דלג לתוכן

אל תאיצו בילדים להתמקצע בסוג אחד של ספורט

לדחוק את הילדים להתמקצע בסוג אחד של ספורט עשוי להגדיל את הסיכוי שלהם להגיע לליגה גבוהה בתחום, אך זה אינו באמת הנתיב הטוב ביותר להצלחה, כך עולה ממחקר חדש

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 30/12/2018
2 דקות קריאה

זה עשוי להיות מפתה להורים ולמאמני ספורט לדחוק בילדים להתמחות בסוג אחד של ספורט בשלב מוקדם כדי להגדיל את הסיכוי שלהם להגיע לליגה גבוהה בספורט, אך זו כנראה אינה הדרך הטובה ביותר להצלחה, כך עולה ממחקר חדש של אוניברסיטת פנסילבניה, אשר פורסם בכתב העת Sports Health: A Multidisciplinary Approach.


אימונים מגיל 6 מעלים את הסיכון לבעיות נפשיות ופיזיות 

המחקר בחן את ההיסטוריה הספורטיבית של שחקני הוקי קרח מקצועיים ותלמידי קולג', ומצא כי בממוצע, הספורטאים עסקו בכמה סוגי ספורט בתור ילדים וחיכו עד גיל 14 כדי להתמקד אך ורק בהוקי קרח. תוצאות אלו עוזרות להפריך את האמונה שילדים צריכים להתמחות בספורט בגיל צעיר כדי להצליח. למעשה, ילדים רבים שמתחילים להתמחות בהוקי קרח כבר בגיל 6 נמצאים בסיכון מוגבר לבעיות פיזיות ונפשיות.



קראו עוד: מחקר חדש מצא: ריצה הופכת אנשים למאושרים יותר



בסוגי ספורט רבים קיימת אמונה בקרב הורים ומאמנים שכדי שהילד יצליח בקבוצת הספורט או יתמקצע בספורט מסוים אחרי התיכון, יש לבחור תחום ספורט בשלב מאוד מוקדם בחיים ולהתמקד רק בו. מחשבה זו עומדת בניגוד למה שחוקרי מחקר זה האמינו בו, במונחים של ספורט ורפואה וספורט וביצועים, ומחקר זה הוכיח את קו החשיבה שלהם. 

בנוסף לסיכון של הילדים להישחק עקב השתתפות בסוג אחד של ספורט מגיל צעיר, קיימים גם סיכונים גופניים להתמחות מגיל צעיר: ילד המשתתף בסוג אחד של ספורט עובד בדרך כלל רק על קבוצת שרירים מסוימת. דבר זה גורם לגוף לייצר דפוסי תנועה קבועים, מה שמעלה את הסיכון לפציעה משימוש יתר.


התמחות בסוג ספורט מסוים בגיל צעיר עלול להוביל לייצור דפוסי תנועה קבועים שמעלים את הסיכוי לפציעה משימוש יתר




התמקצעות בסוג אחד של ספורט רק מגיל 14

החוקרים נתנו ל-91 שחקני הוקי קרח מקצועיים ברמות גבוהות שונות שאלון בנוגע להיסטוריה הספורטיבית האישית שלהם. המשתתפים ציינו את הגיל בו התחילו להתאמן בספורט, את סוג הספורט בו התאמנו ומתי ולמה הם החליטו להתמחות בהוקי קרח.


לאחר ניתוח הנתונים, החוקרים מצאו כי הגיל הממוצע של התחלת פעילות בסוג כלשהו של ספורט הייתה 4.5, והגיל הממוצע להתמחות בהוקי קרח היה 14.3, בכל הרמות. רק 12% מהספורטאים התמחו בספורט לפני גיל 12. רוב הספורטאים השתתפו ב-2 עד 4 סוגי ספורט שונים בתור ילדים. 

קראו עוד: כאבים בחזה בזמן אימון: האם זה מסוכן?



אימוני כדורגל עשויים להפוך את הילד לשחקן הוקי טוב יותר

השתתפות של ילדים בכמה סוגי ספורט היא לא רק בסדר, היא אף עשויה להיות נכס, כך עולה מהמחקר. השתתפות בסוג אחד של ספורט עלולה לגרום לילד להפסיד את הגיוון שקיים בספורט, ואימונים בטניס או בכדורגל, למשל, עשויים לשפר את היכולות של הילד בהוקי קרח או בכל סוג ספורט אחר.


הרבה ספורטאים מקצועיים תומכים ברעיון זה, וטוענים שהשתתפות בכמה סוגי ספורט משפרת את היכולות של הילד ומפעילה קבוצות שרירים אחרות, ואלה תורמים מאוחר יותר להתמקצעות בסוג אחד של ספורט.


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
 ערן גל
ערן גל אימון
 עמית בן דוד
עמית בן דוד אימון
עוסק באימון אישי, טיפול קוגניטיבי, NLP.
 יצחק לוי
יצחק לוי ביופידבק
מטפל רגשי
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום ניתוחי מפרק הירך והברך

בניהולו של ד"ר תומר כהן
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו