דלג לתוכן

טיפולי שיניים בפעוטות ילדים ונוער

ילדים בגיל הצעיר לא מתלוננים על כאבי שיניים. רק כאשר המצב חמור ומצריך לרוב טיפול שורש או עקירה, ההורים יבחינו שהילד סובל. כיצד מונעים זאת ומדוע חשוב להגיע לרופא השיניים בגיל מוקדם? כל הפרטים בכתבה

מאת: ד"ר מיכאל שושני
תאריך פרסום: 03/01/2019 תאריך עדכון: 02/04/2019
3 דקות קריאה
ד"ר מיכאל שושני בשיתוף עם ד"ר מיכאל שושני i מומחה ברפואת שיניים לילדים ולנוער

לפני מספר חודשים התקשרה למרפאתנו אימא אובדת עצות, לאחר שהילד שלה בכה כל הלילה מכאבי שיניים. הילד, בן 3, בריא, התלונן לפני כשבועיים על כאב בפה, אך ההורים לא ראו בפיו מקור לכאב. כאשר הילד הגיע למרפאה הוא נראה חושש ופחד שאבדוק את שיניו. לאחר שהשתכנע, שיתף פעולה יפה והראה לי את השן האחורית (טוחנת) הכואבת.  השן היתה עם עששת (ריקבון/חור) נרחבת,ונפיחות בחניכיים סביבה והצריכה טיפול שורש וכתר.

אז מה חשיבותן ותפקידן של השיניים הנשירות (שיני חלב)? כיצד מטפלים בילד קטן שפוחד? מתי כדאי להגיע עם הילד בפעם הראשונה למרפאת השיניים? שאלות אלו ואחרות מעסיקות הורים רבים.

שיניים נשירות

השיניים הנשירות (חלביות) מתפתחות עוד בזמן ההיריון והן מושפעות ממנו. אפילו מתח נפשי של האם בזמן ההיריון עלול לפגום בשיניים ולגרום להחלשתן. כשיבקעו, עלולה להתפתח עששת בקצב מהיר יותר בשיניים כאלה. 


השיניים בוקעות בסביבות גיל חצי שנה. בסביבות גיל 3 הילד כבר עם כל השיניים החלביות בפה (20 שיניים), כאשר חלקן ילוו אותו עד גיל 6-7, והאחרונות ינשרו בגיל 12-13. כמובן שישנם ילדים שמקדימים בהחלפת שיניים וכאלה שמאחרים. בעזרת השיניים הילד אוכל, מדבר (שיניים חשובות לדיבור תקין וברור) ומחייך (ילדים רבים עם בעיות בשיניים הקדמיות, החותכות, מתביישים לחייך שמא ילדים יצחקו עליהם, מה שפוגע בביטחונם העצמי). 

עששת בשיניים נשירות מתקדמת מהר יותר מאשר בשיניים קבועות. מספר חודשים בודדים יכולים לקבוע את גורל השן – האם ניתן לטפל בה בצורת שיחזור (סתימה) או שיש צורך לעקור אותה.

קראו עוד: כאבי שיניים: 8 טיפולים פשוטים ליישום בבית 

כאבי שיניים אצל ילדים 

ילדים קטנים לא מתלוננים על כאב. להבדיל ממבוגרים החווים אותו כמו רגישות לקור או לתחושה של דחיסת מזון בין שיניים, ילדים יתלוננו בדרך כלל רק כאשר ההרס בשן נרחב ומצריך טיפול שורש וכתר או עקירה. לכן חשוב לבדוק את השיניים באופן תדיר עוד לפני התלונה על כאב.


השיניים הקבועות מתפתחות עוד בהיותן בתוך הלסת, בין שורשי השיניים הנשירות, כבר מגיל 3 חודשים וחלקן מגיל 3 שנים, והן מתפתחות בתוך הלסתות במשך כ-6 שנים עד לבקיעתן. זיהום בשיניים החלביות (נשירות) יכול להגיע גם לשיניים הקבועות, במהלך התפתחותן בתוך החניכיים, ולגרום להן נזק. מלבד זאת, זיהומים בפה של ילדים יכולים להתפשט בגוף ולסכן חלילה את בריאותם. 

כאבי שיניים גורמים לילד אי נוחות וחוסר שקט. פעוטות וילדים קטנים יתנהגו בעצבנות, לא ישנו טוב בלילה ויתקשו לאכול. ילדים בגיל בית ספר עם בעיות בשיניים יתרכזו פחות טוב בלימודים.


כאבי השיניים גורמים לאי נוחות. תינוקות עלולים לחוות קשיים בשינה ובאכילה, ולידים מבוגרים יותר יתרכזו פחות בלימודים



ביקור ראשון כבר בגיל שנה

כבר בגיל שנה חשוב להגיע לביקור ראשון במרפאה. השן הראשונה בדרך כלל כבר בקעה, ובמרפאת השיניים מלמדים את ההורים כיצד לשמור על השיניים, תוך התייחסות לתזונה, להנקה ולשתייה בלילה, לצחצוח עצמו, וחשוב יותר - הילד חווה את הביקור הראשון שלו במרפאה. נכון, זה לא תמיד קל. לילדים בגיל הזה ישנם פחדים מזרים והם עלולים להרגיש חוסר שליטה, אך בעזרת ההורים ניתן לבדוק. הבדיקה אינה ארוכה, וזו אבן הפינה ליחסי האמון הראשונים הנבנים בין רופא השיניים, הסביבה במרפאה והילד, ותחילת הדרך בה הרופא מלווה את המשפחה. 


לאחר הבדיקה הראשונה, מומלץ להגיע בכל חצי שנה לביקורת. בבדיקות התקופתיות ניתן לאבחן את הבקיעה של השיניים, לבדוק את תקינותן ואת הרגלי הצחצוח.בדיקה כזו מבססת את החוויה החיובית המתהווה אצל הילד. ישנם מצבים בהן השיניים בוקעות באופן לא תקין ובמידת הצורך מפנים את ההורים להמשך טיפול אצל האורתודונט, שיעריך את התפתחות הבקיעה ויחליט אם צריך להתחיל בטיפול מוקדם ליישור לסתות ושיניים.

להתגבר על החששות כמה שיותר מוקדם

ישנם גם מבוגרים שחוששים ואף מפחדים מביקור אצל רופא השיניים. בעזרת הרפואה המודרנית ובעזרת הקפדה על תדירות הביקורים, אפשר למנוע את החששות אצל ילדים, וחלקם, תאמינו או לא, ממש מחכים לביקור הבא אצל רופא השיניים.


לילדים קטנים בד"כ בגילאים 2-4 שנים ולילדים הסובלים מחרדה, ניתן להשתמש בטשטוש (סדציה) - תרופה שנותנים לפני הטיפול בשילוב עם גז צחוק (נייטרוס) - וכך להפחית את החרדה ולחזק את שיתוף הפעולה בטיפול. ישנם ילדים שעדיין יסבלו מחרדה, למרות הטשטוש, ולא ישתפו פעולה בטיפול. במקרים אלו הם מופנים, במידת הצורך, לטיפול תחת הרדמה כללית. 

בדיקה מוקדמת בגיל צעיר מאוד מאפשרת ליצור ביטחון אצל ילד, להוריד פחדים וחרדות, לזהות בעיות בשיניים לפני שהן יחמירו ולטפל בהן בצורה קלה, ואף ניתן למנוע בעיות עתידיות בשיניים.

ילדים בגילאים 10-11, עם חוויות טובות ממרפאת שיניים, יגדלו להיות נערים ונערות עם חוויה טובה  ומבוגרים שלא חוששים מביקור במרפאה. כך הם יגיעו לטיפולי מניעה ובסופו של דבר בריאות הפה שלהם תהיה טובה יותר.

הכתבה בשיתוף עם דר' מיכאל שושני מומחה ברפואת שיניים לילדים ולנוער. דר' שושני הוא רופא בכיר במחלקה לרפואת שיניים לילדים בבית החולים הדסה עין כרם ומדריך מתמחים במחלקה. מטפל בילדים מגיל הלידה ועד גיל ההתבגרות באמצעים של: ניהול התנהגות ושימוש בגז צחוק או שימוש בטשטוש (סדציה). הכתבה נערכה על-ידי מערכת אינפומד.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר פבל ווסקובויניק
ד"ר פבל ווסקובויניק רפואת שיניים
5.0
( 5 חוות דעת )
"טיפול מרגיע ,סובלני ומקצועי"
ד"ר אריאל יודלב
ד"ר אריאל יודלב רפואת שיניים
5.0
( 16 חוות דעת )
"He is an excellent and very professional dentist.I have no hesitation recommending him for all issues concerning teeth. Dr.Janette Segal"
ד"ר ניצן שלזינגר
ד"ר ניצן שלזינגר רפואת שיניים
מנהל מרכז להשתלות שיניים ואסתטיקה במרכז יהלום
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר

עדיין מתלבטים?
השאירו פרטים להתייעצות עם ד"ר מיכאל שושני

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו