דלג לתוכן

זעפרן: לתבל את החיים בבריאות נפשית ומינית

הוא יקר מאוד, לא תמיד קל להשיגו והוא ישפר לכם מאוד את הטעם בצלחת. ואם עדיין לא השתכנעתם, זעפרן גם מסייע מצבי דיכאון וחרדה, ומשפר את התפקוד המיני. לפניכם סקירת מחקרים בנושא

מאת: ג'ולי ברוך, מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 13/01/2019
2 דקות קריאה

מחקרים שנערכו בשנים האחרונות, מראים שזעפרן עשוי לסייע במצבים של דיכאון, חרדה, וכן עשוי  לשפר התפקוד המיני. לפניכם סקירה של מספר מחקרים בנושא. יש לנו הרגשה שכבר בארוחה הבאה תשלבו אותו בצלחת שלכם.



זעפרן: היהלום של התבלינים

הזעפרן הוא תבלין המופק מצלקות (איבר המין הנקבי) של פרח הכרכום התרבותי. כדי להפיק קילוגרם אחד של זעפרן, יש צורך בעשרות אלפי פרחים, היות ולכל פרח שלוש צלקות בלבד. בשל כך, תהליך ההפקה נעשה באופן ידני ומחירו גבוה במיוחד.


מרכיבי הזעפרן הם Crocin, תרכובת קרוטונואידית המקנה לפרח את צבעו; Picrocrocin, המקנה לפרח את טעמו ; Safranal, המקנה לפרח את ניחוחו.

מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מצאו שייתכן שלמרכיבי הזעפרן יש יכולת לעכב ספיגה חוזרת של דופאמין, סרוטונין ונוראדרנלין - בדומה לתרופות נוגדות דיכאון וחרדה, אך ללא תופעות לוואי וללא חשש להתמכרות. זאת כנראה הסיבה שהתבלין נחשב כבר בעת העתיקה למסייע לשיפור מצב הרוח. 


מחקרים מראים כי זעפרן  עשוי לסייע בטיפול בדיכאון וחרדה וכן גם לשפר את התפקוד המיני



זעפרן כתחליף לפרוזאק?

במחקר כפול סמיות שהתפרסם בשנת 2016 בכתב העת J Compl Integr Med, השתתפו 60 חולי דיכאון מג'ורי מעורב בחרדה. החולים קיבלו 50 מ"ג זעפרן או פלסבו במשך 22 שבועות. תוצאות המחקר הראו שהזעפרן היה יעיל באופן מובהק סטטיסטית, בהשוואה לפלסבו, בשיפורי מדדי החרדה (BAI) וגם בשיפור מדדי הדיכאון (BDI), לאחר 12 שבועות של טיפול.



בנוסף, בשנת 2013 התפרסם מחקר כפול סמיות בכתב העת , Journal of Affective Disorders כנגד פלואוקסטין (נוגד דיכאון כדוגמת פרוזאק) 40 מ"ג ביום. במחקר השתתפו 44 חולי דיכאון ( HDRS 17 Average). לאחר 6 שבועות של טיפול, תוצאות המחקר לא הראו הבדל מובהק סטטיסטי בין זעפרן לפלואוקסטין בשיפור מדדי הדיכאון. מכאן, שככל הנראה זעפרן תורם לשיפור מדדי הדיכאון בדומה לשימוש בפרוזאק. 

קראו עוד: ספירולינה: 10 יתרונות שכדאי להכיר 


שיפור בתפקוד המיני, גברים ונשים כאחד

שימוש בתרופות נוגדות דיכאון עלול להוביל לפגיעה בתפקוד המיני כחלק מתופעות הלוואי. מחקר שפורסם בשנת 2012 בכתב העת Psychopharmacology, בו השתתפו 40 גברים אשר סבלו מהפרעות בתפקוד המיני בעקבות שימוש בפלואוקסטין במשך 4 שבועות, קיבלו זעפרן או פלסבו. תוצאות המחקר הראו שיפור מובהק סטטיסטי בזיקפה ובשביעות הרצון מהיחסים המיניים (P<0.001) לאחר השימוש בזעפרן.


מחקר נוסף שהתפרסם בשנת 2013 בכתב העת Hum. Psychopharmacology, בו השתתפו 38 נשים אשר טופלו במשך 6 שבועות בפלואוקסטין וסבלו מחוסר תפקוד מיני, קיבלו פלסבו או זעפרן. תוצאות המחקר הראו שיפור מובהק סטטיסטי של מדד התפקוד המיני בנשים על פי מדד FSHI בקבוצת הזעפרן, ביחס לפלסבו.

השימוש המסורתי בזעפרן נבדק ונחקר, אך עדיין מתקיימים לגביו מחקרים. הממצאים עד כה מצביעים על כך שהוא עשוי להיות יעיל בטיפול בדיכאון ובתפקוד המיני. במלים אחרות, יש תקווה לכך שהתבלין המיוחד ישמש כטיפול במצבים אלו בעתיד. ובינתיים, עד שזה יקרה, אל תנסו להשתמש בו כתחליף לתרופות שהומלצו לכם על ידי הרופא שלכם.



הכתבה בשיתוף עם ג'ולי ברוך, נטורופתית .N.D של מותג תוספי התזונה NUTRI CARE.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר דן קרת
ד"ר דן קרת נטורופתיה
מטפל בנטורופתיה ותזונה
פרופ' יהודה קמרי
פרופ' יהודה קמרי פנימית
5.0
( 6 חוות דעת )
"הגעתי לקמרי דרך המלצה עם קריסת כבד , חשד לשחמת , לחץ דם גבוה כולסטרול סכרת והשמנת יתר , לאחר איבחון של קמרי , הוא שינה לי את כל מערך התרופות שלקחתי במשך 10 שנים והם לא עזרו לי כלל , ואף רופא בקופ״ח לא התייחס לבעיות שלי ולטענות שלי , כבר בחודש הראשון לטיפול של קמרי , ירדתי במשקל , התאזנתי עם הסכרת והדלקת החריפה שהייתה לי בכבד , וכמובן האיזון בלחץ דם והכולסטרול, כל ביקור כל שיחת טלפון מקמרי מקצועית ומדוייקת , כולל הליווי של הדיאטנית במרפאה , וכמובן שאמליץ בשמחה על קמרי וצוותו , אני הגעתי אליו לפני שנה בדיוק עם קריסת כבד, כבר דיברו איתי על השתלה שאולי אזדקק לה , היום אני מאוזנת ושומרת על עצמי וקמרי זמין לכל שאלה או כל חשש שיש לי , ולכן אני ממשיכה אצלו לסבב נוסף של השגחה שלו וטיפול צמוד שלו , במילה אחת הוא אציל לי את החיים לפני שנה ואני אסירת תודה ❤️"
ד"ר רז הגואל
ד"ר רז הגואל
המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום צמחי מרפא

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו