דלג לתוכן

האם ספורט יכול להחליף טיפול תרופתי להורדת לחץ הדם?

מחקר חדש בחן את היעילות של תרופות להורדת לחץ דם בהשוואה לפעילות גופנית. אז מה עדיף? שניהם, ובאותה המידה. כל הפרטים בכתבה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 30/01/2019
2 דקות קריאה

מיליוני אנשים חיים עם יתר לחץ דם שעלול לסכן אותם בפיתוח מחלות קרדיווסקולריות. בשל כך, רופאים בדרך כלל ממליצים לחולים אלו על שימוש בתרופות להורדת לחץ דם, אבל אולי בכלל פעילות גופנית יכולה לעזור באותה המידה?

לפי המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) כ-75 מבוגרים בארה"ב מתמודדים עם יתר לחץ דם, שהוא למעלה מ-140/90 ממ"כ. מצב זה עלול לגרום להתפתחותה של מחלת לב או לשבץ, שניהם גורמי תמותה מובילים בארה"ב.

אין מחקרים שהשוו תרופות ללחץ דם עם פעילות גופנית

הטיפול באנשים עם יתר לחץ דם בדרך כלל כרוך בתרופות להורדת לחץ הדם. בנוסף, פעמים רבות אנשי מקצוע ממליצים גם על שינוי באורחות החיים כדי לעזור בשינוי לחץ הדם. אחד השינויים כרוך בפעילות גופנית קבועה המותאמת למצב המטופל. 


עם זאת, מחקרים עדיין לא השוו את היעילות של פעילות גופנית בהורדת לחץ דם עם תרופות נוגדות יתר לחץ דם. כעת, מחקר חדש שפורסם בכתב העת BMJ, החליט לטפל בפער הזה בספרות הרפואית.

מאחר שאין מחקרים שהשוו באופן ישיר בין תרופות ללחץ דם עם פעילות גופנית סדירה, המחקר ניתח מסד נתונים של מגוון פרויקטים שהתמקדו באחת או יותר מהגישות הללו. החוקרים מסבירים שפעילות גופנית סדירה מסייעת בהורדת לחץ דם סיסטולי, אשר מודד את לחץ הדם בכלי הדם כאשר הלב פועם.




המחקר החדש בדק אם פעילות גופנית מסייעת בהורדת לחץ הדם

תרופות ופעילות גופנית: אותן ההשפעות

במחקר הנוכחי בדקו מידע מ-194 ניסויים רפואיים שהתמקדו בתרופות להורדת לחץ דם והשפעתן על לחץ הדם הסיסטולי, ועוד 197 ניסויים רפואיים שבדקו את האפקט של פעילות גופנית סדירה על מדידות לחץ הדם. בסך הכל, ניסויים אלו כללו מידע על 39,742 משתתפים.


בשלב ראשון השוו החוקרים את ההשפעות של כל סוגי התרופות להורדת לחץ דם עם מגוון סוגים של פעילות גופנית. לאחר מכן הם השוו בין סוגים מסוימים של תרופות לסוגים מסוימים של פעילות גופנית. לבסוף, הם השוו את ההשפעה על עצימות מסוימת של פעילות גופנית עם מינון מסוים של תרופות שונות.

תחילה החוקרים ערכו אנליזות אלו באמצעות שימוש נתונים על משתתפים בריאים עם לחץ דם נורמלי. לאחר מכן הם חזרו עליהן עם נתונים על משתתפים עם יתר לחץ דם.

החוקרים מצאו כי תרופות להורדת לחץ דם היו יעילות יותר בהורדת לחץ מאשר פעילות גופנית סדירה, במקרה של האוכלוסייה הכללית. עם זאת, כאשר הם בחנו באופן ספציפי אנשים עם יתר לחץ דם, הם ראו כי הפעילות הגופנית הייתה יעילה כמו רוב התרופות להורדת לחץ דם. יתרה מזאת, החוקרים אף טוענים כי ישנן ראיות משכנעות ששילוב של אימון דינמי ואימון סיבולת היה יעיל בהפחתת לחץ דם סיסטולי.

החוקרים מצאו כי בקרב נבדקים שסובלים מלחץ דם גבוה, הפעילות הגופנית היוותה טיפול יעיל כמו הטיפול התרופתי

לעשות פעילות גופנית שאפשר להתמיד בה

צוות החוקרים מזהיר כי הם ביססו את האנליזות שלהם על הרבה ניסויים קטנים וכי יש לבדוק את הדברים גם על ניסויים מקיפים יותר. ושלא כמו שאולי משתמע מממצאי מחקר זה, החוקרים מדגישים כי הם בהחלט לא ממליצים על הפסקה והחלפה של תרופות ליתר לחץ דם בפעילות גופנית. 


עם זאת, הם מקווים שממצאים אלו יעודדו רופאים לשוחח עם המטופלים שלהם על פעילות גופנית התואמת את מצב המטופל. אבל כדי באמת להפיק תועלת מפעילות גופנית, על הרופאים גם להמליץ על פעילות גופנית שתגרום למטופל להתמיד ולדבוק בה. 


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר אוריאל כ"ץ
ד"ר אוריאל כ"ץ קרדיולוגיה
5.0
( 15 חוות דעת )
"רופא מקצועי מהשורה הראשונה ובנוסף רגיש, סבלני ומכיל הכל. ללא ספק הרגשנו שהיינו בידיים טובות!"
פרופ' אריאל פינקלשטיין
פרופ' אריאל פינקלשטיין קרדיולוגיה
רופא מומחה בקרדיולוגיה התערבותית ( צינתורים) המערך הקרדיולוגי, המרכז הרפואי ת"א
פרופ' עמירם ניר
פרופ' עמירם ניר קרדיולוגיה
מנהל היחידה לקרדיולוגית ילדים ומומי לב במבוגר, המרכז הרפואי שערי צדק, ירושלים
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום מחלות לב נשים

בניהולו של ד"ר אביטל פורטר
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו