דלג לתוכן

דלקת בקרום הלב: מה גורם לה ואיך ניתן לטפל?

היא גורמת לכאבים בחזה בעלי אופי דוקר, לקשיי נשימה ובמקרים קיצוניים אף עלולה לפגום ביכולת התפקוד של הלב: כל המידע על דלקת בקרום הלב – והטיפולים החדשניים לטיפול בבעיה הנפוצה

מאת: פרופ' יהודה אדלר
תאריך פרסום: 10/02/2019 תאריך עדכון: 19/11/2020
2 דקות קריאה
חסות

הלב הוא איבר שרירי, גודלו הוא כגודל אגרוף והוא מוקף בקרום שנועד להגן עליו. קרום הלב (פריקרד) הוא מבנה עדין הבנוי משתי שכבות, פנימית וחיצונית ובניהן כמות מעטה של נוזל, המסייע בריכוך התנועתיות של השכבות כדי לאפשר את התכווצות והתרחבות הלב.

אילו בעיות עלולות להתפתח בקרום הלב?

קיימות בעיות שונות שעלולות להתפתח בקרום הלב, השכיחה שבהן היא דלקת בקרום הלב. במצב זה קרום הלב עובר תהליך דלקתי המאופיין בכאבים בחזה ולעיתים התנפחות שק הלב עקב הופעת כמות רבה של נוזל בין שתי שכבות הקרום. בעיות נוספות שעלולות להתפתח בקרום הלב הן דלקות חוזרות של דלקת קרום הלב, מצבי טמפונדה המהווים סכנת חיים עקב הצטברות מהירה של נוזלים רבים בקרום הלב עד למצב של שוק ומוות ומצב של דלקת מיצרה של כפורת הלב (Constrictive pericarditis), מצב בו קרום הלב הופך להיות נוקשה ולא גמיש. 



קראו עוד: כאבים בחזה בזמן אימון: האם זה מסוכן?



מהם הגורמים להתפתחות דלקות בקרום הלב?

הגורמים לדלקת רבים ומגוונים, אך ברוב המקרים היא מתפתחת עקב זיהום ויראלי. קיימים גורמים נוספים, כמו טראומה לבית החזה (לאחר ניתוח לב פתוח או תאונות דרכים), מחלות שונות, כמו תת פעילות של בלוטת התריס, מחלות אוטואימוניות ואף גידולים ממאירים ששולחים גרורות לקרום הלב , כל אלה עלולים להוביל להתפתחות של דלקת בקרום הלב.



מהם התסמינים שיעידו על התפתחות דלקת בקרום הלב?

דלקת בקרום הלב מובילה לכאבים בחזה בעלי אופי דוקר, לקשיי נשימה והזעה. ברוב המקרים תורגש הקלה בכאב בישיבה עם רכינה קדימה. החמרה בתסמינים תורגש במצבים של שכיבה. 




דלקת בקרום הלב מובילה לכאבי חזה בעלי אופי דוקר ולקשיי נשימה. הקלה בתסמינים תורגש במצבים של ישיבה עם רכינה קדימה



איך ניתן לאבחן?

אבחון של דלקת בקרום הלב מתבצע באמצעות האזנה ללב (במקרים לא מועטים ישמע קול חיכוך בין שתי שכבות הקרום). בנוסף, יתבצעו גם בדיקת אק"ג ובדיקת אקו לב, שיכולה להראות כמות נוזל גדולה בין שתי שכבות הפריקרד. כמו כן, יתבצעו בדיקות דם לבדיקת דלקת. 



מהן דרכי הטיפול?

במשך שנים הטיפול בדלקת בקרום הלב התבצע באמצעות מתן תרופות נוגדות דלקת וסטרואידים. עם זאת, מחקרים שונים שבוצעו בשלושת העשורים האחרונים על ידי פרופ' אדלר ועמיתיו במדינות שונות בעולם, הוכיחו כי הסטרואידים אמנם מסייעים בטיפול בשלב האקוטי של המחלה, אך הם עלולים לגרום לעלייה בהתלקחויות החוזרות. מחקרים אלה הראו בנוסף כי קולכיצין, תרופה אנטי דלקתית ותיקה ומוכרת, יעילה הן לטיפול בהתקף חד והן למניעת התלקחויות חוזרות. 


למרות זאת, כ-10-20% מהחולים הסובלים מדלקות חוזרות של קרום הלב, לא מגיבים לטיפול בקולכיצין. מחקרים שבוצעו לאחרונה גילו כי בחולים אלה ניתן לטפל באמצעות תרופה ביולוגית הנקראת כנרת – Anakinra.  אחוזי ההצלחה של הטיפול באמצעות התרופה הביולוגית כבירים.


פיתוחים אלה בטיפול בדלקת בקרום הלב הצליחו להביא למזור בקרב רוב  החולים,י. בנוסף, תרופות אלה עשויות למנוע גם סיבוכים נוספים של המחלה, לרבות טמפונדה לבבית – מצב בו מצטבר נוזל רב בין שכבות קרום הלב המונע מהלב לפעול כראוי ודלקת מיצרה של כפורת הלב- שבמהלכה מתפתחת רקמה צלקתית בקרום הלב המקשה על התרחבות הלב בזמן מילויו.

הכתבה בחסות פרופ' יהודה אדלר, פרופסור לקרדיולוגיה, יו"ר האיגוד הקרדיולוגי האירופאי למחלות שריר וקרום הלב, מומחה ברפואה פנימית ומומחה ברפואת שיקום הלב ורפואה מונעת.


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
פרופ' עמירם ניר
פרופ' עמירם ניר קרדיולוגיה
מנהל היחידה לקרדיולוגית ילדים ומומי לב במבוגר, המרכז הרפואי שערי צדק, ירושלים
פרופ' אריאל פינקלשטיין
פרופ' אריאל פינקלשטיין קרדיולוגיה
רופא מומחה בקרדיולוגיה התערבותית ( צינתורים) המערך הקרדיולוגי, המרכז הרפואי ת"א
ד"ר אוריאל כ"ץ
ד"ר אוריאל כ"ץ קרדיולוגיה
5.0
( 13 חוות דעת )
"מקצועי ומסביר הכל במקצעיות כל הכבוד"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום קרום הלב פריקרד

בניהולו של פרופ' יהודה אדלר
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו