דלג לתוכן

האם המערכת החיסונית עלולה להשפיע על הסיכון ללחץ דם גבוה?

סוג מסוים של תא חיסוני עלול להיות גורם משמעותי נוסף התורם להתפתחות של יתר לחץ דם. כל הפרטים על המחקר החדש בכתבה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 10/02/2019
2 דקות קריאה

איגוד הלב האמריקאי (AHA) מגדיר יתר לחץ דם כלחץ סיסטולי השווה או הגבוה מ-130 ממ"כ ולחץ דיאסטולי השווה או הגבוה מ-80 ממ"כ. כמו כן, הגורמים הראשיים שעלולים להעלות את הסיכון ליתר לחץ דם הם כולסטרול גבוה, תזונה לא מאוזנת וסטרס. 

כעת, מחקר חדש של אוניברסיטת אדינבורו, בריטניה, שממצאיו פורסמו בכתב העת European Heart Journal, חשף גורם נוסף שנראה כי יש לו תפקיד בהתפתחות מצב של יתר לחץ דם, וכי תא חיסוני מסוים עלול להשפיע באופן משמעותי על הסיכון ליתר לחץ דם.

ממצא זה שופך אור על גורמי הסיכון ללחץ דם גבוה ופותח נתיבים חדשים למחקר על תרופות חדשות שיוכלו לעזור לחולים. 

תפקיד חדש לתא של המערכת החיסונית

במחקר החדש החוקרים עבדו עם מודל עכברים שנוסו על מקרופאגים, שהם סוג של תאי דם לבנים המהווים חלק מהמערכת החיסונית. תפקידו של המקרופאג הוא לזהות ו"לאכול" גופים זרים שנמצאים בגוף בשל פציעה או זיהום, כמו גם "לאכול" פסולת תאית המכילה שרידי תאים שאינם מתפקדים יותר.


המחקר הנוכחי חשף תפקיד חדש שיש למקרופאגים. נראה כי הם גם צורכים מולקולות של אנדותלין, שהוא הורמון שיכול לגרום להיצרות של כלי דם. באמצעות שליטה על רמות האנדותלין בדם, מקרופאגים יכולים להבטיח הרפיה נכונה של כלי דם, מה שמסייע בהפחתת לחץ הדם.

קראו עוד: יתר לחץ דם: מהו הטיפול התרופתי - והטבעי?

החוקרים בחנו את המנגנון הזה על ידי האכלת עכברים עם רמות מיקרופאגים נמוכות בדם בתזונה עתירת מלח (המגבירה את הסיכון ליתר לחץ דם) ועל ידי מעקב אחר תגובותיהם הפיזיולוגיות. עד מהרה העכברים חוו לחץ דם גבוה. עם זאת, כאשר הצוות החזיר את רמות המקרופאגים למצב נורמלי, לחץ הדם של העכברים חזר להיות שוב בריא, מה שמצביע על כך שלתאי כדוריות הדם הלבנות היה תפקיד משמעותי בכך.

כשהחוקרים חזרו על הניסוי בעכברים שהותאמו גנטית לתפקוד לקוי של מערכת אנדותלין, הממצאים נותרו עקביים. החוקרים אשרו שוב את הקשר בין מקרופאגים ולחץ דם במכרסמים עם יתר לחץ דם המושפע מתרופות.


מקרופאגים, סוג מסוים של תאי דם לבנים עלולים "לתרום" להתפתחות לחץ דם גבוה

טיפול פוטנציאלי

כדי לבדוק אם ממצאים אלו תקפים גם לבני אדם החוקרים ניתחו פעילות של מקרופאגים באנשים שצרכו תרופות לצורך ניהול ציטופלסמה של נויטריפילים (ANCA), מצב המשפיע על המערכת החיסונית וגורם נזק לכלי הדם.החוקרים גילו כי תרופות שמורידות את רמות המקרופאגים הובילו ללחץ דם גבוה יותר בקרב אנשים שצרכו אותן.


ממצאים אלו עשויים לעזור לרופאים לזהות טוב יותר אנשים בסיכון גבוה ליתר לחץ דם, וכך יכולים להוביל לטיפולים חדשים ומשופרים בלחץ דם גבוה.

עם זאת, החוקרים מזהירים כי מחקרים נוספים דרושים לפני שהאינטראקציה בין מקרופאגים ואנדותלין תקבל קדימות כמטרה טיפולית. הצעדים הבאים הם לחקור את התפקיד של מקרופגים באנשים על יתר לחץ דם, שכן עדיין לא ברור לגמרי איך עובדים המנגנונים שגורמים ליתר לחץ דם.

מחקר זה מראה לראשונה שמקרופאגים - סוג של תאים המסייעים בוויסות התגובה החיסונית שלנו - ככל הנראה מעורבים בשליטה על לחץ הדם. דרושים מחקרים נוספים, אך תאים אלו בהחלט יכולים להיות יעד חדש לטיפול תרופתי בלחץ דם גבוה. 


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר אמנון איתן
ד"ר אמנון איתן קרדיולוגיה
מומחה לקדיולוגיה, סגן בכיר למנהל המערך הקרדיולוגי בביה"ח כרמל מצנתר בכיר בביה"ח כרמל, בעל התמחות בפנימית ובקרדיולוגיה בביה"ח רמב"ם
ד"ר אוריאל כ"ץ
ד"ר אוריאל כ"ץ קרדיולוגיה
5.0
( 13 חוות דעת )
"מקצועי ומסביר הכל במקצעיות כל הכבוד"
ד"ר שירית כזום בייזר
ד"ר שירית כזום בייזר קרדיולוגיה
מנהלת המרפאה לקרדיולוגית ספורט, המערך לקרדיולוגיה, בית החולים בילינסון, מרכז רפואי רבין
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום צנתור לב טיפולי

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו