דלג לתוכן

5 מיתוסים על וסת – והאמת

סביב התהליך הביולוגי הטבעי שחווה כמחצית מאוכלוסיית העולם, קיימים שפע של מיתוסים. לפניך 5 הטעיות הקשורות לווסת שאת חייבת להשאיר מאחוריך

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 12/02/2019
3 דקות קריאה

נכון לשנת 2017 אוכלוסיית העולם עומדת על כ-7.3 מיליארד איש, כאשר כמחצית מתוכה, כ-3.7 מיליארד, הן נשים. רובן המוחלט של הנשים בעולם חוו, יחוו או שחוות כרגע את תקופת המחזור שלהן. מה שמפתיע הוא, שלמרות שהתהליך הביולוגי הזה הוא טבעי לחלוטין ומשפיע על כמחצית מאוכלוסיית העולם, עדיין קיימים שפע של מיתוסים ותפיסות שגויות במגוון תרבויות בהקשר של הווסת. בחברות מסוימות בנפאל, למשל, נשים מבודדות לחלוטין בתקופת הווסת שלהן מחשש ל"לכלוך" או "זיהום".זו אמנם דוגמה קיצונית, אך קיימים עוד מגוון של מיתוסים קטנים והטעיות שעדיין קיימים ברחבי העולם. לפניכן 5 מהנפוצים שבהם.



1. סקס בזמן הווסת בטוח

האם קיום יחסי מין בזמן הווסת מבטיח שלא תכנסי להיריון? לא. אמנם הווסת היא תקופה פחות פורייה במחזור של האישה, אך הדבר תלוי לחלוטין באורך המחזור החודשי שלך. שיא הפריון מתרחש בשלב הביוץ, שבדרך כלל מתחיל 12-16 יום לפני תחילת הווסת. בעוד שלרוב הנשים המחזור נמשך כ-28 יום, ישנן נשים שהמחזור החודשי שלהן נמשך 21 יום בלבד, מה שמשפיע על מועד הביוץ. יתרה מזו, זרע הגבר יכול לחיות בגוף האישה עד 5 ימים.


במילים אחרות, יחסי מין לא מוגנים בזמן הווסת עלולים לגרום לכך שהזרע יחפוף את תקופת הביוץ ויגרום להפריית הביצית. התוצאה היא כמובן היריון. ובאופן כללי, יחסי מין לא מוגנים בזמן הווסת מגדילים את הסיכון להידבקות במחלות מין מסוימות, למשל HIV, בגלל השינויים ההורמונליים, וכן עלולים לגרום לזיהום בפין.

לצד זאת, אין כל סיבה לא ליהנות מיחסי מין בזמן וסת, כל עוד הם מוגנים. למעשה, פעמים רבות הם אף עשויים לשפר את מצב הרוח ואת כאבי הווסת שלך. 

קראו עוד: דימום וסתי מוגבר: איך עוצרים את שיטפון המחזור?

2. לא בטוח להשתמש בגלולות לדיכוי הווסת לאורך זמן

קיימת סברה ששימוש בגלולות נגד היריון אינו בטוח לצורך דילוג על הווסת במשך זמן ממושך. עם זאת, הנחיות אחרונות של הרשת הבינלאומית לבריאות האישה (National Women's Health Network) מצביעות על כך שאין סכנה בדיכוי הווסת באמצעות גלולות, ומרבית הגניקולוגים מסכימים עם גישה זו.


זאת ועוד, ישנן נשים שתסמיני הווסת שלהן קשים מאוד ועלולים להפר את שגרת חייהן, כגון מיגרנות חריפות, כאב משבית, בחילות ועוד. עבור נשים אלו, דילוג על הווסת במשך תקופה עשוי לשפר מאוד את אורח החיים וזאת מבלי להעלות סיכון בריאותי כלשהו.


ההנחיות של הרשת הבינלאומית לבריאות האישה מפריכות את הסברה כי שימוש בגלולות אינו בטוח לדילוג על הווסת לאורך זמן

3. לא מומלץ לעשות אמבטיה בזמן הווסת

ישנן נשים הסבורות שאמבטיה, או אפילו מקלחת, בתקופת הווסת אינה בטוחה, שכן המים החמים מגרים את הדימום והשהייה באמבטיה במים עוצרת את הדימום, דבר שאינו בריא.


אלא שהאמת כמעט הפוכה. מים חמים משפרים את זרימת הדם, מה שעשוי להקל על התכווצויות וכאבים. בנוסף, מים אינם עוצרים את הדימום בנרתיק. לחץ המים בטבילה באמבטיה יכול למנוע מהדם לצאת מהנרתיק, אך באופן זמני בלבד.


אין סיבה לא ליהנות מאמבטיה טובה, או סתם מקלחת, שאף עשויה לגרום לך להרגיש נקייה, להרגיע אותך, לשפר את מצב רוחך ולעזור לך להתמודד טוב יותר עם תסמיני הווסת. יתרה מזו, עדיף לשמור על היגיינת הנרתיק בזמן הווסת באמצעות מים וסבון מאשר באמצעות מגבונים ומוצרים אחרים, מאחר שכך מובטח לך שמירה על האיזון החיידקי בנרתיק, אשר מונע התפתחות של זיהומים.

קראו עוד: מה גורם למחזור לא סדיר? 8 סיבות אפשריות

4. סנכרון מחזורים

האם תקופות המחזור יכולות להסתנכרן? האם בקרב זוג נשים או שותפות שגרות מספיק זמן ביחד יכול להיווצר מצב בו הווסת של השתיים מסתנכרנת לאותו התאריך?


הרעיון לכך עלה באופן מדעי במחקר משנת 1971 בכתב העת Nature. במחקר נטען כי נשים ששהו זמן ממושך ביחד הגיעו למצב של סנכרון במחזור שלהן. עם זאת, מחקרים מאוחרים הטילו ספק בקביעה זו, ובעיקר מצאו ליקויים רבים במחקר זה, שהיה חסר כל ראיות אמפיריות. זאת ועוד, מחקרים אחרים שנעשו לאחר מחקר זה לא הצליחו לשחזר את ממצאי המחקר הראשוני באופן משכנע.

כיום נוטים יותר להאמין כי המשמעות שיצקנו לתוך הדבר הזה היא לא יותר ממיתוס, וכי מקרים של סנכרון מחזורים נובע מאקראיות בלבד. 

5. שימוש בטמפונים

קיימות כמה וכמה תפיסות מוטעות בנוגע לשימוש בטמפונים בזמן הווסת. אחת מהן היא ששימוש בטמפון עלול לקרוע את קרום הבתולין. אלא שבמציאות קרום הבתולין הוא קרום נמתח המרפד את הנרתיק ולרוב אינו מכסה את פתח הנרתיק, שכן אם זה היה המקרה, הקרום היה חוסם גם את הדם של הווסת. ובקיצור, החדרת טמפון לא גורמת לקרע.


הטעייה נוספת היא שטמפון יכול "ללכת לאיבוד" בתוך הנרתיק. דבר זה פשוט אינו נכון מאחר שאין מספיק מקום בנרתיק עצמו וצוואר הרחם, שנמצא בחלקו העליון של הנרתיק, הוא בעל פתח צר מדי כדי שטמפון יצליח להיכנס דרכו. 


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר נסיה לנג פרנקו
ד"ר נסיה לנג פרנקו יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
4.9
( 43 חוות דעת )
"ד"ר נסיה לנג היא רופאה מדהימה, מקצועית ומלאת רגישות. אני נוסעת אליה מרחוק כי אין כמוהה- שילוב של מקצועיות שיא ואנושיות מדהימה. תודה על האפשרות להיות מטופלת שלה."
פרופ' יעקב בר
פרופ' יעקב בר יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
5.0
( 3 חוות דעת )
"טיפול מסור מקצועי סבלני"
ד"ר גיל באר
ד"ר גיל באר ילדים
5.0
( 3 חוות דעת )
"זמינות מלאה לתורים בטווחי זמן קצרים, ד״ר גיל באר היה נעים ונוח, הסביר לעומק מה הוא בודק ובדק דברים נוספים מעבר לנושא לשמו הגעתי, נתן חוות דעת ברורה ומקצועית ובעיקר השרה תחושה טובה ורגועה"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום גניקולוגיה

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו