דלג לתוכן

אזוספרמיה: הכירו את השיטה שעשויה לייתר את הצורך בניתוח

לפחות 1% מאוכלוסיית הגברים סובלים מאזוספרמיה, מצב בו לא נמצאים תאי זרע בזרמה. בעבר, הדרך היחידה לאיתור תאי זרע תקינים בקרב גברים אלה הייתה באמצעות ניתוח פולשני המערב סיכונים שונים. בדיקה חדשנית לאיתור תאי זרע נדירים מעלה את הסיכויים לאיתור תאי זרע תקינים בזרמה ועשויה אף לייתר את הצורך בניתוח: כל הפרטים

מאת: גבריאל המרכז לפוריות הגבר
תאריך פרסום: 18/02/2019
3 דקות קריאה
חסות

זוגות רבים מנסים להרות במשך זמן ארוך, אך ללא כל הצלחה. למרות שבעבר היה נהוג "להאשים" את האישה, כיום ידוע כי מקורן של 40% מבעיות הפריון הוא בגבר. אחת מבעיות הפריון הגבריות היא אזוספרמיה, ממנה סובלים לפחות 1% מאוכלוסיית הגברים בעולם. אזוספרמיה הוא מצב בו קיים העדר מוחלט של תאי זרע בזרמה (גם אם קיימת פליטה של נוזל זרע).

אזוספרמיה נחלקת לשני סוגים: חסימתית ולא חסימתית. 

אזוספרמיה חסימתית

היא מצב בו מערכת ייצור הזרע מתפקדת היטב ומיוצרים תאי זרע תקינים, אך בשל חסימה באחת מדרכי הזרע, לרוב בצינור מוביל הזרע, תאי הזרע אינם נפלטים החוצה.



מהם הגורמים לאזוספרמיה חסימתית?

קיימים גורמים שונים שעלולים לגרום לאזוספרמיה חסימתית, בהם דלקות זיהומיות, ניתוחים קודמים (כמו לדוגמה ניתוח לתיקון בקע מפשעתי) ואף תסמונות גנטיות, דוגמת סיסטיק פיברוזיס. 



אזוספרמיה לא חסימתית 

מתארת מצב בו קיים כשל במערכת ייצור הזרע באשך, המוביל להיעדר תאי זרע בנוזל הנפלט.



מהם הגורמים לאזוספרמיה שאינה חסימתית?

קיימים גורמים שונים שיכולים להוביל לכשל באשך עצמו, בהם סיבות גנטיות, אשך טמיר בינקות, זיהום באשכים כתוצאה ממחלות דלקתיות, טיפולי כימותרפיה או קרינה ועוד.


כמו כן, גם בעיות שונות בייצור ההורמונים (הגורמות למיעוט של הורמונים גבריים או ריבוי של הורמונים נשיים) עלולות לגרום לאזוספרמיה שאינה חסימתית. 

יש לציין כי במקרים רבים הגורם לאזוספרמיה שאינה חסימתית אינו ידוע, והסברה הרפואית גורסת כי ככל הנראה מדובר במוטציות גנטיות שונות. 


במקרים רבים, הגורם לאזואספרמיה שאינה חסימתית אינו ידוע וככל הנראה הסיבה לבעיה היא מוטציות גנטיות שונות 


כיצד מאבחנים אזוספרמיה?

אבחון של אזוספרמיה מתבצע לאחר ביצוע של שתי בדיקות זרע חוזרות בהפרש של חודש בין אחת לשנייה, בהן לא נמצאו תאי זרע כלל.



מהן דרכי הטיפול?

הטיפול העיקרי באזוספרמיה מתבצע באמצעות הפקת זרע בניתוח הנקרא TESE או בגישה מתקדמת יותר הנקראת: MICRO-TESE. במהלך הפעולה הרופא המנתח לוקח רקמה ממספר מקומות באשך.


במקרים בהם מדובר באזוספרמיה חסימתית, מכיוון שהליך יצור הזרע תקין, ניתן להפיק את הזרע  גם מיותרת האשך.במצבים אלה הסיכוי לאיתור זרע גבוה מאוד והוא עומד על כ-99%. 


אם אובחנה אזוספרמיה לא חסימתית, בה קיים כשל בייצור תאי הזרע, נלקחת דגימת רקמה מאבוביות האשך, בהן מתחיל ייצור הזרע. באזוספרמיה לא חסימתית קיים סיכוי של כ-40% למציאת תאי זרע בניתוח.

מהם הסיכונים בניתוח ?

הניתוחים השונים עלולים לגרום לירידה ברמת הטסטוסטרון בגוף, לפגיעה בחשק המיני וכן גם לסכנות כלליות הכרוכות בכל פעולה כירורגית, כמו זיהום. בנוסף הרקמה המוסרת במהלך הניתוח אינה מתחדשת. 




האם קיימת חלופה שעשויה לייתר את הצורך בניתוח?

במצבים בהם לא נמצאו תאי זרע בזרמה בבדיקות הזרע הרגילות, ניתן לבצע בדיקה לחיפוש תאי זרע נדירים לפני ההחלטה על ביצוע הניתוח. בדיקה זו עשויה למנוע את ביצועו של הליך כירורגי פולשני וכיוצא בזאת גם את הסיכונים הכרוכים בו. 


מהי בדיקת חיפוש תאי זרע נדירים וכיצד מתבצעת?

בדיקה לחיפוש תאי זרע נדירים כוללת חיפוש מקיף  בנוזל הזרע ומציאת תאי זרע בודדים, שבעזרתם ניתן לבצע הפריה חוץ גופית. הבדיקה הרגילה לאיתור תאי זרע נעשית בעזרת מכשיר פשוט שאינו מאפשר מעבר מקיף על כל הזרמה.  מנגד, במהלך הבדיקה לחיפוש תאי זרע נדירים, כל הדגימה נבחנת ביסודיות באמצעות מיקרוסקופ ייחודי בהגדלה מיוחדת.  מהלך הבדיקה זהה לזה הנהוג בבדיקת זרע רגילה: המטופל מגיע למרפאה ומוסר את דגימת הזרע, אשר נשלחת לאחר מכן למעבדה לשם איתור של תאי זרע תקינים. במידה ואותרו, תאי הזרע מוקפאים בטיפה מבודדת במבחנה יחידנית זעירה ומשמשים לאחר מכן לצורך ביצוע הפרייה חוץ גופית. 




 הבדיקה לחיפוש תאי זרע נדירים כוללת חיפוש מקיף בדגימה, לשם מציאת תאי זרע בודדים שבאמצעותם ניתן לבצע הפרייה



האם הבדיקה עשויה להעלות את הסיכוי למציאת תאי זרע תקינים לאחר הניתוח?

במקרים מסוימים, לאחר שבוצע ניתוח TESE, משתמשים בבדיקה לשם איתור תאי זרע תקינים ברקמה שהוסרה. 


חיפוש של תאי זרע תקינים ברקמה חשוב מאין שיעור: כפי שהוזכר לעיל, הרקמה הנלקחת בניתוח אינה מיוצרת מחדש ועל כן מספר הניתוחים אותם יכול כל מטופל לעבור מוגבל. הבדיקה לאיתור תאי זרע נדירים ברקמה האשכית מתבצעת תוך שימוש בטכניקות מיוחדות אשר מגדילות את הסיכוי  למציאת תאי זרע תקינים ברקמה. 

מה חשוב לדעת לפני שמתחילים בהליך?

גם כאשר אובחנה אזוספרמיה, חשוב להבין כי לא מדובר בגזרת גורל: אבחון מתאים וביצוע של בדיקה לחיפוש תאי זרע נדירים, מגדילים את הסיכויים למציאת תאי זרע תקינים וכתוצאה מכך גם את הסיכוי לכניסה להריון. במעבדת גבריאל קיים של צוות אמבריולוגים מומחים, אשר עבר הכשרה על ידי מר אהרון פרץ ראש צוות אמבריולוגי במעבדת יחידת ה- IVF בביה"ח שערי צדק, ומנהל "גבריאל המרכז לפוריות הגבר", באיתור תאי זרע נדירים. הניסיון של חברי הצוות,  והמכשור המתקדם אשר משמש לצורך חיפוש תאי הזרע, מאפשרים למטופלים רבים להימנע מביצוע של פעולה כירורגית מיותרת ואף להתגבר על בעיית הפוריות הקשה ולהקים משפחה. 


הכתבה בחסות מרכז גבריאל לפוריות הגבר.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר עודד קסלר
ד"ר עודד קסלר אורולוגיה
רופא מוהל ואורולוג ילדים ונוער בכיר.
פרופ' אמנון זיסמן
פרופ' אמנון זיסמן אורולוגיה
אורולוג מנתח, מנהל המחלקה האורולוגית במרכז רפואי שמיר (אסף הרופא)
פרופ' אלכסנדר גרינשטיין
פרופ' אלכסנדר גרינשטיין אורולוגיה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום מחסור בתאי זרע (אזואוספרמיה)

בניהולו של ד"ר רעות ברטוב
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו