דלג לתוכן

דיכאון בנשים: האם ימי עבודה ארוכים מעלים את הסיכון?

מיוחד ליום האישה: מחקר חדש מצא כי נשים שעבדו 55 שעות בשבוע או יותר עלולות להיות בסיכון גבוה יותר לדיכאון. בנוסף, עבודה בסופ"ש מעלה את הסיכון לדיכאון בשני המינים

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 07/03/2019
2 דקות קריאה

ממחקר בריטי חדש, אשר פורסם בכתב העת Journal of Epidemiology & Community Health, עולה כי עבודה במשך שעות רבות ביום עלולה להזיק לבריאות הנפשית של נשים.

החוקרים הגיעו למסקנה זו באמצעות שימוש במאגר הנתונים הלקוח מהמחקר UKHLS (Understanding Society, the United Kingdom Household Longitudinal Study), המכיל מידע בריאותי על כ-40,000 משקי בית בבריטניה.

עבור המחקר הנוכחי החוקרים השתמשו בנתונים על כ-23,000 נשים וגברים, הכולל מידע תעסוקתי עליהם. מתוך אנליזה של הנתונים, לטענת החוקרים עולה כי אנשים עם הבריאות הנפשית הירודה ביותר היו נשים שעבדו 55 שעות בשבוע או יותר, או שעבדו ברוב או בכל סופי השבוע, או שני הדברים יחד. ההבדל היה משמעותי כאשר השוו קבוצה זו עם נשים שעבדו שעות סטנדרטיות בשבוע (35-40).


מהמחקר עולה כי נשים שעבדו 55 שעות בשבוע או יותר סבלו מבריאות נפשית ירודה יותר

תנאי עבודה ובריאות נפשית

צוות המחקר זיהה כמה הבדלים תעסוקתיים בין המגדרים: גברים, באופן כללי, נטו לעבוד שעות רבות יותר מנשים באותו מעמד; כמעט מחצית מהנשים עבדו במשרה חלקית, בעוד שרק 15% מהגברים עבדו במשרה חלקית; גברים נשואים נטו לעבוד יותר שעות, בעוד שנשים נשואות בדרך כלל עבדו פחות.


לחוקרים יש מספר תאוריות לגבי ההבדלים בין המגדרים במקום העבודה. הם גם שמו לב שנשים שנטו לעבוד יותר שעות במקרים בהם תחום העבודה היה בעל דומיננטיות גברית. כמו כן, אנשים שעבדו בסופי שבוע בדרך כלל עבדו בעבודות מתחום השירות ועם משכורת נמוכה. לטענת החוקרים, עבודות כאלו, המשלבות אינטראקציות מורכבות ותדירות עם קהל או לקוחות, היו קשורות לרמות גבוהות יותר של דיכאון.

החוקרים זיהו שלנשים יש לעיתים קרובות פוטנציאל לנטל מכופל, לאור העובדה שרבות מהן נושאות בנטל של מטלות משק הבית ודאגה למשפחה. סוג זה של עבודה אינו מתוגמל בכסף ומייצר עומס בכל האספקטים.

עם זאת, היו כמה גורמים שנראה כי השפיעו על הבריאות הנפשית ללא קשר למגדר. עובדים מבוגרים יותר, עובדים מעשנים, אלה שהרוויחו הכי פחות ולאלה שהייתה הכי פחות שליטה בעבודה  שלהם, נטו יותר להיות בדיכאון בהשוואה לעובדים אחרים שלא היו בתנאים ספציפיים אלו.



סטרס מהעבודה עלול להיות טריגר לדיכאון

מחקרי עבר כבר הראו שכאשר טיפול במשפחה ובמשק הבית, שאינם מתוגמלים, נלקחים בחשבון, נשים עובדות יותר זמן מגברים בממוצע, וזה נמצא קשור לבריאות גופנית ירודה יותר.


במחקר הנוכחי, זה לא הפתיע את החוקרים שהאנשים שעבדו מספר רב יותר של שעות או שעבדו במהלך סוף השבוע נטו יותר לחוות סטרס הקשור לעבודה, אשר עלול להיות טריגר לדיכאון.

לטענת החוקרים, ממצאי מחקר זה אמנם אינם מבססים סיבה למצב, אך התקווה היא שהם יעודדו מעסיקים לשקול מדיניות חדשה שתפחית את המעמסה על נשים במקום העבודה מבלי לפגוע בכמות הנשים המשולבות בעולם התעסוקה.     


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר ואלרי דונצ'יק
ד"ר ואלרי דונצ'יק כירורגיה
מומחה כרורגיה כלי דם
ד"ר צבי חי ברנע
ד"ר צבי חי ברנע נפרולוגיה
מומחה בנפרולוגיה, רופא בכיר מחלקה נפרולוגית בית חולים וולפסון
ד"ר אביטל גלאובך
ד"ר אביטל גלאובך יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
רופאה מומחית ברפואה אסתטית , מומחית ברפואת נשים, פתולוגיה צוואר הרחם, פוריות
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום דיכאון וחרדה

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו