דלג לתוכן

האם חשיפה לאנטיביוטיקה עד גיל שנה קשורה לצליאק?

חשיפה לאנטיביוטיקה בטיפול סיסטמי (מערכתי, לגוף כולו) בשנה הראשונה לחיים עלולה להיות קשורה לאבחון מאוחר יותר של מחלת הצליאק. מחקר חדש

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 07/03/2019
2 דקות קריאה

ממחקר לאומי תצפיתי חדש, מטעם בית החולים לילדים שבאודנס, דנמרק, שנעשה ביחד עם קולגות, עולה כי חשיפה לאנטיביוטיקה בטיפול סיסטמי (לגוף כולו, לא מקומי) בשנה הראשונה לחיים, קשורה באופן עקבי למחלת צליאק מאובחנת. זאת ועוד, התגלה קשר התלוי במינון, ככל שמספר מרשמי האנטיביוטיקה עלה. חשיפה לאנטיביוטיקה סיסטמית עלולה להיות גורם סיכון למחלת הצליאק, כך עולה מן המחקר, שפורסם בכתב העת Gastroenterology.

לא נמצא קשר כזה בעבר

מחקרי עבר לא מצאו קשר שכזה, בין אנטיביוטיקה בגיל צעיר והתפתחות מחלת הצליאק, גם לא המחקר TEDDY Study משנת 2017, שהוא מחקר עוקבה רב לאומי שבחן ילדים שנמצאים בסיכון גנטי גבוה לסוכרת מסוג 1 ולמחלת צליאק. החוקרים מ-TEDDY לא מצאו קשר בין ילדים בני 4 שנחשפו לאנטיביוטיקה, כפי שדווח על-ידי הוריהם, ובין הופעת מחלת הצליאק.


במחקר הנוכחי, לא סוג מסוים של אנטיביוטיקה ולא גיל מסוים בעת החשיפה לתרופה היו גורמים בולטים במחלת הצליאק, מה שמעלה את ההשערה שאין גיל מסוים הפגיע יותר ואין הבדל בהשפעה בין סוגי האנטיביוטיקה. הקשר היה חזק בגיל 0 עד 24 חודשים לפחות כמו בגיל 0 עד 12 חודשים.


חשיפה לאנטיביוטיקה סיסטמית בשנה הראשונה לחיים עלולה להיות גורם סיכון למחלת הצליאק



ואולי ההיפך: ניצני מחלת הצליאק מגבירים את הצורך באנטיביוטיקה?

האנליזה כללה מידע על למעלה מ-1.7 מיליון ילדים משני מחקרי קוהורט, אחד בדנמרק ואחד בנורבגיה, והיא בדקה את ההשפעה הפוטנציאלית בהתאמה לדיווחים של האימהות לגבי מחלות זיהומיות והנקה.


המחקר היה בנוי מילדים שנולדו בדנמרק בשנים 1995-2012 ושהיו במעקב עד מאי 2015, כמו גם ילדים שנולדו בנורבגיה בין השנים 2004-2013. האימהות של ילדים אלו ענו על שאלון בנוגע למחלות זיהומיות ותזונה. 

קראו עוד: האם מגדר משחק תפקיד ביחס של מבוגרים לכאב של ילדים?


החוקרים מציינים כי המיקרוביוטה (סוגי חיידקים שונים) של המעיים נחשבת לשחקן בפתוגנזה (תהליך התפתחות המחלה), בעיקר בשלב מוקדם בחיים. מחקרי עבר כבר העלו את הטענה כי ייתכן שזיהומים בגיל צעיר תורמים להתפתחות מחלת הצליאק. חלק מהמחקרים אף דיווחו על קשר זה עם סוגים מסוימים של זיהומים.

הבנת הקשר הפוטנציאלי בין אנטיביוטיקה לצליאק צריכה עדיין לעמוד במבחנים רבים. ולמרות שמדובר במחקר רחב, לטענת מדענים עדיין קשה מאוד לענות בצורה מוחלטת על הקשר הזה. כך למשל, מממצאים אלו לא ניתן אפילו לדעת האם הם נבעו בכלל מסיבתיות הפוכה. במילים אחרות - האם ניצני מחלת הצליאק כרוכים אולי בסיכון גבוה יותר למחלות זיהומיות או בתסמינים זיהומיים מוגברים, מה שהגביר את הצורך במרשמים לאנטיביוטיקה בקרב ילדים אלו. שאלה זו אמנם נותרה פתוחה, אך מחקר גדול זה הוא בהחלט צעד בכיוון הנכון בפתרון התעלומה.



האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
פרופ' דניאל לנדאו
פרופ' דניאל לנדאו ילדים
5.0
( 19 חוות דעת )
"פרופ׳ מקסים וסבלני, ממליצה מאוד!"
ד"ר ישי סלם
ד"ר ישי סלם ילדים
5.0
( 21 חוות דעת )
"רופא מקצועי, מסביר כל שלב ושלב, עונה על כל השאלות שצצות במהלך הבדיקה. יחסי אנוש מעולים, רגיש ונעים. מומלץ מאוד"
פרופ' דריו פרייס
פרופ' דריו פרייס ילדים
4.9
( 32 חוות דעת )
"התקבלנו בזמן, רופא מיקצועי, נעים הליכות, הכי מומלץ שיש!"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום מחלות ריאה ודרכי נשימה - ילדים

בניהולו של ד"ר גיא שטויר
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו