דלג לתוכן

קיים חשד לאי פריון מכאני? הבדיקה שעשויה להחליף את צילום הרחם

אי פריון מכאני הוא מצב בו קיימת בעיה במבנה הרחם ו/ או החצוצרות הגורמת לקושי בכניסה להריון. כדי לאבחן בעיה זו, נשים רבות נשלחות לביצוע צילום רחם – בדיקה הכרוכה בכאב ואי נוחות ומערבת סכנת קרינה. בדיקת סונוהיסטרוסלפינגוגרפיה היא חלופה חדשנית המאפשרת לאבחן את בעיית אי הפריון המכאני ללא כל אי נוחות או סכנה. היא כוללת הדמיה של הרחם והחצוצרות בסונר דו ממדי ותלת ממדי, תוך הזלפה של מים פיזיולוגיים לחלל הרחם העוברים גם דרך החצוצרות

מאת: ד"ר גליה אורון, מור לאישה
תאריך פרסום: 11/03/2019 תאריך עדכון: 23/04/2019
3 דקות קריאה
חסות
 מור לאישה בשיתוף עם מור לאישה i מרכז רפואי ייחודי לנשים, הנותן מעטפת עשירה של שירותים רפואיים חדשניים לאשה תחת קורת גג אחת 0505555500

בין 10% ל-15% מהזוגות אשר מנסים להיכנס להריון יסבלו מבעיות פריון. בעיית פריון מוגדרת כחוסר יכולת להשגת הריון לאחר קיום יחסי מין סדירים ללא אמצעי מניעה במשך שנה. אי הפריון יכול לנבוע מבעיית פוריות אצל הזכר, מהפרעה בביוץ של האישה או מבעיית חסימה מכאנית בחלל הרחם והחצוצרות, הנקראת גם אי פריון מכאני. מקורם של 10% ממקרי אי הפריון הוא בליקוי פוריות הוא בלתי מוסבר - מגורם שאינו ידוע.


מהו אי פריון מכאני?

אי-פריון מכאני מתאר בעיה בתפקוד הרחם והחצוצרות שאינה מאפשרת מעבר של הזרע דרך החצוצרה לשם פגישת הביצית, או שאינה מאפשר את נדידתו של העובר לכיוון הרחם לשם השתרשותו. הגורמים לבעיית אי הפריון המכאני שונים וכוללים הריון, הפלה, מחלות שונות, כמו אנדומטריוזיס, או הידבקויות בחלל הבטן והאגן שהתפתחו לאחר ניתוחים או תהליכים דלקתיים באזור. 




אי פריון מכאני הוא בעיה בתפקוד הרחם והחצוצרות שאינה מאפשרת מעבר של זרע דרך החצוצרה לשם פגישת הביצית



כיצד ניתן לאבחן בעיית אי פריון על רקע מכאני? 

הפרעה מכאנית מאובחנת בעזרת בדיקות שונות, הוותיקה שבהן היא בדיקת צילום רחם. צילום רחם הוא בדיקת הדמיה המשמשת כדי לבחון את חלל הרחם והחצוצרות ואת תפקודן. במהלך הבדיקה, מוזרק חומר ניגוד על בסיס יוד אל חלל הרחם ומתבצע צילום רנטגן (קרינת X - RAY) כדי לבחון את מבנה הרחם ותפקוד החצוצרות. למרות שמדובר בבדיקה מדויקת, היא משמשת בעיקר להדמיית החצוצרות ופחות להדמיית חלל הרחם. בנוסף, צילום הרחם כרוך באי נוחות רבה עבור האישה: כדי לבצע את הבדיקה לרוב יש צורך "בתפיסה" של צוואר הרחם והזלפת חומר ניגוד בלחץ, דבר שעלול לגרום לכאבים ולאי נוחות ניכרת. 




הבדיקה הוותיקה ביותר לאבחון בעיון פריון על רקע מכאני היא צילום רחם


בדיקת סונוהיסטרוסלפינגוגרפיה

בדיקת סונוהיסטרוסלפינגוגרפיהמהווה חלופה לבדיקת צילום הרחם, שהיוותה עד כה את השיטה הנפוצה ביותר לאבחון בעיות פריון על רקע מכאני בישראל. 


בדיקת סונוהיסטרוסלפינגוגרפיה נחשבת כיום כבדיקת הבחירה הראשונה והמועדפת לאבחון בעיות אי פריון על רקע מכאני. למעשה, מדובר בבדיקת אולטרה סאונד פשוטה המשמשת להדמיית חלל הרחם והחצוצרות. באמצעותה ניתן לבחון את תקינות מבנה הרחם, חלל הרחם והחצוצרות, כדי לוודא שלא קיימת כל חסימה אשר עלולה למנוע כניסה להריון.  בניגוד לבדיקת צילום הרחם, בדיקה זו אינה דורשת תפיסה של צוואר הרחם, שימוש בחומר ניגוד (במהלך הבדיקה מוזלפים מים בלבד) וחשיפה לקרינה. על כן, היא נחשבת בטוחה יותר ופחות כואבת מצילום רחם .

מהלך הבדיקה

במהלך הבדיקה מוזלפת תמיסת מים פיזיולוגיים (סליין) אל תוך הרחם והחצוצרות. בדיקת האולטרה סאונד משמשת כדי להדגים את מעבר הנוזל דרך החצוצרות בזמן אמת ובכדי לבחון את מידת הפתיחה שלהן לשם מעבר נוזלים באופן חופשי וכדי לבחון קיום של ממצאים, כמו פוליפ, שרירן הידבקויות בו. בדיקת הסונוהיסטרוסלפינגוגרפיה אורכת כ-15-10 דקות. לאחר הבדיקה יתכנו תחושת אי נוחות או כאבים הדומים לאלה המורגשים בזמן הוסת החודשית באזור האגן ובבטן. הכאבים נובעים מהתכווצות הרחם. תחושות אלה יחלפו לרוב תוך זמן קצר לאחר הבדיקה. במקרים מסוימים יכול להופיע דימום קל לאחר הבדיקה שמקורו לרוב בצוואר הרחם. 


במרכז מור לאישה, בדיקת הסונוהיסטרוסלפינגוגרפיה מתבצעת על ידי שני רופאים מומחים מתחום הפריון והאולטרה סאונד, תוך שימוש במכשיר הדמיה מתקדם המאפשר שימוש בטכנולוגיות תלת וארבע ממדיות. 

מהם היתרונות בבדיקה זו על פני בדיקת צילום רחם?

בדיקת הסונוהיסטרוסלפינגוגרפיה היא בדיקה פשוטה וקצרה, אשר אינה כרוכה בכאב משמעותי. בנוסף, בדיקה זו אינה מערבת חשיפה לקרינה או לחומר ניגוד. תוצאות בדיקת הסונוהיסטרוסלפינגוגרפיה הן ברמת דיוק גבוהה מאוד שעומדת על כ- 92-94% ועל כן אין לצורך לבצע בדיקת צילום רחם בהמשך.




פענוח תוצאות הבדיקה 

פענוח תוצאות הבדיקה מתבצע על ידי הרופאים המומחים מיד בתום הבדיקה. לאחר סיום הליך הבירור תינתן תשובה כתובה ומפורטת לרופא המטפל הכוללת הסבר מפורט על ממצאי הבדיקה ודיסק המתעד את מהלך הבדיקה עצמה . 


הכתבה בחסות מור לאישה, מרכז רפואי לנשים הנותן מעטפת של שירותים רפואיים לאשה תחת קורת גג אחת.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר עופר מרקוביץ
ד"ר עופר מרקוביץ יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
מנהל יחידת אולטרה סאונד נשים ויולדות בבית חולים מאיר כפר סבא, מנהל פורום ממצאים חריגים ומומים בעובר בבית חולים מאיר כפר סבא
ד"ר אוהד ברוכין
ד"ר אוהד ברוכין יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
5.0
( 150 חוות דעת )
"דר ברוכין מקצועי , סבלני ואנושי ."
ד"ר משה רויבורט
ד"ר משה רויבורט יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
5.0
( 3 חוות דעת )
"ד"ר רויבורט רופא בחסד, רגיש ומקצועי! זמין לכל שאלה,מסביר הכל כנדרש,ומבין לגמרי בתחום."
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר

עדיין מתלבטים?
השאירו פרטים להתייעצות עם מור לאישה

שאלות מתוך פורום אולטראסאונד מילדות וגניקולוגיה

בניהולו של פרופ' ירון צלאל
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו