דלג לתוכן

רוצים לאכול בריא יותר? בחרו קודם קינוח מפנק

האם ייתכן שלסדר בחירת מנות האוכל יש השפעה על כמה קלוריות נצרוך בסך הכל בארוחה? האם הזמנה תחילה של קינוח מפנק עשויה לחסוך קלוריות בהמשך הארוחה? כל הפרטים על המחקר החדש בכתבה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 12/03/2019
3 דקות קריאה

פעמים רבות אנחנו נתקלים בפני מבחר של החלטות תזונתיות, הן אם מדובר בבחירת ארוחה במסעדה יוקרתית, הן אם במסעדת אוכל מהיר.

סדר הופעת המנות הוא בדרך כלל מנות פתיחה, מנות עיקריות, קינוח. במרבית הפעמים הנטייה היא גם לבחור מנות לפני הסדר שהתפריט מציע לנו אותם. אך עד כמה חשיבות יש לסדר הזה? ואם נשנה את הסדר הקיים, האם זה ישפיע על כמות הצריכה הקלורית שלנו? 

מחקר חדש של אוניברסיטת אריזונה, ארה"ב, אשר התפרסם בכתב העת Journal of Experimental Psychology: Applied, החליט לבחון האם חלים שינויים בבחירות המזון והאם ישנה השפעה על הצריכה הקלוריות שלנו במקרה שבו הקינוח נבחר בתחילת הארוחה ולא בסופה.

קראו עוד:  5 מאכלים שאינם בריאים כמו שחשבתם

בדיקת סדר הזמנת האוכל

לצורך המחקר, החוקרים ערכו 4 ניסויים: אחד בבית קפה של אוניברסיטה; שלושה נוספים באתר משלוחים פיקטיבי. החוקרים רצו לבחון בעיקר האם בחירת קינוח בריא או קינוח לא בריא בתחילת הארוחה, תשפיע על הבחירות התזונתיות האחרות של המשתתפים בניסויים.


בדרך כלל, בבתי קפה הקינוחים נמצאים בתחתית התפריט, כך גם באתרים למשלוחי מזון – הקינוחים בתחתים העמוד. אלא שלצורך המחקר, החוקרים מיקמו קינוחים בריאים ולא בריאים בראש התפריטים של בית הקפה והאתר.

לאחר ארבעת הניסויים, החוקרים שמו לב שאנשים שבחרו קינוח מפנק יותר ועשיר בקלוריות בתחילה, המשיכו עם בחירה של מנות עיקריות ומנות פתיחה בעלות ערך קלורי נמוך יותר. יתרה מזו, אנשים אלו אף צרכו פחות קלוריות בסוף הארוחה: בממוצע, אלו שהזמינו בהתחלה קינוח עם ערך קלורי גבוה צרכו 30% פחות קלוריות מאלו שבחרו קינוח בריא יותר בהתחלה. 

החוקרים מאמינים שייתכן שהסיבות מאחורי תוצאות אלו הן שהאנשים שבחרו קינוח פחות בריא בתחילה, בחרו מנת פתיחת ומנה עיקרית בריאות יותר כדי לפצות על כמות הקלוריות שבקינוח, ואנשים שבחרו קינוח בריא יותר בתחילה חשבו שהם העניקו לגוף שלהם מנה של בריאות ולכן הם הזמינו בהמשך אוכל עשיר יותר מבחינה קלורית.


המחקר מצא: בחירה של קינוח מפנק עשוי להוביל לצריכה קלורית נמוכה יותר בסוף הארוחה



בחירה תזונתית ועומס קוגניטיבי

בניסוי האחרון מתוך הארבעה, החוקרים בדקו גם האם עומס קוגניטיבי משפיע על התוצאות. לצורך כך, הם ביקשו ממשתתפים לזכור מספר בין כמה ספרות בזמן שהם בוחרים את האוכל שלהם.


להפתעת החוקרים, ההחלטות התזונתיות הנ"ל נעלמו כאשר דעתם של המשתתפים הוסחה על ידי היזכרות במספר. במקרים הללו, ללא קשר לאיזה קינוח המשתתפים בחרו בתחילת הארוחה, הם בחרו בהמשך אוכל פחות בריא.

לטענת החוקרים, זהו המחקר הראשון שחוקר את השפעת האינטראקציה של סוג האוכל וסדר הצגת האוכל על המשך בחירות המזון של אנשים ועל הצריכה הקלורית הכוללת שלהם. תקוותם היא שהתוצאות יעודדו אנשים לעשות בחירות תזונתיות בריאות יותר.

החוקרים מציינים כמה ממגבלות המחקר: ראשית, המשתתפים התבקשו לבחור בין שני קינוחים שהם הפכים – כל אחד מהם נמצא בקצה אחר במדד הבריאות של מזונות. למשל, בניסוי הראשון הוצע למשתתפים קינוח בריא של מגוון פירות טריים או קינוח לא בריא של פרוסת עוגת גבינה. אלא שבחיים האמתיים, בדרך כלל ישנם גם קינוחים שנמצאים בין שני הקצוות אלו. בעתיד, החוקרים מעוניינים להוסיף קינוח שלישי שיעמוד באמצע, בין הקינוח הבריא לקינוח הלא בריא.

כמו כן, החוקרים מדגישים ששלושה מהניסויים בוצעו אונליין, בעולם וירטואלי, וייתכן שהדברים אינם בהכרח רלוונטיים בעולם האמתי. עם זאת, מאחר שהניסוי הראשון התרחש בבית קפה אמתי, ארבעת הניסויים יחדיו הם אלה שהובילו את החוקרים להשערות שלהם.

אם כן, למרות שיש צורך במחקרים נוספים כדי לחזק ניסוי זה, מסקנות מחקר זה מעוררות שאלות  מעניינות. יתרה מזאת, מאחר שהדאגה להשמנת יתר גוברת בעולם, אם דבר כה פשוט כמו שינוי סדר הזמנת האוכל עשוי לעזור לאנשים לאכול פחות, ייתכן ששווה להמשיך להשקיע בזה.


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
פרופ' יהודה קמרי
פרופ' יהודה קמרי פנימית
5.0
( 6 חוות דעת )
"הגעתי לקמרי דרך המלצה עם קריסת כבד , חשד לשחמת , לחץ דם גבוה כולסטרול סכרת והשמנת יתר , לאחר איבחון של קמרי , הוא שינה לי את כל מערך התרופות שלקחתי במשך 10 שנים והם לא עזרו לי כלל , ואף רופא בקופ״ח לא התייחס לבעיות שלי ולטענות שלי , כבר בחודש הראשון לטיפול של קמרי , ירדתי במשקל , התאזנתי עם הסכרת והדלקת החריפה שהייתה לי בכבד , וכמובן האיזון בלחץ דם והכולסטרול, כל ביקור כל שיחת טלפון מקמרי מקצועית ומדוייקת , כולל הליווי של הדיאטנית במרפאה , וכמובן שאמליץ בשמחה על קמרי וצוותו , אני הגעתי אליו לפני שנה בדיוק עם קריסת כבד, כבר דיברו איתי על השתלה שאולי אזדקק לה , היום אני מאוזנת ושומרת על עצמי וקמרי זמין לכל שאלה או כל חשש שיש לי , ולכן אני ממשיכה אצלו לסבב נוסף של השגחה שלו וטיפול צמוד שלו , במילה אחת הוא אציל לי את החיים לפני שנה ואני אסירת תודה ❤️"
ד"ר דן קרת
ד"ר דן קרת נטורופתיה
מטפל בנטורופתיה ותזונה
ד"ר רז הגואל
ד"ר רז הגואל
המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו