דלג לתוכן

סרטן המעי הגס: 10 מיתוסים – והאמת

האם סרטן המעי הגס הוא נחלתם של מבוגרים בלבד; אילו מזונות עשויים לתרום למניעת המחלה הממאירה ומהי הבדיקה שעשויה לסייע בגילוי הסרטן בשלבים המוקדמים ובמקרים מסוימים אף למנוע את התפתחותו? במיוחד לחודש המודעות לסרטן המעי הגס: 10 מיתוסים על המחלה – והאמת

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 20/03/2019
4 דקות קריאה
כתבת וידאו

סרטן המעי הגס הוא הסרטן השני השכיח ביותר בישראל בקרב גברים ונשים כאחד. למרות זאת, היכולת לאבחן את המחלה הממאירה בשלבים מוקדמים מגדילה את יעילות הטיפולים השונים, את סיכויי ההחלמה ואף מאפשרת את מניעתה. אך היעדר תסמינים בשלבים הראשונים והתדמית השלילית שנוצרה לבדיקת הקולונוסקופיה, אשר נועדה כדי לאתר גידולים שפירים במעי ולהסירם וכך למנוע את התפתחות המחלה, מביאים פעמים רבות לאבחון המחלה בשלבים מאוחרים ולירידה משמעותית בסיכויי הצלחת הטיפול. לכבוד חודש המודעות לסרטן המעי הגס , אספנו עבורכם 10 מיתוסים על סרטן המעי הגס ובדיקת הקולונוסקופיה – ואת האמת לגביהם. 

1. סרטן המעי הגס הוא מבין המחלות הממאירות היחידות הניתנות למניעה

 נכון

בשונה מכל סוגי הסרטן האחרים, סרטן המעי הגס מאופיין בתקופה טרום סרטנית, שעשויה אף להימשך שנים. במהלכה, מתפתחים במעי פוליפים שפירים (שאינם סרטניים). ביצוע של בדיקת קולונוסקופיה שגרתית יאפשר את הסרת הפוליפים השפירים וכתוצאה מכך גם יסייע במניעת הסרטן. למעשה, אי קיום של פוליפים במעי ממזער את הסיכוי לחלות. בעשור האחרון מספר הנבדקים הישראלים עלה באופן משמעותי וכתוצאה מכך גם שכיחות סרטן המעי הגס ירדה בכ-30%. למרות זאת, רוב קהל היעד , אשר נמצא בקבוצת הסיכון להתפתחות המחלה, לא מקפיד על ביצוע בדיקת הסקר השגרתית ועל כן סרטן המעי הגס נותר גורם התמותה השני בשכיחותו בישראל. 

2. סרטן המעי הגס עלול להתפתח רק בקרב מבוגרים, בני 50 ומעלה 

לא נכון 

בכל שנה, חולים כ-3000 חולים ישראלים מאובחנים מדי שנה כחולים בסרטן המעי הגס. רוב החולים אמנם בעשור החמישי ויותר לחייהם, אך בעשור האחרון קיימת עליה משמעותית בשכיחות המחלה גם בקרב אנשים בעשור הרביעי, השני ואף השני לחיים. בצעירים, מדובר בסרטן אגרסיבי יותר אשר מתפתח במהירות. על כן, במידה ואתם סובלים מאחד מהתסמינים הבאים חשוב לפנות לרופא לאבחון:

- כאבי בטן חזקים

- ירידה חריפה ובלתי מוסברת במשקל

-אנמיה מתמשכת

- נוכחות דם בצואה

- שלשולים או עצירויות שנמשכים מספר שבועות. 

במקרים אלה, ישקול הרופא המטפל הפנייה לבדיקת קולונוסקופיה לשם אבחון הבעיה המובילה להתפתחות התסמינים. 

3. סרטן הגס מתפתח לרוב מגידול שאינו סרטני (פוליפ) 

 נכון 

מקורם של רוב מקרי סרטן המעי הגס הוא בגידולים שפירים (פוליפים) המתפתחים באיטיות. למעשה, פוליפים קיימים בשליש מהמבוגרים הישראלים בעשור החמישי ומעלה לחייהם. בדיקת הקולונוסקופיה, הכוללת איתור והסרה של הפוליפים מורידה באופן משמעותי את הסיכון להתפתחות המחלה הממאירה. 


מקורם של רוב מקרי סרטן המעי הגס הוא בגידולים שפירים, פוליפים, המתפתחים במעי 

4. סרטן המעי הגס יכול להתפתח שנים ללא כל תסמינים 

 נכון 

אחד מכל שלושה נשים וגברים יפתחו פוליפים שפירים במעי הגס במשך שנים. גידולים שפירים אלה נמצאים במעי במשך זמן רב ואינם גורמים לכל תסמין. תסמיני המחלה יופיעו לרוב בשלבים מאוחרים יותר ויעידו על הפיכת הפוליפ לממאיר. במצבים אלה סיכויי ההחלמה יורדים משמעותית. על כן, בדיקות הסקר השגרתיות לאבחון המחלה חיוניות כדי לאתרה בשלבים טרום סרטניים ולטפל בה בהתאם. 


5. בשר אדום עלול להוביל להתפתחות סרטן המעי הגס ומנגד, שוקולד ויין אדום עשויים למתן את הסיכון למחלה הממאירה

 נכון

צריכה של בשר אדום ומוצרי בשר מעובדים הוכחה במחקרים שונים כמגדילה את הסיכון לחלות.  מנגד, מחקר הולנדי מצא כי צריכה של סוג מסוים של פלבנואידים הנקראים קטכינים ומצויים במזונות שונים, בהם שוקולד מריר ויין אדום, נקשרת לסיכון מופחת להתפתחות סרטן המעי הגס. 





 

הסרטון בחסות עמותת 'צו מניעה'




6.  בדיקת קולונוסקופיה היא בדיקה כואבת ולא נעימה הכרוכה בסיכונים

 לא נכון

בדיקת הקולונוסקופיה מתבצעת תחת טשטוש אשר מונע כל תחושת כאב ואי נוחות במהלכה. גם אם מתגלים פוליפים, הם נכרתים תוך דקות ללא תחושת כאב. עם סיום הבדיקה, מפסיקים את הטשטוש ואז הנבדקים מתעוררים תוך דקות בודדות ובדרך כלל אפילו לא זוכרים שהבדיקה התקיימה. למרות שקיימים סיכונים שונים הכרוכים בבדיקה, בעיקר בנבדקים מבוגרים או במצבים בהם יש צורך לכריתת הפוליפים, הם נדירים (מתרחשים ב-1:1000 מקרים). הסיכונים הכרוכים בבדיקת הקולונוסקופיה כוללים דימום וחירור המעי.

7. מספיק לעשות בדיקת קולונוסקופיה אחת בחיים כדי להיות בטוחים שלא יתפתח גידול ממאיר במעי הגס 

 לא נכון 

על-פי הנחיות איגוד רופאי הגסטרו בישראל, ובהתאם להנחיות של האיגודים בארצות הברית, גרמניה ומדינות נוספות, אנשים בעשור החמישי ומעלה לחייהם צריכים לבצע את בדיקת הקולונוסקופיה אחת לכל 5-10 שנים, כתלות בממצאי הבדיקה הקודמת: אם הבדיקה הייתה תקינה לחלוטין, ללא ממצאים, ניתן להמתין עשר שנים לבדיקה הבאה (ולא נדרשת בדיקת דם סמוי במהלך התקופה). לעומת זאת, אם התגלו והוסרו פוליפים בבדיקה הקודמת, גדל הסיכוי שהם יתפתחו שוב ולכן הרופאים ימליצו לחזור על הבדיקה בתכיפות גבוהה יותר.

קראו עוד: לא רק מבוגרים: הכל על סרטן המעי הגס בצעירים 

8. יש לעשות בדיקת קולונוסקופיה רק כשמופיעים סימנים מחשידים לסרטן המעי הגס 

לא נכון 

לאחד מכל שלושה ישראלים בני 40-50 ומעלה יש כבר פוליפים במעי שממשיכים לגדול בקצב של כ-1 מ"מ בשנה. על כן, חשוב  להיבדק בקולונוסקופיה כדי לאתר ולהסיר את הפוליפים האלה לפני עוד טרם להופעת התסמינים השונים שמעידים כאמור על התפתחות הסרטן. 

9. השלב בו מתגלה הגידול הממאיר משפיע על סיכויי ההחלמה מהמחלה 

 נכון

הגידולים הסרטניים מסווגים לשלבים בהתאם למיקוד של התאים הסרטניים:

שלבים 0- 1

בשלבים אלה הגידול נמצא רק בחלק הציפוי הפנימי של המעי הגס, או שהחל כבר לגדול אל תוך השריר.


שלב 2

הגידול הסרטני התפשט כבר לשכבת השריר החיצונית של המעי הגס, אך לא התפשט עוד לחלקים סמוכים בגוף או לבלוטות הלימפה הסמוכות.


שלב 3

הגידול הסרטני משפיע על הציפוי הפנימי של המעי הגס והוא החל להתפשט אל תוך השריר. בנוסף הגידול משפיע על בלוטות הלימפה הסמוכות למעי הגס. 


שלב 4

קיום של גרורות באיברים אחרים, כמו הכבד או הריאות.

אם הסרטן מתגלה בשלבים המוקדמים (0 או 1) שיעורי ההחלמה עומדים על כ-90%, זאת לעומת שיעורי ההחלמה בשלב 4 העומדים על  20-10%. על כן, ביצוע בדיקות שגרתיות לאלה המצויים בקבוצות הסיכון או ביצוע של קולונוסקופיה עם הופעת התסמינים הראשונים, חיוני לשם אבחון הסרטן בשלב מוקדם בו סיכויי ההחלמה גבוהים. 




10. שיעור ההישרדות של חולי סרטן המעי הגס עולה משנה לשנה


 נכון

על פי נתוני משרד הבריאות, שיעור ההישרדות של החולים בסרטן המעי הגס עולה באופן מתמיד עם השנים, זאת בזכות פיתוחן של תרופות חדשות וכן גם שכלול השיטות הכירורגיות להסרת הגידולים. בממוצע, על פי נתוני משרד הבריאות, אחרי חמש שנים כ- 60% מהחולים המטופלים נשארים בחיים.


הכתבה בשיתוף עם עמותת 'צו מניעה' הפועלת למניעה ולגילוי סרטן המעי הגס. הכתבה נערכה על-ידי מערכת אינפומד. 


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
פרופ' תמר ספרא
פרופ' תמר ספרא אונקולוגיה
אונקולוגית בכירה, מנהלת המרכז לסרטן האישה במרכז הרפואי תל-אביב, בי"ח איכילוב
ד"ר אלכסנדר בני
ד"ר אלכסנדר בני אונקולוגיה
מומחה לאונקולוגיה של מערכת העיכול וטיפול במלנומה בעל ניסיון של כ32 שנה.
פרופ' דן אדרקה
פרופ' דן אדרקה אונקולוגיה
הקים את היחידה לגידולי דרכי העיכול בבית חולים שיבא בשנת 2003, יועץ ביחידה לרגולציה של התא במכון ויצמן וחבר בקבוצה האירופאית לקביעת ההנחיות בינלאומיות
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו