דלג לתוכן

תזונה קטוגנית: הבדלים בין המינים

בשנים האחרונות התזונה הקטוגנית נהייתה יותר ויותר פופולארית בקרב אנשים המעוניינים לרדת מהר במשקל. האם הדיאטה הזו משפיעה על נשים וגברים בצורה זהה? מחקר חדש בדק

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 27/03/2019
2 דקות קריאה

במקור, תזונה קטוגנית הומצאה על-ידי מומחים כחלק מטיפול באפילפסיה. כיום מדובר בדיאטה פופולארית מאוד, שעשויה לסייע בירידה במשקל או בשליטה על סוכרת מסוג 2.

התזונה הקטוגנית מאפשרת צריכה חופשית של שומנים ושל כמות נאותה של חלבון, אך מפחיתה באופן משמעותי צריכה של פחמימות כגון עמילן, סוכר וסיבים.

בדרך-כלל, הגוף שורף פחמימות כמקור ראשון לאנרגיה. עם זאת, אם אין פחמימות זמינות בגוף, הוא ישתמש במקום זאת בשומן. כחלק מתהליך זה, המכונה קטוזיס, הכבד הופך חומצות שומן למולקולות הנקראות גופי קטון.

קראו עוד: לא רק דיאטה: 7 יתרונות בריאותיים בתזונה קטוגנית 

הבדלי מין בתזונה קטוגנית

למרות שקיימות עדויות לכך שדיאטה קטוגנית עשויה להועיל לאנשים מסוימים, עדיין שורר ויכוח סביב תזונה זו וסביב ההשפעות הבריאותיות שלה בטווח הארוך. 


מחקר חדש של אוניברסיטת איווה, ארה"ב, אשר הוצג בכנס ENDO 2019 שבניו אורלינס, העלה שאלות לגבי ההבדלים בין המגדרים ביחס לתזונה קטוגנית: האם היתרונות של תזונה קטוגנית בנשים ובגברים זהים?


המחקר החדש מצא כי הדיאטה הקטוגנית משפיעה באופן שונה על גברים ונשים



מרבית המחקרים על תזונה קטוגנית או על ירידה במשקל בחנו מספר מצומצם יחסית של משתתפים או שנעשו על עכברים ממין זכר, כך שהבדלים על בסיס מגדר כתגובה לתזונה זו עדיין אינם ברורים.

לצורך המחקר, החוקרים האכילו עכברים ממין נקבה וזכר בתזונה קטוגנית או בתזונה רגילה. התזונה הקטוגנית מכילה 75% שומן, 3% פחמימות ו-8% חלבון, בעוד שהתזונה הרגילה של קבוצות הביקורת כללה 7% שומן, 47% פחמימות ו-19% חלבון.

לאחר 15 שבועות, החוקרים גילו כי עכברים ממין זכר שניזונו מתזונת קטוגנית שמרו על רמות הסוכר בדם וירדו במשקל. הנקבות , לעומת זאת, עלו במשקל. זאת ועוד, לנקבות אף היו רמות סוכר בדם פחות מאוזנות בהשוואה לזכרים שניזונו מתזונה רגילה, והן פיתחו סבילות לקויה לגלוקוז.

תזונה קטוגנית לנשים אחרי גיל המעבר

החוקרים מאמינים כי ההבדל המשמעותי בין המינים עלול לנבוע, לפחות בחלקו, כתוצאה מההורמון הנשי העיקרי - אסטרוגן. כדי לחקור זאת, החוקרים הוציאו את השחלות של כמה מהנקבות וערכו שוב את אותו הניסוי. הדבר הביא לשינוי ניכר בתוצאות. 


בהשוואה לקבוצת הביקורת, הנקבות ללא השחלות שצרכו תזונה קטוגנית הראו ירידה בשומן הגוף, והן גם שמרו על רמות גלוקוז מאוזנות. במילים אחרות, החוקרים טוענים שללא ההורמון אסטרוגן, תזונה קטוגנית עבדה.

ההשלכות של ממצאים אלו, טוענים החוקרים, הן שתזונה קטוגנית עשויה לעזור בירידה במשקל בקרב נשים שאחרי מנופאוזה, לעומת נשים צעירות יותר. עם זאת, החוקרים מבהירים כי חשוב להתייעץ עם רופא לפני שמתחילים לאמץ תזונה קטוגנית. 

מחקר זה הוא חלק ממעט מחקרים שבדקו את ההבדלי המין הפוטנציאלים שביעילות של תזונה קטוגנית. עם זאת, המחקר עשה שימוש במודלים של חיות, כך שיש לערוך מחקרים נוספים בבני אדם לפני שניתן יהיה להסיק מסקנה מוצקה כלשהי.


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
פרופ' יהודה קמרי
פרופ' יהודה קמרי פנימית
5.0
( 6 חוות דעת )
"הגעתי לקמרי דרך המלצה עם קריסת כבד , חשד לשחמת , לחץ דם גבוה כולסטרול סכרת והשמנת יתר , לאחר איבחון של קמרי , הוא שינה לי את כל מערך התרופות שלקחתי במשך 10 שנים והם לא עזרו לי כלל , ואף רופא בקופ״ח לא התייחס לבעיות שלי ולטענות שלי , כבר בחודש הראשון לטיפול של קמרי , ירדתי במשקל , התאזנתי עם הסכרת והדלקת החריפה שהייתה לי בכבד , וכמובן האיזון בלחץ דם והכולסטרול, כל ביקור כל שיחת טלפון מקמרי מקצועית ומדוייקת , כולל הליווי של הדיאטנית במרפאה , וכמובן שאמליץ בשמחה על קמרי וצוותו , אני הגעתי אליו לפני שנה בדיוק עם קריסת כבד, כבר דיברו איתי על השתלה שאולי אזדקק לה , היום אני מאוזנת ושומרת על עצמי וקמרי זמין לכל שאלה או כל חשש שיש לי , ולכן אני ממשיכה אצלו לסבב נוסף של השגחה שלו וטיפול צמוד שלו , במילה אחת הוא אציל לי את החיים לפני שנה ואני אסירת תודה ❤️"
ד"ר דן קרת
ד"ר דן קרת נטורופתיה
מטפל בנטורופתיה ותזונה
ד"ר רז הגואל
ד"ר רז הגואל
המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום תזונה ותוספי תזונה

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו