דלג לתוכן

האם מומלץ לצרוך אספירין כדי למנוע התקף לב?

במשך שנים רבות, מיליוני אנשים בעולם האמינו שמינון יומי נמוך של אספירין עשוי להפחית את הסיכון להתקף לב ולשבץ. כעת, קרדיולוגים מסייגים המלצה זו

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 04/04/2019 תאריך עדכון: 10/10/2019
2 דקות קריאה

במשך שנים מיליוני אנשים מבוגרים בעולם צרכו מינון יומי נמוך של אספירין מתוך מחשבה שמדלל הדם עשוי להפחית את הסיכון להתקף לב או לשבץ. כעת, קרדיולוגים בארה"ב טוענים שלרוב המבוגרים פרקטיקה זו כבר אינה מוצדקת.

ההמלצות החדשות הגיעו מאיגוד הקרדיולוגים האמריקאי (ACC) ומהאיגוד האמריקאי לקרדיולוגיה (AHA). איגודים אלו טוענים שבקרב מבוגרים הנמצאים בסיכון נמוך – ללא היסטוריה של התקף לב, שבץ או ניתוחי לב – הסיכון לדימום הנובע ממינון נמוך יומי של אספירין עולה על היתרונות ללב.

מדוע הגיע השינוי?

ה-ACC וה-AHA טוענים שמרבית המחקרים האחרונים מראים שגם במינון נמוך (81 מ"ג בדרך כלל), הסיכוי לדימום מסוכן המגיע עם שימוש יומי באספירין, עולה בחשיבותו על כל יתרון אחר. 


בסוף שנת 2018 מחקר בשם ASPREE study פורסם בכתב העת New England Journal of Medicine. המחקר בדק באופן רנדומלי 19,114 אנשים בריאים בני 70 ומעלה, חלקם צרכו 100 מ"ג אספירין ביום, חלקם צרכו פלסבו. לאחר ממוצע של כחמש שנים לא נמצא כל שינוי מהותי בין שתי הקבוצות בכל הנוגע למחלות לב, התקף לב, שבץ או אשפוז עקב אי ספיקת לב. עם זאת, נמצאה עלייה של 38% בדימום משמעותי בקרב אנשים שצרכו אספירין. הדימומים המסוכנים היו כרוכים בדימום בראש, שעלול לגרום לנכות ואף למוות. 

גם שיעורי הדמנציה נבדקו במחקר זה, וגם כאן לא נמצא כל יתרון לאספירין. עוד ממצא מפתיע במחקר זה הראה כי קיים שיעור גבוה יותר של מוות כתוצאה מסרטן בקרב אנשים שהשתמשו באספירין. במשך שנים האמינו מדענים שאספירין עשוי לעזור במניעת סרטן המעי. מחקר ASPREE לא מצא יתרון זה, אך יתכן שתקופת מעקב של 5 שנים אינה ארוכה מספיק כדי לאשש יתרון זה, ולכן ייתכן שגם ממצא של שיעור גבוה יותר של מקרי מוות מסרטן אף הוא לא נכון.

כך או כך, התמונה הכללית שעולה מן המחקר ASPREE אינה מצליחה לשכנע ששימוש באספירין יעיל למניעת מיתות ממחלות לב או מסרטן. 


מן המחקר עולה כי שימוש באספירין אינו יעיל למניעת מיתות ממחלות לב או מסרטן 

לצרוך או לא לצרוך אספירין?

כיום, גם ההתקדמות בטיפולים הקרדיווסקולריים, הפכו את האספירין לאלטרנטיבה מיושנת לאדם הממוצע. הרופאים כיום נוטים לטפל בגורמי הסיכון, כגון יתר לחץ דם, סוכרת וכולסטרול גבוה, וזה לרוב מה שמביא להבדל משמעותי.


חשוב לציין שלצריכת אספירין תפקיד חשוב בקרב אנשים עם סיכון גבוה – אנשים עם היסטוריה של התקף לב, שבץ, או פרוצדורה לבבית (כגון סטנט או ניתוח לב פתוח). למעשה, במקרים אלו השימוש היומי באספירין עשוי להיות מציל חיים. 

אנשים עם כולסטרול גבוה ורמות גבוהות של סוכר בדם גם צריכים לשקול צריכה של מינון יומי נמוך, כל עוד הסיכון לדימום לא עולה על כל יתרון פוטנציאלי אחר. לאנשים עם סיכון נמוך עד בינוני למחלות לב, אורח חיים בריא הוא הדרך הטובה ביותר לחיים ארוכים ובריאים.

יותר סלקטיביות במתן מרשמי אספירין

לטענת האיגודים, רופאים צריכים להיות יותר סלקטיביים במתן מרשמי אספירין לאנשים ללא מחלות קרדיווסקולריות ידועות, שכן הרבה יותר חשוב לשפר את אורחות החיים, לשלוט בלחץ הדם והכולסטרול, מאשר לצרוך אספירין. במילים אחרות – אספירין צריך להיות מומלץ בצורה מוגבלת לאנשים עם הסיכון הגבוה ביותר למחלות קרדיווסקולריות ובעלי סיכון נמוך מאוד לדימום.




האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
פרופ' אריאל פינקלשטיין
פרופ' אריאל פינקלשטיין קרדיולוגיה
רופא מומחה בקרדיולוגיה התערבותית ( צינתורים) המערך הקרדיולוגי, המרכז הרפואי ת"א
ד"ר ירון סטנובסקי
ד"ר ירון סטנובסקי קרדיולוגיה
5.0
( 7 חוות דעת )
"מקצועית ונעימה"
פרופ' עמירם ניר
פרופ' עמירם ניר קרדיולוגיה
מנהל היחידה לקרדיולוגית ילדים ומומי לב במבוגר, המרכז הרפואי שערי צדק, ירושלים
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום צנתור לב טיפולי

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו