דלג לתוכן
ד"ר כרמי גלר-ברנשטיין ד"ר כרמי גלר-ברנשטיין

אלרגיה לצמחים: מה גורם לה ואיך ניתן לטפל ולמנוע?

מהי אלרגיה לצמחים, אילו צמחים עלולים לגרום לתגובה אלרגית, מהם התסמינים שיעוררו חדש וכיצד ניתן לטפל ואף למנוע את האלרגיה? התשובות בכתבה שלפניכם

מאת: ד"ר כרמי גלר ברנשטיין
תאריך פרסום: 11/04/2019 תאריך עדכון: 09/07/2019
3 דקות קריאה
ד"ר כרמי גלר-ברנשטיין בשיתוף עם ד"ר כרמי גלר-ברנשטיין i רופאה מומחית לאלרגיה ואימונולוגיה

אלרגיה לצמחים היא רגישות יתר לגרגירי הפריחה של הצמחים. האלרגיה נגרמת על ידי חלבונים שונים הנמצאים בגרגרי האבקה ונישאים באוויר. למעשה, רבים מהצמחים מחוללי האלרגיה הם מאובקי רוח, כלומר צמחים אשר מתרבים באמצעות נשיאת גרגרי הפריחה על ידי הרוח ונפילתם על צמח נקבי זהה המובילה להתרבותם. גרגרי הפריחה הנישאים באוויר חודרים למערכת הנשימה או העיניים של אלו הסובלים מאלרגיה הם גורמים לתגובה אלרגית. 

אילו צמחים עלולים להוביל לתגובה אלרגית ?

כל מקום בעולם מתאפיין בצמחייה שונה ובאלרגנים שונים מתוך הצמחים. על כן, חשוב להיות מודעים לצמחים האלרגניים הפורחים באזור המחייה. מתוך הצמחייה הים תיכונית אלה הם הצמחים הנפוצים שעלולים לגרום לתגובה אלרגית:

•עץ הזית

• עץ הברוש

• עץ הפקאן

•עשבי דשא 

•פרחים מורכבים, כמו חרציות

•כתלית יהודה


מהם התסמינים שיעידו על אלרגיה לצמחים?

אלרגיה לצמחים מתפרצת לרוב בזמן פריחת הצמח האלרגני, בישראל בתקופת האביב או הסתיו ומאופיינת בתסמינים שונים, כמו נזלת קשה, התעטשויות, גירוי בגרון בעיניים או בעור, ברונכיט ואפילו אסתמה. אם התסמינים חולפים באופן ספונטני לאחר סיום העונה יש צורך בבירור אלרגי. 




אלרגיה לצמחים מתפרצת בזמן פריחת הצמח האלרגני ומתאפיינת בתסמינים שונים, בהם נזלת קשה, גירוי בעור או בעיניים ועוד


כיצד מאבחנים?

אלרגיה לצמחים מאובחנת על ידי אנמנזה של המטופל. אם המטופל מגיע כאשר קיימת תגובה אלרגית, הבדיקה הקלינית תחשוף תסמינים אופייניים לאלרגיה לצמחים. מבחינה מעבדתית, ניתן לבדוק נוגדנים ספציפיים לאלרגנים של צמחים על ידי ביצוע של טסטים בעור ועל ידי בדיקת דם לקיום של נוגדנים ספציפיים לגרגירי הפריחה. 



קראו עוד: חוות דעת משפטית בתחום האלרגיה והאימונולוגיה: כל המידע החיוני 



איך ניתן לטפל?

תרופות מקבוצת האנטי היסטמינים

תרופות אלה פועלות נגד התגובה האלרגית וממתנות את התופעות המופיעות בעקבות התפרצות האלרגיה. יש לציין כי השפעתן של תרופות אלה אינה מוחלטת. 



טיפול מקומי באלרגיה

טיפול מקומי שניתן בטיפות, במשחות ובמשאפים.


יש לציין כי למרות שהטיפול באמצעות אנטי היסטמינים וכן גם הטיפולים המקומיים עשויים לסייע במקרים של אלרגיה קלה עד בינונית לצמחים, במקרים קשים טיפולים אלה עלולים שלא להועיל במידה מספקת ועל כן יהיה צורך בטיפול בסטרואידים.

סטרואידים

במקרי אלרגיה קשים ניתן להשתמש בסטרואידים סיסטמיים הניתנים באמצעות טבליות או זריקות. למרות שטיפול זה עשוי להועיל במיתון התגובה האלרגית, הוא עלול להוביל לתופעות לוואי קשות, בהן עלייה בלחץ התוך עיני, עליה בלחץ הדם, התפתחות סוכרת, החמרת סוכרת קיימת, השמנת יתר ואף תופעות שונות הקשורות למערכת העיכול, בעיקר גירויים בקיבה. 


מעבר לטיפול הסיסטמי, קיים טיפול מקומי בסטרואידים הניתן באמצעות משאפים או משחות. מדובר בטיפול מקומי אשר אינו נספג כמעט בתוך כל מערכות הגוף ועל כן גורם להטבה מקומית ללא להתפתחות תופעות לוואי כלליות. 

אימונותרפיה

אימונותרפיה הוא טיפול הניתן באמצעות זריקות אשר נועדו "לחנך" את המערכת האימונולוגית של הגוף שלא להגיב בצורה קיצונית לאבקת הפריחה. טיפול זה מנטרל את האלרגן ובמקביל מלמד את הגוף לייצר נוגדנים מסוג אחר שאינם גורמים לתופעות אלרגיות. הטיפול האימונותרפי ניתן באמצעות זריקות חודשיות במשך כשלוש שנים והוא נועד למקרים של אלרגיות קשות יותר לצמחים. 



כיצד ניתן למנוע אלרגיה לצמחים?

הטיפול היעיל ביותר לאלרגיה לצמחים הוא מניעה. על מנת למנוע אלרגיה לצמחים חשוב להבין מהם הצמחים הפורחים באזור מסוים ובאיזו תקופה. לאחר אבחון מקיף ומציאת הגורם האלרגני, יספק הרופא המומחה מידע על אודות זמני הפריחה בשנה והאזורים. כאשר נמצא צמח אלרגני מסוים, חשוב להבין מהי תקופת הפריחה שלו וטרם לה לקבל טיפול תרופתי מונע. טיפול זה ימנע את התגובה האלרגית עוד לפני שהתפתחה. מעבר לכך, חשוב לצמצם את השהות באזורים בהם קיימת פריחה רבה של הצמח האלרגני.


כדי לסייע בהצלחת הטיפול המונע, על המטופל לנהל יומן מעקב המתעד את התסמינים השונים שהתפתחו ואת מועד הופעתם. מטרת המעקב היא תזמון הטיפול המונע לעונת הפריחה לצורך מניעה יעילה יותר של התגובה האלרגית. 

לסיכום, אלרגיה ככלל ואלרגיה לצמחים בפרט מתפתחות עקב נטייה גנטית של הגוף להגיב בצורה קיצונית לגורמים סביבתיים שגרתיים. ביכולתנו למנוע אותה באמצעות אבחון מוקדם ומתן טיפול מניעתי תרופתי או באמצעות מתן טיפולים שונים במקרים בהם התפתחו תופעות האלרגיה.


הכתבה בשיתוף עם ד"ר כרמי גלר ברנשטיין רופאה מומחית לאלרגיה ואימונולוגיה. הכתבה נערכה על-ידי מערכת אינפומד.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
פרופ' ארנון ברוידס
פרופ' ארנון ברוידס אלרגיה ואימונולוגיה
מומחה ברפואת ילדים, אלרגיה ואימונולוגיה קלינית בילדים
ד"ר יהודה שוורץ
ד"ר יהודה שוורץ ריאות
מנהל מכון ריאות, בית חולים איכילוב
פרופ' צבי בנטואיץ
פרופ' צבי בנטואיץ אלרגיה ואימונולוגיה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר

עדיין מתלבטים?
השאירו פרטים להתייעצות עם ד"ר כרמי גלר-ברנשטיין

שאלות מתוך פורום אלרגיה

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו