דלג לתוכן

לזמן מסך לפני השינה השפעה קטנה על רווחת מתבגרים

מחקר חדש טוען כי לזמן מסך מול הטלוויזיה, האינטרנט ומשחקי המחשב, גם אם הוא ממש לפני השינה, יש השפעה קטנה על רווחתם של מתבגרים. הפרטים בכתבה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 14/04/2019
2 דקות קריאה

מחקר חדש המבוסס על נתונים של למעלה מ-17,000 מתבגרים, טוען כי נמצאה ראייה קטנה לקשר בין זמן מסך ורווחתם של מתבגרים. 

המחקר, שנעשה על-ידי ה-OII) Oxford Internet Institute) והקווינס קולג' של אוניברסיטת אוקספורד, ופורסם בכתב העת Psychological Science, הטיל ספק ברעיון המקובל שבילוי זמן מול מסך האינטרנט, הגיימינג או הטלוויזיה, ובעיקר לפני השינה, עלול לפגוע בבריאות הנפשית של מתבגרים. 

בעוד שמחקר פסיכולוגיה עשוי להיות כלי משמעותי להבנת הקשר בין שימוש במסכים ורווחתם של מתבגרים, הוא עדיין לא מצליח לספק מחקרים איכותיים, שקופים ואובייקטיבים בנוגע לחששות הגוברים בנושא טכנולוגיות דיגיטליות.


המחקר החדש מצא: זמן מסכים לפני השינה הוא בעל השפעה קטנה על רווחתם של מתבגרים


מה קשר בין רווחתם של מתבגרים וזמן מסך לפני השינה?

באמצעות ניתוח של שלושה מאגרי מידע שונים, הכוללים מדידות משופרות של זמן מסך, החוקרים של מחקר זה טוענים כי מצאו ראייה ברורה לכך שזמן מסך יכול להשפיע מעט על רווחתם של מתבגרים, גם אם השימוש מתרחש מיד לפני השינה. 


שלא כמו מחקרים אחרים, מחקר זה ניתח מידע מאירלנד, ארה"ב ובריטניה. החוקרים בדקו כמה זמן בממוצע מבלה מתבגר מול המסך, ושלא כמו מחקרים אחרים, המידע במחקר זה לא התבסס רק על הדיווח של המשתמשים עצמם, שכן מחקר אחר שפורסם לאחרונה טוען כי רק שליש מהאנשים נותנים דיווח מדויק על זמן השימוש שלהם באינטרנט.

זאת ועוד, החוקרים במחקר זה יצרו תמונה רחבה של רווחת המתבגרים באמצעות מדידות של התפקוד הפסיכולוגי, תסמיני דיכאון, הערכה עצמית ומצב רוח, וזאת על סמך המידע שסיפקו המתבגרים עצמם וההורים שלהם.

המחקר מצא כי לסך זמן המסך היומי של מתבגרים הייתה השפעה קטנה מאוד על הבריאות המנטלית שלהם, גם במהלך השבוע וגם בסופ"ש. כמו כן, נמצא כי לשימוש במסכים דיגיטליים במשך 2 שעות, 1 שעות ו-30 דקות לפני השינה לא היה קשר באופן ברור בירידה של רווחת המתבגרים, למרות שפעמים רבות זה נלקח כמובן מאליו.

מה שונה במחקר זה ממחקרים אחרים?

במחקר משנת 2018 של אוניברסיטת סן דייגו נטען כי שעה של זמן מסך ביום עלולה לגרום לילדים ולמתבגרים להרגיש פחות סקרניים, פחות בשליטה עצמית ופחות יציבים מבחינה נפשית. 


במחקר נוסף משנת 2017, של אוניברסיטת המדינה של לואיזיאנה, נמצא קשר בין צפייה בטלוויזיה ושימוש במחשב וציונים נמוכים במבחני GCSE (מבחני גמר בתיכונים בבריטניה). גם במחקר של אוניברסיטת קיימברידג' משנת 2015 נמצא כי שימוש במחשב או משחק באינטרנט קשור לציונים נמוכים במבחני GCSE.

לטענת החוקרים, בגלל שכיום הטכנולוגיות מוטעמות בחיינו החברתיים והמקצועיים, השימוש במסך דיגיטלי והשפעותיו על רווחתם של מתבגרים נמצאים תחת מחקר מתמשך. עם זאת, להבדיל ממחקרים אחרים, לטענת החוקרים, במחקר זה נעשתה אנליזה חזקה, שקופה, ויש להפוך אותה לנורמה ולא ליוצאת דופן. עוד מסתייגים החוקרים מההשפעה הקטנה הזו שזוהתה במחקרם וטוענים כי אינה מצביעה בהכרח על כלל הציבור.

לצד כל אלה, החוקרים מזהירים מפני זמן מסך מופרז ומציעים למשפחות להמשיך לעקוב אחר ההנחיות שפורסמו עד היום, כמו גם להימנע מצפייה במסך כשעה לפני השינה, וזאת מאחר שיש השלכות נוספות לכך פרט לבריאות הנפשית.


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
 נורית שמיט קלנדרוב
נורית שמיט קלנדרוב פסיכולוגיה התפתחותית
5.0
( 4 חוות דעת )
"מקצועית, אכפתית ומסורה"
גברת אריאלה בר דויד
גברת אריאלה בר דויד פסיכולוגיה
MA , פסיכולוגית מומחית להפרעות אכילה, מרפאה בתנועה ופסיכותרפיה גופנית.
ד"ר ניצן שלזינגר
ד"ר ניצן שלזינגר רפואת שיניים
מנהל מרכז להשתלות שיניים ואסתטיקה במרכז יהלום
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום דיכאון וחרדה

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו