דלג לתוכן

מה הקשר בין ניקיון הבית והשמנת ילדים?

חושבים שלקיחת חלק במטלות נקיון הבית תועיל לילדכם ותסייע לו לפתח תחושת אחריות? מחקר חדש חושף כי נקיון הבית עשוי גם למנוע עודף משקל בקרב חברי הבית הקטנים

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 16/04/2019 תאריך עדכון: 02/07/2019
2 דקות קריאה

בשנים האחרונות חוקרים וקובעי מדיניות בינלאומיים הביעו לא פעם חשש מפני ההשפעות של כימיקליים משבשים אנדוקריניים (endocrine-disrupting), קבוצת חומרים שעלולה להפריע לתפקוד המערכת האנדוקרינית, מערכת הורמונלית, על האדם.

חומרים אלו לעיתים נוכחים בחומרי ניקוי לבית ואף בחפצים שבהם אנו משתמשים על בסיס יומי. הרבה סוגי פלסטיק, למשל, מכילים פתאלטים, שהם כימיקלים משבשים אנדוקריניים.


מדענים כבר הזהירו בעבר שכימיקלים אלו מהווים איום על בריאות הציבור וחלק מהמחקרים שנעשו בתחום קשרו את השפעתם על בעיות פוריות, מחלות כבד, סרטן והשמנת יתר בילדות.

כעת, מחקר חדש של אוניברסיטת דיוק, ארה"ב, מציע כי אבק הבית שלנו עלול לעודד התפתחות של תאים שומניים בגוף, מאחר שהאבק לא פעם מכיל כימיקליים משבשים אנדוקריניים. הממצאים פורסמו בכנס ENDO 2019 שבניו אורלינס, ארה"ב.

האם כימיקליים תורמים להשמנה?

זהו המחקר הראשון המקשר בין חשיפה לנוכחות של תערובת כימיקליים בסביבה הביתית ובין הבריאות המטבולית של ילדים הגדלים בבתים אלו.


המחקר התבסס על מחקר משנת 2017 שהצביע על קשר בין חשיפה לכימיקלים משבשים אנדוקריניים לוויסות שומנים לא טובים במודלים של חיות. ראיה זו קשורה למחקרים אחרים שטענו שמנגנון זה עלול לעודד התפתחות של השמנה בבני אדם.

במחקר הנוכחי, החוקרים אספו דגימות של אבק משק בית מ-194 בתים ממרכז קרוליינה הצפונית, במטרה לחקור את ההשפעה של הרכיבים הכימיקליים באבק על הבריאות המטבולית של דיירי הבית. 

לצורך המחקר החוקרים תחילה חילצו את הכימיקלים הקיימים בדגימות האבק. לאחר מכן הם בחנו את השפעות הכימיקלים במבחנה (IN VITRO), ובמיוחד בדקו האם תרכובת הכימיקליים תעודד התפתחות של תאי שומן. 

החוקרים דיווחו כי אפילו ריכוז נמוך של נוכחות כימיקליים בדגימות האבק עודדו צמיחה של קודמן (תרכובת מקדימה במסלול המטבולי) של תאי שומן, שממנו תאי שומן בוגרים מתפתחים, וכתוצאה מכך גדלים תאי השומן.




מחקר חדש בדק: האם אבק הבית שלנו עלול לעודד התפתחות של תאים שומניים בגוף?



רמות גבוהות של כימיקליים בבתים של ילדים עם עודף שומן

גילוי זה הוא מדאיג מאחר שלפי ה-EPA (Environmental Protection Agency) ילדים בדרך כלל בולעים בין 60-100 מ"ג של אבק ולכלוך ביום.


שני שליש מתמציות האבק היו מסוגלים לעודד התפתחות של תאי שומן, וחצי מהדגימות יכלו לעודד התפשטות של קודמן של תאי שומן ב-100 מיקרוגרם (שזה בערך 1000 פעמים רמות נמוכות יותר ממה שילדים צורכים על בסיס יומי). 

בסך הכל, החוקרים זיהו נוכחות של למעלה מ-100 כימיקליים שונים בדגימות אבק בייתי, כאשר כ-70 מתוכם תרמו לצמיחה של תאי שומן, וכ-40 כימיקליים תרמו לצמיחה של קודמן תאי שומן. 

לטענת החוקרים, ייתכן כי ממצאים אלו מצביעים על כך שתערובות של כימיקליים הנמצאות בסביבה הביתית עלולות להביא להשפעות אלו. עוד הם טוענים, כי כמה מן הכימיקליים שהשפיעו על צמיחת תאי השומן היו נוכחים ברמות גבוהות בדגימות אבק שנלקחו מבתים בהם חיים ילדים עם משקל עודף או השמנת יתר.

בימים אלו, החוקרים מנסים לקחת מחקר ראשוני זה צעד אחד קדימה ולמצוא עוד מידע על הקשר הפוטנציאלי בין המרכיבים של חפצים הנפוצים בבתים ובין התפתחות של מצבים מטבוליים.   


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
פרופ' יהודה קמרי
פרופ' יהודה קמרי פנימית
5.0
( 6 חוות דעת )
"הגעתי לקמרי דרך המלצה עם קריסת כבד , חשד לשחמת , לחץ דם גבוה כולסטרול סכרת והשמנת יתר , לאחר איבחון של קמרי , הוא שינה לי את כל מערך התרופות שלקחתי במשך 10 שנים והם לא עזרו לי כלל , ואף רופא בקופ״ח לא התייחס לבעיות שלי ולטענות שלי , כבר בחודש הראשון לטיפול של קמרי , ירדתי במשקל , התאזנתי עם הסכרת והדלקת החריפה שהייתה לי בכבד , וכמובן האיזון בלחץ דם והכולסטרול, כל ביקור כל שיחת טלפון מקמרי מקצועית ומדוייקת , כולל הליווי של הדיאטנית במרפאה , וכמובן שאמליץ בשמחה על קמרי וצוותו , אני הגעתי אליו לפני שנה בדיוק עם קריסת כבד, כבר דיברו איתי על השתלה שאולי אזדקק לה , היום אני מאוזנת ושומרת על עצמי וקמרי זמין לכל שאלה או כל חשש שיש לי , ולכן אני ממשיכה אצלו לסבב נוסף של השגחה שלו וטיפול צמוד שלו , במילה אחת הוא אציל לי את החיים לפני שנה ואני אסירת תודה ❤️"
ד"ר דן קרת
ד"ר דן קרת נטורופתיה
מטפל בנטורופתיה ותזונה
ד"ר רז הגואל
ד"ר רז הגואל
המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו