דלג לתוכן

זה אפשרי: פסח כשר ובלי להעלות במשקל

אוכלים כשר בפסח? חג הפסח יכול להיות מאתגר מבחינה תזונתית, הן בגלל עומס המאכלים בערב החג והן בגלל המגבלות של אכילת חמץ בימי חופשת החג וחול המועד. איך בכל זאת עוברים את החג בלי עודף קילוגרמים? לפניכם כמה המלצות

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 17/04/2019
2 דקות קריאה

זה מתחיל בערב החג ומסתיים במימונה. עבור אנשים המקפידים לאכול כשר, חג הפסח הוא תקופה לא קצרה הטומנת בחובה שלל פיתויים וקושי להסתגל למאכלים כשרים לפסח, שעלולים להוביל בסופו של דבר לחוסר איזון תזונתי.

אבל אפשר גם אחרת. אפשר להתחיל את חגיגות יום העצמאות בלי לסחוב עודף קילוגרמים מפסח. איך עושים זאת? הנה כמה עצות שעשויות לעזור לכם.


תזונה בארוחת ערב חג


1. מים 

 ותרו על המשקאות המומתקים ושימו על שולחן החג מים. 

2. יין 

 4 כוסיות של יין בליל הסדר אין משמע שאתם חייבים לשתות 4 כוסות מלאות של 85 מ"ל. אפשר ליהנות מן המנהג ולשתות יין (או מיץ ענבים) בכוסיות קטנות.


3. מנות עיקריות

נסו לבשל בבית ולהימנע מקנייה של אוכל מוכן, שלא ידוע הרכב החומרים בו. כמו כן, מומלץ להשתמש בחומרי גלם שעברו כמה שפחות עיבוד ולבשל או לאדות את האוכל ולא לטגן.



ותרו על המשקאות הממותקים בשולחן החג ונסו לשלב ירקות וסלטים כמנות פתיחה ואף כתוספות לצד המנות הבשריות 




4. תוספות

נסו לשלב הרבה ירקות ומגוון סלטים, הן אם כמנת פתיחה, הן אם כתוספת.

5. קינוחים

מומלץ להימנע ממגוון גדול מדי של קינוחים, ועדיף שהם יהיו על בסיס פירות, למשל סלט פירות עם אגוזים. 

6. לחלק שאריות

 מאכלים מפתים, ובעיקר קינוחים, מומלץ לחלק לאורחים עם לכתם. כך לא תישארו עם הפיתוי במשך שארית החג.

תזונה בחול המועד

המצה היא המאכל הדומיננטי ביותר בחג הפסח. מצה עשויה מקמח חיטה ומעט מים והיא מכילה כ-160 קלוריות. כמות זו של קלוריות כמעט ומשתווה לשתי פרוסות לחם, ובמקרים רבים מצה אחת אינה משביע ואנו נוטים לאכול ממנה יותר. אז מה עושים?


1. תחליפים למצה רגילה

 מצה קלה היא בעלת ערך קלורי המופחת בכ-1/3 מהקלוריות שבמצה רגילה. קיימות גם מצות המכילות שיפון, קמח מלא וסובין, הן עשירות בסיבים המעניקים יותר תחושת שובע ממצה רגילה. אוכלי הקטניות יכולים ליהנות גם מפריכיות אורז.

2. תפוח אדמה

 במקום מצה, אפשר לשלב תפוחי אדמה או בטטה. תפו"א בינוני אפוי שווה בערך הקלורי שלו לפרוסה אחת של לחם. 

3. קטניות

עדות הנוהגות לאכול קטניות בפסח יכולות לשלב בארוחה מגוון של תבשילי קטניות, לוותר על המצה ואף על המנה הבשרית.


4. פחמימות אחרות

 בשונה מכוסמין, שהוא דגן הנחשב לחמץ בפסח, כוסמת היא קטנייה שאינה נחשבת לחמץ בקרב אוכלי הקטניות. כך גם קינואה, אורז מלא ודוחן.

5. שמן זית או שמן אגוזים

 אלו הנמנעים מקטניות מרבים להשתמש בשמן דקלים, הנחשב לשמן בעלת כמות גבוהה יחסית של שומן רווי. מומלץ לצרוך שמן זית או שמן אגוזים במקום.

מומלץ גם לנצל את ימי החופשה בחג לפעילויות: עשו הליכה קצרה לאחר ארוחת החג, צאו עם המשפחה לטיול בחיק הטבע, היפגשו עם חברים למשחק כדורעף. חג הפסח הוא בסופו של דבר גם הזדמנות ליהנות מחברתם של בני המשפחה ואנשים קרובים.


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר דן קרת
ד"ר דן קרת נטורופתיה
מטפל בנטורופתיה ותזונה
פרופ' יהודה קמרי
פרופ' יהודה קמרי פנימית
5.0
( 6 חוות דעת )
"הגעתי לקמרי דרך המלצה עם קריסת כבד , חשד לשחמת , לחץ דם גבוה כולסטרול סכרת והשמנת יתר , לאחר איבחון של קמרי , הוא שינה לי את כל מערך התרופות שלקחתי במשך 10 שנים והם לא עזרו לי כלל , ואף רופא בקופ״ח לא התייחס לבעיות שלי ולטענות שלי , כבר בחודש הראשון לטיפול של קמרי , ירדתי במשקל , התאזנתי עם הסכרת והדלקת החריפה שהייתה לי בכבד , וכמובן האיזון בלחץ דם והכולסטרול, כל ביקור כל שיחת טלפון מקמרי מקצועית ומדוייקת , כולל הליווי של הדיאטנית במרפאה , וכמובן שאמליץ בשמחה על קמרי וצוותו , אני הגעתי אליו לפני שנה בדיוק עם קריסת כבד, כבר דיברו איתי על השתלה שאולי אזדקק לה , היום אני מאוזנת ושומרת על עצמי וקמרי זמין לכל שאלה או כל חשש שיש לי , ולכן אני ממשיכה אצלו לסבב נוסף של השגחה שלו וטיפול צמוד שלו , במילה אחת הוא אציל לי את החיים לפני שנה ואני אסירת תודה ❤️"
ד"ר רז הגואל
ד"ר רז הגואל
המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום תזונה ותוספי תזונה

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו