דלג לתוכן

אובדני הריון חוזרים (הפלות חוזרות): גורמים ואבחון

אובדן הריון הוא אירוע מורכב, טראומתי וכואב עבור כל זוג, בייחוד במצבים בהם הוא מתרחש יותר מפעם אחת. לאחר ביצוע בירור מלא ומקיף, בכ-50% מהמקרים ניתן למצוא קשר לגורם אשר יכול להסביר את אובדני ההריון החוזרים ובהתאם לכך לטפל ולמנוע אובדן הריון נוסף

מאת: פרופ' אשר בשירי
תאריך פרסום: 22/04/2019 תאריך עדכון: 12/09/2019
2 דקות קריאה

הפלה טבעית בודדת היא כל מצב בו מתרחש אובדן הריון ספונטני טרם להגעת העובר לגיל חיות. על פי ההגדרה המקובלת הפלה מוגדרת כאובדן הריון עד לשבוע 22 או משקל העובר בהפלה עד 500 גרם. שכיחותן של ההפלות עומדת על כ-15% מסך ההריונות, כאשר שיעור ההפלות עולה ככל שגיל האישה מבוגר יותר.


מהי ההגדרה המקובלת להפלות חוזרות?

הפלות חוזרות מוגדרות כשני אבדני הריון או יותר עד לשבוע 24. ברוב המקרים ההפלות יהיו רצופות. שיעור ההפלות החוזרות עומד על כ-5% -3 מסך ההריונות.





הפלות חוזרות מהוות כ-3-5% מסך ההריונות




 מהם הגורמים להפלות חוזרות?

למרות שבמקרים רבים הסיבה להפלות חוזרות אינה ידועה, קיימים מספר מצבים רפואיים הקשורים בהפלות חוזרות:


1. בעיות כרומוזומליות אצל העובר או אצל אחד מבני הזוג

 הסיבה המובהקת והשכיחה ביותר להפלות חוזרות היא אי תקינות כרומוזומלית של העובר. על כן, כאשר קיים מצב של הפלות חוזרות, חשוב לברר אם היה קיים מום כרומוזומלי בעובר. מעבר לכך, גם בעיות גנטיות כרומוזומליות אצל אחד מבני הזוג עלולות להוביל להפלות חוזרות. מדובר במצב בו קיים סדר שונה של כרומוזומים אך ללא חסר של כרומוזומים, המוביל לאי שרידות העובר. כ-2-3% מהזוגות עם אובדני הריון חוזרים קשורים בבעיה זו.



 2. הפרעות במבנה הרחם

הפרעות מולדות או נרכשות במבנה הרחם, לרבות קיום מחיצה בחלל הרחם או שרירנים עלולות להוביל להפלות חוזרות. 




3. הפרעות אנדוקריניות

הפרעות הורמונליות שונות, לרבות תת פעילות של בלוטת התריס, סכרת שאינה מאוזנת, בעיות בבלוטת החלב, עלולות להוביל להפלות חוזרות. בנוסף, קיימות עדויות הולכות ומצטברות לגבי הקשר בין הפלות חוזרות למחסור בוויטמין D.



 4. קרישיות יצר נרכשת, תסמונת APS

תסמונת APS היא מחלה אוטואימונית המתבטאת בקרישיות יתר. מחלה זו גורמת ככל הנראה לדחיית השלייה והעובר וכתוצאה מכך מובילה לאבדן ההריון. 



מהם גורמי הסיכון שעלולים להשפיע על הנטייה להפלות חוזרות?


קיימים גורמי סיכון שונים שיכולים להשפיע על סיכויי השרידות של ההריון, בהם:

• גיל אישה מבוגר יותר.

• מספר גבוה של אובדני הריון.

• חוסר הרגלי בריאות הכולל השמנת יתר, עישון, צריכת אלכוהול וכן צריכה מוגברת של קפאין.

יש לציין כי קיום גורמי הסיכון אצל הבעל עלול גם הוא להוביל להפלות חוזרות. המאפיינים שתוארו לעיל הקשורים באורח חיים לא בריא יכולים להשפיע על איכות הזרע, על פרמטרים הקשורים בגרעין הזרע וכתוצאה מכך לפגום ביכולת ההשרשה ובסיכויי שרידות ההריון. 

כיצד מאבחנים את הגורם לבעיה?


בשלב הראשון, תתבצע אנמנזה מלאה הן לגבר והן לאישה. הרופא המטפל יבחן את ההיסטוריה הרפואית של בני הזוג ויפנה אותם לסדרת בדיקות. בזמן ביצוע הבדיקות חשוב להימנע מהריון. 


הבדיקות המתבצעות כוללות בדיקת קריוטיפ לשני בני הזוג, בירור הורמונלי הכולל בחינה של תפקודי בלוטת התריס באישה, רמת גלוקוז בצום, רמת פרולקטין ורמת ויטמין D. בנוסף תתבצע בדיקה לשלילת קיום של נוגדנים הקשורים לתסמונת APLA .מעבר לבדיקות הביוכימיות, תתבצע גם בדיקת אולטרסאונד תלת ממדית לבחינת מבנה הרחם. יש לציין כי רק ב-50% מהמקרים ימצא גורם להפלות החוזרות. 

בכל מקרה בו ימצא גורם ברור להפלות החוזרות הטיפול יינתן בהתאם. במצבים של הפלות חוזרות, מומלץ לקבל גם טיפול תמיכתי הורמונלי באמצעות פרוגסטרון אשר נמצא על פי הספרות כיעיל בהגדלת סיכויי ההריון בקבוצה הסובלת מהפלות חוזרות מסיבה שאינה מוסברת.

 לזוגות שחוו הפלות חוזרות מומלץ גם לפנות לגורם מקצועי לצורך תמיכה פסיכולוגית ונפשית. אובדני הריון מרובים מהווים סיטואציה מורכבת המצריכה תמיכה והכוונה. המוכנות הנפשית תסייע בהתמודדות עם ההריונות הבאים וכן גם במיתון רמות הלחץ שעלולות להשפיע גם הן על סיכויי הצלחת ההריון. 


הכתבה בשיתוף עם פרופ' אשר בשירי, מנהל המרפאה לאיבודי הריון חוזרים (הפלות חוזרות) במרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה. הכתבה נערכה על-ידי מערכת אינפומד.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר דוד מילאטינר
ד"ר דוד מילאטינר יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
מומחה לרפואת נשים וכירורגיה גינקולוגית
ד"ר רונית עשת
ד"ר רונית עשת יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
5.0
( 3 חוות דעת )
"רופאה מקסימה.. נעימה ומקצועית 🫶🏿"
ד"ר בוריס סחנוביץ
ד"ר בוריס סחנוביץ יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
רופא בכיר
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום הפלה, הפסקת הריון

בניהולו של ד"ר יובל אור
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו