דלג לתוכן

צלקות: הסוגים – והטיפולים שעשויים לעזור

צלקות הן תופעה נפוצה שעלולה להתפתח מסיבות שונות ומגוונות. למרות שלעיתים מדובר במעין תזכורת לאירועי עבר, צלקות עלולות להוביל לתופעות לוואי שונות ואף להוות פגם אסתטי ניכר המשפיע על תחושת הדימוי העצמי והביטחון: מהם סוגי הצלקות המרכזיים, מדוע נוצרות צלקות וכיצד ניתן לטפל? התשובות בכתבה הבאה

מאת: ד"ר אביקם הראל
תאריך פרסום: 29/04/2019
3 דקות קריאה
חסות

צלקות הן תופעה נפוצה המהווה פעמים רבות מעין "חותמת" לאירועים שונים במהלך חיינו. צלקות יכולות להתפתח לאחר ניתוח, כתוצאה מטראומה מסוימת לעור ואף בעקבות מחלת האקנה השכיחה בגיל ההתבגרות. פעמים רבות, הצלקות עלולות להוות פגם אסתטי ותפקודי ניכר. הצלקות יכולות להיות מלוות בגרד ובמצבים נדירים, בעיקר כאשר הן ממוקמות על אזורי מפרקים, הן עלולות אף להשפיע על היכולת המוטורית. אם הצלקת נמצאת במקום גלוי, כמו הפנים, היא יכולה להוביל גם לתמורות פסיכולוגיות ונפשיות, כמו פגיעה בביטחון העצמי, הפרעה בהשתלבות בחברה ולעיתים אף קשיים בזוגיות.


מהם סוגי הצלקות המרכזיים?

קיימים שלושה סוגים עיקריים של צלקות:

צלקות קלואידיות

צלקת קלואידית מתאפיינת בצמיחת יתר של רקמת צלקת המורכבת מריבוי של סיבי קולגן באזור העור הפגוע. מרקם הצלקת לרוב יהיה קשה ולא אחיד. בנוסף, הצלקת הקלואידית יכולה להיות אדומה בשל ריבוי של כלי דם באזור או בעלת גוון כהה. 


צלקות קלואידיות מתפתחת לרוב לאחר פציעה או ניתוח בשל טיפול לקוי באזור הפגוע. צלקת קלואידית עלולה להתפתח גם עקב נטייה גנטית. בהשוואה לסוגי הצלקות האחרים, לצלקת קלואידית השפעה ניכרת על המראה החיצוני וכיוצא בזאת גם על הדימוי והביטחון העצמי.

צלקות היפרטרופיות

להבדיל מהצלקת הקלואידית, צלקת היפרטרופית היא לרוב בעלת גוון אדום ומתאפיינת בשוליים ברורים. צלקת זו תיווצר בתקופה הראשונה שלאחר טראומה (פציעה, כוויה או דלקת). הצלקת ההיפרטרופית יכולה להעלם בצורה טבעית (תהליך הנמשך לרוב זמן רב), או להישאר בצורה קבועה על הגוף.



צלקות אקנה

צלקות האקנה, אשר נקראות גם צלקות אטרופיות, אינן בולטות מעל פני העור הבריא ונראות כמו שקעים על גבי העור. ברוב המקרים, צלקות אלו נוצרות בשל מחסור בקולגן המתפתח במצבים של מחלת אקנה קשה. למעשה, התגובה הדלקתית המתרחשת במהלך המחלה גורמת לפגיעה בקולגן. 




צלקות אקנה נוצרות לרוב בעקבות מחסור בקולגן המתפתח במצבים של מחלה קשה ונראות כשקעים על גבי העור




איך ניתן לטפל בצלקות?

הטיפול בצלקות התפתח מאוד בשנים האחרונות הן בצד הקליני/רפואי והן בצד הטכנולוגי. כיום, קיימים בשוק מוצרים שונים, בהם משחות שונות וחבישות, המשמשים לטיפול בצלקות בשלביה השונים וכן בדרגות שונות. הטיפולים השונים, לרבות ניתוחים פלסטיים להשתלת עור,  הזרקת חומרי מילוי המבוססים על חומצה היאלורונית וטיפולים בטכנולוגיות לייזר מגוונות, מאפשרים לטפל בצלקות בצורה טובה ואף עשויים להעלימן. מטרת הטיפולים השונים היא העור ליצור רקמה תת עורית חדשה באזור הצלקת. חשוב לציין כי פרוטוקול הטיפול בצלקות משתנה בהתאם לסוג הצלקת ומאפייניה. שילוב נכון של מספר טכנולוגיות לייזר וחומרי מילוי עשוי להביא לשיפור  משמעותי בנראות הצלקת.



קראו עוד: אקנה: הטיפולים שיעלימו את הפצעים וימנעו את הצלקות 



טיפולי לייזר להעלמת צלקות

פרוטוקול הטיפול בלייזר משתנה ממטופל למטופל וברוב המקרים מצריך שילוב של מספר טכנולוגיות בהתאם לסוג הצלקת שהתפתחה. שילוב של מספר טכנולוגיות לייזר מסייע בטיפול יעיל בצלקות ועשוי אף להעלימן. הטכנולוגיות השונות מווסתות את צורת החדירה של קרני הלייזר לשכבות העור וכך עשויות לשלוט בתהליך הסרת הצלקות בשכבות העמוקות וכן גם לעודד צמיחה מחודשת של תאי עור.





טכנולוגיות הלייזר עשויות לסייע בהסרת צלקות המתפתחות בשכבות העמוקות של העור וכן לעודד צמיחה מחודשת של תאי עור

לייזר Fractional Ablative Treatment) CO2 )

טכנולוגיה זו מאפשרת לטפל בשכבות הרדודות והעמוקות של העור והיא נועדה לטיפול בצלקות מורמות מהעור אותן נדרש לשייף ולהשטיח, כמו לדוגמה צלקות קלואידיות.  קרן הלייזר מספקת אנרגיה ממוקדת בעוצמה גבוהה וכך מסייעת בהפיכת רקמה צלקתית לרקמת עור רגילה. בשל העובדה שמדובר במערכות בעלות עוצמת לייזר גבוהה  יחסית, זמן ההחלמה לאחר הטיפול יהיה לרוב ארוך יותר. 



לייזר פרקציונלי לא פולשני (non-ablative fractional laser)

טכנולוגיה זו משנה את מרקם הצלקת ומשפרת את גמישות העור באזור המצולק והיא מתאימה במיוחד לטיפול בצלקות וחטטי אקנה. טכנולוגיה זו מאפשרת לגוף ליצור רקמת עור חדשה ובריאה שתחליף את הרקמה המצולקת. למרות שההחלמה לאחר טיפולים אלה קצרה יחסית, יש צורך בסדרת טיפולים כדי לקבל את התוצאה הרצויה. 



 טכנולוגיית לייזר ממוקדת (Pulsed dye laser, V-bean) 

העלמת צלקות באמצעות טכנולוגיית לייזר ממוקדת. שימוש בטכנולוגיה זאת נפוץ מאוד לטיפול בצלקות עשירות בכלי דם, לרבות צלקות אקנה אדומות, סימני מתיחה וצלקות קלואידיות, אשר מתאפיינות ברקמת עור צלקתית מעובה.



מה חשוב לדעת לפני תחילת הטיפול בלייזר?

ללא כל תלות בסוג הטיפול הנבחר, טיפולי הלייזר השונים אינם מתבצעים בפגישה אחת, אלא נדרשת סדרת טיפולים. סוג הטכנולוגיה וכמות הטיפולים תיקבע בהמשך לייעוץ רפואי ובהתאם לפרוטוקול הטיפול שנקבע.  לפני התחלת הטיפול חשוב לבצע תיאום צפיות בין הרופא המטפל למטופל ולהבין לעומק את סוג הטיפול ותופעות הלוואי. בחירה של אסטרטגיית טיפול מתאימה אשר עונה על מטרות הטיפול תסייע בהצלחתו ובהעלמת הצלקות. 


הכתבה בשיתוף עם ד"ר אביקם הראל, מומחה ברפואת עור ורפואת ילדים.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר קרלוס אידסס
ד"ר קרלוס אידסס עור ומין
מומחה למחלות עור ומין. ניתן לקבוע תור 24 שעות ביממה
 alita clean skin
alita clean skin עור ומין
חברה משפחתית ייחודית המתמחה בטיפול בבעיות עור
ד"ר הלנה מרטינז
ד"ר הלנה מרטינז עור ומין
4.5
( 12 חוות דעת )
"דר מרטינז רופאה מקצוענית, יסודית, ואמפטית. מומלצת בחום."
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום אקנה – פצעי בגרות

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו