דלג לתוכן

קרע בגיד הכתף: מה גורם לו ואיך ניתן לטפל?

קרע בגיד הכתף הוא תופעה נפוצה ממנה צפויים לסבול כשליש מהמבוגרים בגילאי 50 ומעלה. הפציעה השכיחה, עלולה להתפתח עקב טראומה או שחיקה של הגידים באזור, והיא גורמת לכאבים עזים, לחולשה אזורית ולהגבלה בתנועת הכתף. אילו תסמינים יעידו על קרע בגיד הכתף ומהן דרכי הטיפול האפשריות? התשובות בכתבה הבאה

מאת: ד"ר אורן צביאלי
תאריך פרסום: 07/05/2019 תאריך עדכון: 15/12/2019
3 דקות קריאה
כתבת אודיו

כ-30% מהמבוגרים בגילאי 50 ומעלה יסבלו מקרע בגידי השרוול המסובב. גידים אלה, מחברים בין השרירים לעצם הזרוע והם אמונים על התנועה הרב כיוונית של הכתף. 

למעשה, קרע בכתף אינו מתאר בעיה יחידה אלא מספר תופעות שעלולות להופיע בדרגות חומרה שונות: החל מצביטה, דרך קרע חלקי ועד לקרע מלא. 

מהם סוגי הקרעים הקיימים?

קיימים שני סוגים מרכזיים של קרעים:

קרע טראומטי

קרע בגיד שנגרם בשל פציעה מסוימת. ברוב המקרים התסמינים המעידים על הקרע יופיעו מיד לאחר הפציעה ויכללו כאב, חולשה אזורית ומגבלה בתנועה.


קרע ניווני

נגרם לרוב בשל קיום צביטה מכאנית (תסמונת הצביטה) של גידי השרוול המסובב. תסמונת הצביטה היא בעיה שכיחה המתפתחת עקב לחץ מתמשך של עצמות מפרק הכתף על הגידים. אם היא אינה מטופלת, התסמונת עלולה לגרום לשחיקה של הגידים ולבסוף לקרע שלהם. בגלל שהוא נוצר בהדרגה הקרע יכול להיות קיים במשך שנים ולא לעורר תגובה דלקתית או כאב. 



אילו גורמי סיכון עלולים להוביל לקרע בגיד הכתף?

כפי שצוין לעיל, הגיל מהווה גורם משמעותי להתפתחות קרע בגיד הכתף. מעבר לכך, קיימים מספר גורמי סיכון שעלולים להוביל לקרע ניווני בגיד הכתף, בהם עבודות פיזיות הכרוכות בביצוע של תנועות חוזרניות מעל לגובה הכתף (הרמת משאות כבדים, צביעת תקרות ועוד) וכן גם גורמים מולדים, כמו מבנה מעוקל של עצם השכם הגורם ללחץ מוגבר המופעל על הגידים ומביא לשחיקתם. 




גיל מהווה גורם סיכון משמעותי להתפתחות קרע בגיד הכתף. כ-30% מהמבוגרים בעשור השישי ומעלה לחייהם יסבלו מהבעיה



אילו תסמינים עלולים להעיד על קרע בגיד הכתף?

תסמינים אופייניים לקרע טראומטי

ברוב המקרים קרע אקוטי יוביל לכאב מידי ועז באזור. כמו כן, עלולה להתפתח גם חולשה אזורית ומגבלה בתנועה.


התסמינים אופייניים לקרע ניווני

קרע ניווני יתאפיין בכאב שמתפתח בצורה איטית והדרגתית. עם הזמן יכולה להתפתח גם חולשה אזורית והגבלה בטווחי התנועה של הכתף. 

כיצד ניתן לאבחן?

אבחון הבעיה מתבצע באמצעות בדיקה גופנית, סיפור המקרה על ידי המטופל וביצוע בדיקות הדמיה שונות, לרבות צילום רנטגן, אולטרסאונד ו-MRI . 



מהן דרכי הטיפול בקרע בגיד הכתף?

במקרים מסוימים, בעיקר אם מדובר בקרע ניווני, קו הטיפול הראשון שייבחר יהיה זה השמרני. הטיפול השמרני כולל פיזיותרפיה ולעיתים גם זריקות סטרואידים או זריקות ביולוגיות. במקרים בהם ניסיונות הטיפול השמרני לא הצליחו להוביל לשיפור במצב הקרע, יישקל הטיפול הניתוחי. טרם להחלטה על ביצוע הניתוח, חשוב להתייעץ עם אורתופד מומחה כתף או מרפק או מומחה בארתרוסקופיה ורפואת ספורט, כדי לקבל את ההחלטה המושכלת ביותר, תוך התייחסות לחומרת הפגיעה, השלכותיה על תפקוד המטופל ולמצבו הרפואי.



איך מתבצע הניתוח?

ניתוח לאיחוי הקרע בגיד הכתף יכול להתבצע בשתי גישות:

גישה ארתרוסקופית

המתבצעת תוך ביצוע חורים זעירים באזור דרכם מוחדרים הכלים המשמשים לביצוע הניתוח וכן גם מצלמה זעירה המאפשרת לרופא המנתח לצפות בחלל הכתף על גבי מסך. 

הגישה הפתוחה 

מתבצעת תוך כניסה ישירה לאזור המנותח באמצעות חתך המבוצע באזור כתף. במהלך הפעולה, יסלק הרופא המנתח את התגובה הדלקתית באזור, ישייף את זיזי העצם המובילים לצביטת הגיד ויחבר את הגיד לעצם ממנה ניתק באמצעות שימוש בעוגנים או תעלות בעצם. 


מהו מהלך ההחלמה לאחר הניתוח?

תהליך ההחלמה לאחר ניתוחי כתף הוא ארוך והדרגתי. לאחר ביצוע הפעולה, יש לקבע את הכתף באמצעות מתלה במשך מספר שבועות ולבצע טיפול פיזיותרפי לשם שיקום הכתף והשבת יכולת התנועה. חשוב לציין כי אופן ביצוע הניתוח ומחויבות המטופל להתמדה בטיפול הפיזיותרפי לאורך הזמן הנדרש, חיוניים לשם הצלחת הפעולה ושיקום הכתף. על פי רוב, רק לאחר כשלושה חודשים המטופל צפוי להתחיל לחזור לתפקוד שגרתי. 



מהם הסיכונים? 

הסיכונים בניתוח לאיחוי גיד הכתף נדירים מאוד וכוללים סכנה לפגיעה בעצם, בכלי דם באזור, סיכון לזיהום אזורי ולשבר.  לאחר הניתוח עלולה להתפתח תופעה של קישיון, כלומר התקשות מפרק הכתף אשר גורמת להגבלה משמעותית בתנועה. בנוסף, קיים סיכוי לכישלון הפעולה לאי הפסקת הכאב באזור. 

הכתבה בשיתוף עם ד"ר אורן צביאלי, אורתופד בכיר במעייני הישועה, מנהל יחידת כתף ומרפק. הכתבה נערכה על-ידי מערכת אינפומד.

האם המאמר עניין אותך?

רופאים בתחום
ד"ר נאסים אלקרנאוי
ד"ר נאסים אלקרנאוי אורתופדיה
מומחה לכירורגיה אורתופדית
ד"ר שמוליק יצחק
ד"ר שמוליק יצחק אורתופדיה
4.7
( 3 חוות דעת )
"רופא מקצועי מאוד, קשוב למטופל, בעל ידע נרחב , חדשני בטיפוליו. ממליצה בחום."
ד"ר צור בן חיים
ד"ר צור בן חיים אורתופדיה
אורתופד, מומחה בהחלפות ברכיים וירכיים, פציעות ברך ושחזור רצועות
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו