דלג לתוכן

מיוחד לחג המנגל הלאומי: 5 סיבות בריאותיות במיוחד לאכול חומוס

הוא מאכל ישראלי מובהק, מהווה מצרך חיוני בסופי שבוע קיציים והוא ללא ספק חלק בלתי נפרד מחגיגות יום העצמאות. אבל חומוס לא הוא לא רק טעים, אלא גם עמוס ברכיבים תזונתיים ויתרונות בריאותיים. למה חומוס כל כך בריא לנו? פרויקט מיוחד ליום העצמאות

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 08/05/2019
3 דקות קריאה

החומוס הוא צמח ממשפחת הקטניות. מקורו במזרח התיכון והוא משחק תפקיד מפתח במטבחים רבים באזור. בזכות הטעם האגוזי והמרקם הייחודי, גרגירי החומוס מהווים רכיב מרכזי במנות רבות, כמו סלטים, מרקים ואף תבשילים שונים. למרות זאת, הדרך הפופולארית ביותר לצרוך את גרגירי הקטניות הים תיכוניים הוא אותו ממרח פופולארי וישראלי במיוחד. 


ממרח החומוס מורכב לרוב מגרגירי חומוס, טחינה, לימון ושמן זית, שנטחנים יחד ומספקים לנו את המנה המוכרת. אך המאכל הלאומי הוא לא רק טעים אלא גם בריא במיוחד: גרגירי החומוס מהווים מקור אידאלי לוויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. בנוסף, שילובם בתפריט עשוי לסייע בשיפור פעולת העיכול, בהפחתת הסיכון ללקות במחלות שונות ואף בהגברת תחושת השובע ושמירה על המשקל. זאת ועוד, גרגירי החומוס עשירים בחלבון ועל כן מומלצים עבור אלה הנוקטים בדיאטה צמחונית או טבעונית. במיוחד ליום העצמאות, אספנו 5 יתרונות בריאותיים בממרח הפופולארי שיגרמו לכם לשלב אותו בתפריט – גם אחרי חג המנגל הלאומי.


לא רק גרגירי חומוס: ממרח החומוס מורכב משלל מרכיבים אשר מספקים לנו את המנה המוכרת וגם שלל יתרונות בריאותיים


1. מסייע בלחימה בדלקת כרונית 

דלקת היא דרך טבעית של הגוף להגנה מפני חדירה של פולשים ומזהמים. למרות זאת, לעיתים הדלקת עלולה להימשך זמן ארוך יותר מהנדרש ולהפוך לכרונית. מחקרים שונים מצאו קשר בין התפתחות של דלקת כרונית לבעיות בריאותיות רבות. חומוס עמוס ברכיבים בריאותיים שעשויים לסייע בלחימה כנגד דלקת כרונית: כך לדוגמה, נמצא כי דיאטה עשירה בגרגירי חומוס מפחיתה סממנים שונים בדם המעידים על מצבים דלקתיים. בנוסף, שמן הזית המהווה כידוע חלק בלתי נפרד מהממרח המוכר, מכיל נוגד חמצון הנקרא אולאוקנתל  (oleocanthal) ולו תכונות אנטי דלקתיות שונות. גם זרעי השומשום שמהם מיוצרת הטחינה אשר מספקת לממרח את המרקם החלק , עשויים לסייע בהפחתת סממנים ביוכימיים לדלקת, כמו חלבון מגיב C (שמכונה בקיצור CRP) ואינטרלויקין 6 (IL-6). 



2. תורם לתהליך העיכול 

חומוס הוא מקור מצוין לסיבים תזונתיים, שעשויים לשפר את תהליך העיכול. 100 גרם של הממרח הישראלי מכילים כ-6 גרם של סיבים תזונתיים, המהווים 24% מכמות הסיבים היומית המומלצת לנשים ו-16% מהכמות היומית המומלצת לגברים. הסיבים החיוניים לא מסייעים רק לתהליך העיכול, אלא הם מזינים גם את החיידקים הטובים השוכנים במעיים. מחקר מסוים מצא כי צריכת 200 גרם של גרגירי חומוס במשך שלושה שבועות סייעה בהגדלת כמות החיידקים הטובים במעיים וצמצום הגדילה של חיידקים מזיקים. 


3. תורם לאיזון רמות הסוכר בדם

גרגירי החומוס הם בעלי ערך גליקמי נמוך. אינדקס גליקמי של מזון הוא מדד המשמש לדירוג הפחמימות הקיימות במזונות שונים, בהתאם להשפעתן על רמת הגלוקוז (סוכר) בדם. מזונות בעלי ערך גליקמי גבוה מתעכלים במהירות וכתוצאה מכך מובילים לעלייה חדה ברמות הסוכר בדם. מנגד, מזונות בעלי ערך גליקמי נמוך, מאופיינים בתהליך עיכול איטי יותר וכתוצאה מכך מביאים לעלייה איטית ומאוזנת של רמות הסוכר בדם. 


זאת ועוד, גרגירי החומוס מהווים מקור מצוין לסיבים מסיסים ושומנים בריאים: הם עשירים בחלבון, עמילן עמיד וחומרים מזינים, אשר מביאים להאטת תהליך העיכול של הפחמימות וכתוצאה מכך גם לשחרור איטי והדרגתי של סוכר אל זרם הדם. 


חומוס עשיר בסיבים תזונתיים שמשפרים את תהליך העיכול והוא בעל ערך גליקמי נמוך וכך תורם לאיזון רמות הסוכר בדם


4. ממתן את הסיכון ללקות במחלות לב

רמות גבוהות של כולסטרול LDL המכונה גם "כולסטרול רע" בדם, מעלות את הסיכון ללקות במחלות לב. מחקר מסוים בחן את ההשפעה של תזונה המשלבת גרגירי חומוס על 47 נבדקים במשך חמישה שבועות. בהשוואה לקבוצת הביקורת שלא צרכה את גרגירי הקטניות, נמצא כי צריכה של גרגירי חומוס הובילה לירידה ברמות כולסטרול ה-LDL בדם ב-4.6%.

בנוסף, מטא אנליזה של 32 מחקרים שבחנו את נתוניהם של יותר מ-800,000 נבדקים הראתה כי אלה בעלי הצריכה הגבוה ביותר של שמנים בריאים, בייחוד שמן זית, היו בעלי סיכון נמוך יותר בכ-12% למוות הנגרם כתוצאה ממחלות לב. 

קראו עוד: שמן זית: איזה סוג כדאי לקנות?


5. מסייע לירידה במשקל

מספר מחקרים בחנו את האופן שבו חומוס משפיע על ירידה במשקל ושמירה על משקל תקין. מחקר אחד מצא כי אנשים שצרכו גרגירי חומוס באופן קבוע היו בעלי סיכוי נמוך יותר להשמנה בכ-50%. בנוסף, הנבדקים שנהגו לאכול חומוס באופן קבוע היו בעלי ציון BMI נמוך יותר והיקף מותניים צר יותר מהמידה הממוצעת בכ-5 ס"מ.



האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
פרופ' יהודה קמרי
פרופ' יהודה קמרי פנימית
5.0
( 6 חוות דעת )
"הגעתי לקמרי דרך המלצה עם קריסת כבד , חשד לשחמת , לחץ דם גבוה כולסטרול סכרת והשמנת יתר , לאחר איבחון של קמרי , הוא שינה לי את כל מערך התרופות שלקחתי במשך 10 שנים והם לא עזרו לי כלל , ואף רופא בקופ״ח לא התייחס לבעיות שלי ולטענות שלי , כבר בחודש הראשון לטיפול של קמרי , ירדתי במשקל , התאזנתי עם הסכרת והדלקת החריפה שהייתה לי בכבד , וכמובן האיזון בלחץ דם והכולסטרול, כל ביקור כל שיחת טלפון מקמרי מקצועית ומדוייקת , כולל הליווי של הדיאטנית במרפאה , וכמובן שאמליץ בשמחה על קמרי וצוותו , אני הגעתי אליו לפני שנה בדיוק עם קריסת כבד, כבר דיברו איתי על השתלה שאולי אזדקק לה , היום אני מאוזנת ושומרת על עצמי וקמרי זמין לכל שאלה או כל חשש שיש לי , ולכן אני ממשיכה אצלו לסבב נוסף של השגחה שלו וטיפול צמוד שלו , במילה אחת הוא אציל לי את החיים לפני שנה ואני אסירת תודה ❤️"
ד"ר דן קרת
ד"ר דן קרת נטורופתיה
מטפל בנטורופתיה ותזונה
ד"ר רז הגואל
ד"ר רז הגואל
המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו