דלג לתוכן

כתרים בסריקה דיגיטלית: מהם היתרונות בשיטה החדשנית?

בשיטה המסורתית, לצורך הנחת כתר על גבי שיניים שזקוקות לשיקום, יש לעבור מספר שלבים וזמן המתנה ארוך יחסית. כתרים בסריקה דיגיטלית היא שיטה חדשנית המערבת שימוש בתכנת מחשב לשם תכנון הכתר ועל ידי כך עשויה לקצר את זמן ההליך עד לקבלת הכתר הסופי ולשפר את התוצאות: כל הפרטים

מאת: ד"ר ערן שומר
תאריך פרסום: 12/05/2019
2 דקות קריאה
חסות

כדי לשקם שיניים לאחר טיפולי שורש או שיניים שבורות יש צורך בכתר. כתר הוא מעין כיפה המכסה את השן ומהווה תחליף לכותרת השן, הן מבחינת מראהו והן מבחינת היכולת התפקודית. המטרה בהכתרת השן היא פיזור הכוחות הפועלים עליה באופן שווה בין חלקי השן השונים, כדי למנוע מצב של סדק או שבר. 

תכנון כתרים בשיטה המסורתית

בשיטה המסורתית המטופל מגיע למרפאת הרופא, בה מתבצעת השחזה של השן בכל המישורים, לשם לקיחת מידות והתאמת הכתר לשן. לאחר מכן, ייקח רופא השיניים את מידות השן באמצעות שימוש בחומר המבוסס על סיליקון.  החדרת החומר לפה המטופל עלולה לגרום לאי נוחות ולתחושה לא נעימה בפה. במקרים מסוימים הליך לקיחת המידות יכול להוביל לחוסר נוחות ניכר למטופל המתבטא לעיתים בכאב ואף הקאות. לאחר לקיחת המידות, דגם הסיליקון נשלח למעבדת השיניים ובעזרתו טכנאי השיניים בונה את תבנית הכתר. 


הליך השיניים המסורתי כולל שלבים רבים בדרך לייצור של כתר סופי: שלב לקיחת המידות, שלב יציקת מודל הכתר ושלב ייצור הכתר הסופי. כל שלב כזה מצריך התאמה של התבנית ועל כן מוביל לאיבוד המידות המדויקות של השיניים הטבעיות, דבר שעלול להוביל לעיוות במידות הכתר ולהכנת כתר פחות מדויק. אי דיוק במידות הכתר מביא לחוסר התאמה של הכתר באזור החתיכיים וכתוצאה מכך למראה פחות אסתטי (חוסר ההתאמה במידות הכתר עלול לגרום ליצירת פס אפור בקו החיבור שבין החניכיים לכתר). בנוסף, אם מידות הכתר אינן מדויקות גם עמידותו של הכתר יכולה להיפגע והוא עלול ליפול וכן גם לגרום להתפתחות של בעיות חניכיים שונות, כמו דלקת חניכיים. 

מהם כתרים בסריקה דיגיטלית?

סריקה דיגיטלית היא שיטה חדשנית המחליפה את תהליך תכנון הכתר ולקיחת המידות המסורתי. במהלך הפעולה, לאחר השחזת השיניים, סורק הרופא המטפל את האזור שנדרש לכתר באמצעות מצלמה זעירה. תמונות הסריקה מופיעות על צג המחשב ומאפשרות לרופא המטפל לראות את האזור הסרוק ברמת דיוק גבוה מאוד ואף לבצע את תכנון הכתר הסופי במעמד הפגישה הראשונה עם המטופל ללא כל זמן המתנה. 




סריקה דיגיטלית היא שיטה חדשנית לתכנון הכתרים באמצעות תכנת מחשב ברמת דיוק גבוהה מאוד ללא כל צורך בזמן המתנה


מהם היתרונות בסריקה הדיגיטלית?

קיימים מספר יתרונות בתכנון כתרים בסריקה דיגיטלית: ראשית, העברת צילומי השיניים לתכנת מחשב מאפשרת לרופא המטפל לבחון את צורת ההשחזה ואת דיוקה, ואף לבצע תיקונים במידה ונדרש. בנוסף, רמת ההתאמה של הכתר לשן גבוהה מאוד וכך עשויה למנוע התפתחות של בעיות שונות לאחר הצבת הכתרים. השימוש בסריקה דיגיטלית מאפשר דיוק גבוה מאוד וכך מסייע להצלחת הפעולה. 


מעבר לכך, השימוש בסריקה דיגיטלית מביא לקיצור זמן ההמתנה בין השלבים השונים עד להנחת הכתר הסופי על גבי השיניים. לעיתים, ניתן אף לתכנן את הכתר ולהציבו על השן באותה פגישה. 

היתרון המשמעותי ביותר בתכנון הכתר באמצעות תכנת הסריקה הדיגיטלית הוא כי הפעולה אינה גורמת לכל אי נוחות למטופל והיא אינה מערבת הימצאות של חומרים זרים בחלל הפה, כמו סיליקון לצורך לקיחת המידות בשיטה המסורתית. 

למי מתאימה הסריקה הדיגיטלית?

באופן כולל, הסריקה הדיגיטלית מתאימה לכל המטופלים בכל מצב רפואי ובעיקר למטופלים שסובלים מבעיות שונות המקשות על תכנון הכתרים בשיטה המסורתית, לרבות רפלקס הקאה, קושי בפתיחת הפה ועוד. למרות זאת, ההחלטה על אופן תכנון הכתר נתונה לשיקולו של הרופא המטפל, תוך התייחסות לנתונים הטבעיים של המטופל ולמצב השיניים.


הכתבה בחסות ד"ר ערן שומר רופא שיניים, מבצע השתלות השיניים, ניתוחים והשתלות ביום אחד, שיקומים מורכבים של לסתות, טיפולי שורש ורפואה אסתטית משמרת.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר גבי לביא
ד"ר גבי לביא רפואת שיניים
רופא שיניים, מומחה לרפואת הפה, מוסמך לביצוע היפנוזה רפואית וכן לשימוש בגז צחוק
ד"ר יעקב פטש
ד"ר יעקב פטש רפואת שיניים
5.0
( 8 חוות דעת )
"הגעתי לד״ר פטש מאחר וסבלתי ממיגרנות בעקבות נעילת לסתות בלילה. מה שגם יכול לפגוע לי בשיניים וגם גרם לסבל מכאבי ראש רבים. ד״ר פטש המליץ לי על סד לשיניים מסוג NTI שפשוט עזר פלאים!! אחרי שנים של טיפול תרופתי , משככי כאבים והמון בדיקות - הסד הקטנטן הזה פתר את המיגרנות הנוראיות שלי. מדובר על אביזר ממש קטן שמתלבש על 2 שיניים בלבד, לא מפריע ולא מציק, וזה מונע ממני לנעול את הלסתות בלילה בחוזקה, גורם לי לישון טוב יותר עם לסת משוחררת ורגועה, וכמובן לקום בלי כאבי ראש! באמת שבהתחלה הייתי סקפטית, אבל אני יכולה להגיד שכבר מעל שנה שאני משתמשת בזה בלילות, וזה ממש עובד כמו קסם ואני הכי מרוצה בעולם. ממליצה על זה בחום. גם חברות שלי הלכו אליו בעקבותיי ומרוצות גם הן."
ד"ר אריאל יודלב
ד"ר אריאל יודלב רפואת שיניים
5.0
( 14 חוות דעת )
"לאחר שעברתי רופאים רבים עם טיפולים לא פשוטים החוויה הייתה שונה לגמרי מקצועית ורגישה. גם התוצאה לאורך זמן הייתה מצויינת."
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו