דלג לתוכן

מהי פסיכותרפיה ולמי היא מתאימה?

פסיכותרפיה, היא טיפול נפשי המתבצע באמצעות שיחות ונועד לחקור את החלקים הלא מודעים של הנפש וכך לאפשר ריפוי ושינוי של דפוסי ההתנהגות. באילו מצבים עשוי הטיפול הפסיכותרפוייטי לסייע, מהם סוגי הטיפול הקיימים ואיך ניתן לבחור את הטיפול הנכון? התשובות בכתבה הבאה

מאת: ד"ר הלה יהלום
תאריך פרסום: 16/05/2019
5 דקות קריאה

פסיכותרפיה (פסיכו- נפש, תרפיה- טיפול) היא מושג כללי המתייחס לטיפול נפשי באמצעות שיחות. בעוד שבמקרים רבים הטיפול במצבים נפשיים מתבצע על ידי פסיכיאטר וכולל שימוש בתרופות, לא כל מצוקה נפשית מצריכה טיפול תרופתי ועשויה להשתפר בעזרתו. טיפול פסיכותרפוייטי על סוגיו השונים, מתבסס על שיחות שבמהלכן הדברים אותם מעלה המטופל מאפשרים לחקור את החלק הלא מודע של הנפש ולחשוף קונפליקטים שונים. באמצעות טיפול זה ניתן לאפשר ריפוי ושינוי של דפוסי התנהגות. אילו סוגים של טיפול פסיכותרפוייטי קיימים, באילו מצבים עשויה הפסיכותרפיה לסייע וכיצד בוחרים את הטיפול המתאים ביותר? התשובות בכתבה שלפניכם. 

המונח פסיכותרפיה כולל בתוכו סוגי טיפול שונים, אך כולם מתבססים על עקרונות דומים המוכרים לנו בזכות אבי תורת הפסיכואנליזה, ד"ר זיגמונד פרויד. עקרונות אלו הם:

1. יש לנו חיי נפש לא מודעים (כלומר דחפים, רצונות, תחושות וכיוצא בזה שאיננו מודעים אליהם).

2.החלקים הלא מודעים של הנפש שלנו משפיעים על התנהגותנו, בחירותינו בחיים, על תפיסתנו את עצמנו ואת הסובבים ועל הפירושים והתגובות שלנו למצבים בין אישיים.

פרויד דימה את הנפש שלנו לקרחון שרק קצהו בולט מעל פני השטח. בדומה לכך, המודע מהווה רק את קצה הנפש הבולט מעל לפני השטח והיתר, רוב שטח הקרחון, אינו מודע. פרויד הבין שחקר הלא מודע וחשיפת הקונפליקטים המצויים מתחת לפני השטח, עשויים לאפשר לאדם שליטה גדולה יותר בחייו, ריפוי תסמינים ושינוי של דפוסי התנהגות המזיקים לו. 

אילו מצבים נפשיים מטופלים בעזרת הטיפול הפסיכותרפוייטי?

פסיכותרפיה עשויה לסייע במגוון בעיות בהן דכאון, חרדה, טראומות, בעיות ביחסים בין אישיים, משברי חיים שונים, תחושת חוסר משמעות וריקנות ועוד מגוון נרחב של מצבים נפשיים. טיפול פסיכותרפוייטי מוצלח יכול להוביל לשינוי עמוק ומהותי, לצמיחה, התבגרות והעשרה של המטופל כאדם. פעמים רבות אנשים נמנעים מלפנות לטיפול בשל החשש מסטיגמה או תחושה שהגעה לטיפול מהווה מעין "הכרה" בכך שהם "אשמים" במצבם, אך למעשה לקיחת אחריות על המתרחש בחייו של אדם ובמערכות היחסים שלו מהווה מעלה גדולה ומקור לצמיחה. 



אילו סוגי פסיכותרפיה קיימים?


1. פסיכואנליזה

יצירתו של פרויד שבהמשך פותחה והורחבה על ידי ממשיכי דרכו. מדובר בטיפול אינטנסיבי המתרחש לרוב ארבע פעמים בשבוע. הטיפול מתבסס על "כלל היסוד"  של הפסיכואנליזה: על המטופל להגיד כל שעולה בדעתו מבלי לצנזר ולהסתיר. פעולה זו של דיבור חופשי נקראת "אסוציאציות חופשיות" והיא נועדה להתגבר על התנגדויות והגנות, למשל שיתוף מחשבות שנתפסות כ"אסורות". מתוך המחשבות שעולות לומדים המטפל והמטופל על עולמו הלא מודע של המטופל. הטיפול נמשך מספר שנים ומאפשר למטופל להשיג את השינוי המעמיק ביותר האפשרי והיכרות מהותית עם עצמו. טיפול פסיכואנליטי (וגם פסיכודינמי שאינו אנליטי) מוצלח עשוי לשנות את מסלול חייו של אדם. הטיפול מתבצע לרוב בשכיבה על הספה מבלי לראות את פני המטפל, דבר המאפשר למטופל חופש גדול יותר לדבר את כל העולה בדעתו ולהתפנות לעולמו הפנימי.



למי פסיכואנליזה עשויה להתאים?

לרוב יגיעו לפסיכואנליזה אנשים שכבר התנסו בפסיכותרפיה דינמית ורוצים להעמיק בטיפול עוד יותר. טיפול פסיכואנליטי מאפשר שינוי אישיותי עמוק ואף ריפוי שטיפולים קצרי מועד אינם יכולים להשיג. ההשקעה הנדרשת בפסיכואנליזה (כספית, רגשית ומבחינת זמן) מדירה רבים מטיפול זה אך למטופלים המתאימים זו עשויה להיות ההשקעה החכמה ביותר לעתיד שיוכלו לעשות. 

   

2. פסיכותרפיה פסיכודינמית

טיפול המתבסס על עקרונות הפסיכואנליזה ונגזר ממנה. המונח פסיכודינמי מתייחס לכך שבטיפול זה (כמו בפסיכואנליזה) חוקרים את הדינמיקה של כוחות שונים בנפש (למשל קונפליקט בין דחף לבין האיסור החברתי-מוסרי על דחף שכזה). כאמור, התאוריה הפסיכואנליטית התפתחה על ידי ממשיכי דרכו של פרויד וכיום הדינמיקה של כוחות נפשיים היא רק חלק ממה שמתרחש בטיפול. כיום רבים נותנים דגש עיקרי לקשר בין המטפל למטופל, כאמצעי ללמוד ממנו על דפוסי היחסים עם דמויות משמעותיות בחיינו וכיצד הם משפיעים על יחסינו עם אחרים כיום.


הטיפול הפסיכודינמי מתקיים לרוב בתדירות של פעם עד פעמיים בשבוע, במשך תקופה ממושכת של חודשים עד שנים. טיפול זה עשוי להוביל לשינויים מעמיקים ומהותיים בנפש ובחיי המטופל, באמצעות הבנת הגורמים המשפיעים על המטופל ואיתור המקור להתנהגויות ותפיסות שונות, לדוגמה, דפוסי התנהגות שנובעים מחוויות ילדות. בטיפול ניתן להבין את המקור למצוקה הנפשית דרך חקירה של רצונות, דחפים, צרכים, יחסים עם אחרים משמעותיים ומנגנוני הגנה לא מודעים. 


באילו מצבים יבחר הטיפול הפסיכודינמי?

טיפול דינמי מתאים למי שמעוניין להבין לעומק את המקור לקשייו ולטפל בשורשן של הבעיות. 




הטיפול הפסיכותרפי הקלאסי וכן גם הטיפול הפסיכודינמי נועדו למטופלים שמעוניינים להבין מהו השורש לבעיותיהם 




3. טיפול קוגניטיבי התנהגותי Cognitive Behavioral Therapy) CBT) 

טיפול קצר טווח הנמשך לרוב 12-16 פגישות. הטיפול מתבסס על "משולש" של גורמים המשפיעים אלו על אלו: מה שאנו חושבים משפיע על תחושותינו, תחושותינו משפיעות על התנהגותנו, זו משפיעה על מה שאנו חושבים וחוזר חלילה. כך למשל אדם שעובר ליד הבוס שלו ורואה את פניו חמורי סבר עלול לחשוב שהוא האשם בכך, להרגיש חרד ומדוכדך ולהגיב בהתנהגות לא מתאימה מול הבוס או בתפקוד ירוד בעבודה. אם בפסיכותרפיה דינמית הטיפול היה מתמקד בהבנה שהמטופל משחזר מצבים מהעבר ומשליך מהם, למשל מיחסיו עם אביו חמור הסבר, הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי יתמקד בזיהוי העיוות הקוגניטיבי בחשיבה, כלומר את הנחת היסוד השגויה שמצבו של הבוס קשור דווקא אלי. כתוצאה משינוי החשיבה, תחושתו והתנהגותו של המטופל משתנות. פעמים רבות הטיפול יכלול משימות שהמטופל צריך לבצע בין הפגישות הטיפוליות. 



באילו מצבים עשוי לטיפול הקוגניטיבי התנהגותי להועיל?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי נועד לפתרון בעיות מוגדרות ונקודתיות והוא אינו יוצר שינוי מעמיק אצל המטופל. טיפול זה יעיל במצבים כמו חרדות ספציפיות (למשל מטיסה, מחרקים), הפרעה אובססיבית קומפולסיבית והפרעה פוסט טראומטית. כמו כן, טיפול קוגניטיבי התנהגותי נמצא יעיל גם לטיפול במצבים נפשיים נוספים כגון דיכאון, הפרעות אכילה ועוד.



4. טיפול דיאלקטי התנהגותי Dialectical Behavior Therapy

טיפול המתבסס על עקרונות הטיפול הקוגניטיבי ההתנהגותי. הוא פותח על ידי ד"ר מרשה לינהאן ונועד בעיקר עבור מטופלים הסובלים מהפרעת אישיות גבולית. ד"ר לינהאן סברה שמבנה אישיות גבולי הוא תוצר של ליקוי בתפקוד מערכת הוויסות הרגשי וכי ההפרעה נוצרת כתוצאה משילוב של נטייה ביולוגית לתגובתיות רגשית בלתי מווסתת עם "סביבה בלתי מתקפת": סביבה בה חוויותיו של הילד זוכות באופן מתמשך לתגובות מבטלות ולחוסר רגישות מצד ההורה (למשל "אז מה אם הצעצוע שלך נשבר, זה רק חפץ, זו לא סיבה לבכות"). הטיפול כולל פגישה שבועית של המטופל בקבוצת מיומנויות, טיפול פרטני (מטופל אחד עם מטפל אחד) שבועי וזמינות טלפונית של המטפל למטופל בין הפגישות. 



באילו מצבים הטיפול הדיאלקטי התנהגותי עשוי להועיל?

הטיפול פותח עבור מטופלים הסובלים מהפרעת אישיות גבולית אך עשוי לסייע במצבים נוספים של קושי בוויסות דחפים, כגון התמכרות לסמים והפרעות אכילה.



5. טיפול קבוצתי

טיפול הכולל מספר מטופלים ומטפל אחד או יותר, הנפגשים אחת לשבוע במשך תקופה ארוכה (חודשים עד שנים). הטיפול הקבוצתי מאפשר למשתתפים לקבל משוב ממשתתפים אחרים וכך מספק צורת התבוננות שונה על הבעיה ממנה הם סובלים, כמו גם על יחסיהם עם אחרים. בחינה של חברי הקבוצה האחרים המצויים בשלבים שונים עשויה לספק הטבה במצב הנפשי, תקווה רבה ואף לסייע למשתתפים לרכוש כישורים בין אישיים שונים. התחושה כי ניתן לחלוק את החוויות עם חברי הקבוצה ולסייע להם להתמודד עם בעיות וקונפליקטים, מביאה לשינוי שעשוי להיות משמעותי ועמוק. ניתן לשלב טיפול קבוצתי עם טיפול פרטני. 



באילו מצבים הטיפול הקבוצתי עשוי לסייע?

טיפול קבוצתי מתאים בעיקר למטופלים הסובלים מקשיים בקשרים בין אישיים, מכישורים חברתיים לוקים בחסר ומחרדה במצבים חברתיים. ישנם טיפולים קבוצתיים המיועדים לטיפול בבעיה ספציפית המשותפת לחברי הקבוצה, כגון התמכרות לסמים או אלכוהול.



איך בוחרים בטיפול המתאים ביותר עבורי?

פסיכותרפיה כוללת מגוון טיפולים המבוססים על עקרונות שונים. ניתן לשלב את כל אחד מסוגי הפסיכותרפיה עם טיפול תרופתי במידת הצורך. הבחירה בסוג הפסיכותרפיה צריכה להתבסס על המטרה אותה מעוניין המטופל להשיג – אם הוא מעוניין לטפל בחרדה מסוימת, כמו פחד מעכבישים, טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא המתאים ביותר כנראה. מנגד אם אדם  מעוניין לעבור תהליך מעמיק של שינוי והתפתחות, תתאים פסיכותרפיה דינמית או פסיכואנליזה. ללא קשר לסוג הטיפול הנבחר, יש חשיבות גדולה לבחירת מטפל בעל הכשרה מקצועית מקיפה, שכן טיפול על ידי אדם שאינו מקצועי לא רק שפחות סביר שיעזור, אלא שהוא עשוי להזיק. 



הכתבה בשיתוף עם ד"ר הלה יהלום, ד"ר מומחית בפסיכיאטריה ופסיכותרפיה, מנהלת מחלקה פסיכיאטרית ופסיכותרפיסטית. הכתבה נערכה על-ידי מערכת אינפומד. 

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
 נורית שמיט קלנדרוב
נורית שמיט קלנדרוב פסיכולוגיה התפתחותית
5.0
( 4 חוות דעת )
"מקצועית, אכפתית ומסורה"
גברת אריאלה בר דויד
גברת אריאלה בר דויד פסיכולוגיה
MA , פסיכולוגית מומחית להפרעות אכילה, מרפאה בתנועה ופסיכותרפיה גופנית.
פרופ' דניאל לנדאו
פרופ' דניאל לנדאו ילדים
5.0
( 21 חוות דעת )
"חווית טיפול טובה ומקצועית"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום טיפול זוגי, טיפול משפחתי

בניהולו של עדית רונן סתר
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו