דלג לתוכן

תסמונת המעי הרגיז: 10 סימנים שיעלו חשד

תסמונת המעי הרגיז היא הפרעה במעיים המאופיינת בין היתר בהתכווצויות, נפיחות והתקפי עצירות או שלשולים. איך תדעו אם קיים חשש לתסמונת המעי הרגיז? פרטים נוספים בכתבה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 16/05/2019
3 דקות קריאה

תסמונת המעי הרגיז (IBS) היא הפרעה בתפקוד של הקיבה והמעיים. הסברה היא שאנשים הסובלים מתסמונת המעי הרגיז הם בעלי רגישות לסטרס או לסוגי מזון מסוימים, אך חוקרים רבים עדיין טרודים בשאלה ואינם יודעים במדויק מהם הגורמים לבעיה.

לפניכם 10 תסמינים שאולי יעזרו לכם לזהות IBS. מצבים בריאותיים אחרים עלולים גם הם לגרום לחלק מן התסמינים, ולכן יש צורך בייעוץ רפואי כדי לאבחן את תסמונת המעי הרגיז.

1. כאב והתכווצויות

תחושה של כאב והתכווצויות בבטן התחתונה היא אחת מהתסמינים הבולטים של תסמונת המעי הרגיז, והיא ככל הנראה נובעת מרגישות יתר של המעי. IBS משפיע על הדרך שבה המוח והמעי עובדים ביחד, ומצב זה עלול לגרום לשרירים שבמעי להתכווץ יותר משהם צריכים לצורך פעולת מעיים נורמלית. התכווצויות רבות מדי של שרירי מעיים עלולות להוביל לכאבים בבטן התחתונה.



2. גזים מרובים

אחת התיאוריות לכך שישנו ריבוי גזים ב-IBS  עולה ממחקר משנת 2010 שפורסם בכתב העת Gastroenterology and Hepatology, שבו נטען כי התסמונת המעי הרגיז גורמת לבעיה של בקטריה (חיידקים) במעי, ובקטריה עלולה ליצור רעלנים מסוימים שיוצרים הרבה גזים. 

תיאוריה נוספת, שמקורה במחקר משנת 2001 שפורסם בכתב העת Gut, היא שהמעיים באנשים עם IBS פחות סבילים לגזים ומתקשים בהעברתם, והדבר גורם לתחושה של יותר גזים מאנשים אחרים.

3. נפיחות

הרגשת נפיחות קשורה בדרך כלל להצטברות של גזים במעיים, מה שעלול לגרום להרגשה של מלאות ולמראה של בטן מעט עגולה ונפוחה מהרגיל. אותם הגורמים שהביאו להופעה של גזים מרובים, הם ככל הנראה הגורמים לנפיחות.



4. שלשול

שלשול הוא גם אחד מהתסמינים העיקריים לתסמונת המעי הרגיז. הסיבה לכך ככל הנראה נובעת מכך שהשרירים במעיים מתכווצים יותר משהם צריכים. באופן נורמלי, השרירים אמורים להתכווץ ולנוח בצורה קצבית. בתסמונת המעי הרגיז ישנה הפרעה בקצב (האטה או האצה) של ההתכווצויות ובכך נוצרת פעילות מוגברת של המעיים (שלשול) או פעילות מואטת (עצירות). השלשול עלול להיות מלווה בהתכווצויות.




תסמונת המעי הרגיז היא הפרעה בתפקוד המעיים המלווה בתסמינים שונים, בהם נפיחות, שלשול ועצירות




5. עצירות

אדם נחשב לסובל מעצירות בדרך-כלל כאשר ישנן מתחת ל-3 יציאות בשבוע; היציאות קשות, יבשות וקשיחות; ישנו כאב או קושי בעת היציאה; קיימת תחושה לא נעימה של פעילות המעיים. ישנן סיבות רבות לעצירות, בהן מחסור בצריכת סיבים תזונתיים וסטרס, אך גם IBS עלול לגרום לעצירות עקב קצב איטי מהרצוי של התכווצות שרירי המעי, כפי שמצוין בסעיף 4. במקרים מסוימים ייתכן ואדם הסובל מתסמונת המעי הרגיז יסבול גם מעצירות וגם משלשול לפרקים.



6. רגישות לפוד מאפ (FODMAP)

בקרב אנשים הסובלים מתסמונת המעי הרגיז קיים חשד כי קיימת רגישות לקבוצת סוגי מזון הנקראת FODMAP
 (fermentable oligo-, di-, mono-saccharides and polyols), ובה נכללים לקטוז, פרוקטוז, פרוקטנז, גלקטנז וסוכרים אלכוהוליים. במקרים רבים, סוגי מזון אלו גורמים לעלייה בכמות המים שמגיעים למעיים, מה שעלול להוביל לתסיסה ולהתפתחות של  בקטריה במעי, וזה בתורו  עלול להוביל דלקת או לגירוי המעיים. בצל, אבוקדו, שום, קטניות מסוימות, שקדים וקשיו, הם חלק מפוד מאפ.



7. עייפות

ממחקר משנת 2016 שפורסם ב- Asian Nursing Research עולה כי הרגשת עייפות או תשישות עלולה להופיע לצד תסמינים נוספים בקרב אנשים הסובלים מתסמונת המעי הרגיז.  דרוש מחקר נוסף בתחום, שכן עדיין לא ברור המנגנון שגורם לתסמונת IBS להוביל להרגשת עייפות.



8. כאב מפרקים

ממחקר משנת 2017 שפורסם בכתב העת World Journal of Gastroenterology עולה כי אנשים הסובלים מתסמונת המעי הרגיז נמצאים בסיכון גבוה יותר לסוג של כאבי מפרקים בשם הפרעות טמפורומנדיבולריות. ההשערה היא שהדבר נובע מעלייה בדלקתיות בגוף, אך נדרשים מחקרים נוספים כדי להבין את הקשר בין שני המצבים הבריאותיים. 



9. הרגשת מתח/סטרס

מערכת העצבים בגוף שולטת על המעיים, כמו גם מגיבה לסטרס נפשי, מה שיוצר קשר בין שתי המערכות. הקשר הזה עובד ככל הנראה לשני כיוונים: תחושות של סטרס עלולות להחמיר תסמינים של IBS; תסמינים של תסמונת המעי הרגיז עלולים להוביל לסטרס נפשי.



10. ערפול מוחי

גזים במעיים ונפיחות, שני תסמינים של תסמונת המעי הרגיז, ככל הנראה קשורים לערפול מוחי (BF). ערפול מוחי הוא מצב של בלבול, שיפוט לקוי וקשיי ריכוז. במחקר משנת 2018 שפורסם בכתב העת Clinical and Translational Gastroenterology  נמצא כי אנשים שסבלו מערפול מוחי דיווחו יותר על נפיחות בבטן ונמצאו אצלם מושבות חיידקים גדולות יותר מאלו שלא סבלו מערפול מוחי. עדיין דרושים מחקרים נוספים כדי להבין את הקשר בין ערפול מוחי לתסמונת המעי הרגיז. 


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר רוני רוזן
ד"ר רוני רוזן גסטרואנטרולוגיה
ד"ר נתן גלוק
ד"ר נתן גלוק גסטרואנטרולוגיה
מנהל שירות ורופא בכיר במכון הגסטרו בבית החולים איכילוב
ד"ר חורחה פפר
ד"ר חורחה פפר גסטרואנטרולוגיה
מומחה בגסטרואנטרולוגיה וברפואה פנימית.
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום גסטרואנטרולוגיה מבוגרים וילדים

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו