דלג לתוכן

ספורט טוב לדיכאון? לא בטוח שלנשים

למרות שפעמים רבות נכתב על היתרונות של פעילות גופנית על תסמיני דיכאון, כעת מחקר חדש מטיל ספק בתיאוריה הזו בכך שמצא שהיתרון הזה אינו חל על כולם. הפרטים בכתבה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 19/05/2019
2 דקות קריאה

דיכאון הוא גורם מספר אחת לסעיף נכות ברחבי העולם, כך לפי ארגון הבריאות העולמי (WHO). כיום קיימים מספר טיפולים בדיכאון, בהם תרופות נוגדות דיכאון, אך לפי מחקר של אוניברסיטת הרווארד משנת 2013, ספורט הוא טיפול טבעי שעשוי להיות יעיל כמו תרופות, למעט מקרים חמורים בהם אין מנוס משימוש בתרופות.

כעת, מחקר חדש של אוניברסיטת מישיגן מצא כי ההשפעה של פעילות גופנית על תסמיני דיכאון שונה בין נשים וגברים. תוצאות המחקר פורסמו בכתב העת Journal of American College Health. 

קראו עוד: מחקר חדש קובע: טיפוס ספורטיבי עשוי לסייע לטיפול בדיכאון 


גברים לעומת נשים

החוקרים בדקו דפוסי שינה ופעילות גופנית של למעלה מ-1,100 אנשים, באמצעות שלושה שאלונים בנושא שינה, פעילות גופנית ותסמיני דיכאון.


החוקרים ציפו למצוא קשר בין דיכאון ופעילות גופנית, אך הקשר הזה נחשף במשתתפים גברים. לפעילות מתונה או נמרצת הייתה השפעה חיובית על גברים עם תסמיני דיכאון. נשים עם תסמיני דיכאון, לעומת זאת, לא הראו כל יתרון מפעילות גופנית בכל רמה שהיא.


מחקרי עבר טענו שפעילות גופנית ברמה נמוכה עד בינונית יכולה להוות טיפול ארוך טווח פוטנציאלי לדיכאון. פעילות מאומצת משחררת אנדרופינים, אך רמות בינוניות של פעילות עשויות לגרום לצמיחה של תאי עצב.

במחקר שנעשה בהרווארד ב-2013, החוקרים שמו לב שההיפוקמפוס (אזור במוח שעוזר בוויסות מצב הרוח) קטן יותר אצל אנשים הסובלים מדיכאון. לטענת חוקרי הרווארד הפעילות גופנית תורמת לצמיחה של תאי עצב בהיפוקמפוס, משפרת את הקשר העצבי ובכך עוזרת בהקלה על דיכאון.


פעילות גופנית לא הועילה בשיפור תסמיני הדיכאון בנשים

הספק שבפעילות גופנית

המחקר החדש טוען שלא פעילות בעצימות נמוכה וגם לא בעצימות גבוהה תורמת לנשים עם דיכאון. מידע זה חיוני שכן דיכאון רווח יותר בקרב נשים מאשר בגברים. במחקר נמצא כי 43% מהנשים שהשתתפו דיווחו על תסמיני דיכאון לעומת 37% גברים שדיווחו. לצד זה, לשני המינים, גברים ונשים, היו גם כמה הקבלות, למשל קורלציה בין שינה לקויה ורמות דיכאון. 


החוקרים הופתעו לגלות שרוב המשתתפים לא דיווחו שהם מרגישים בדיכאון. קרוב לאחד מ-7 משתתפים קיבלו אבחון של דיכאון, חלק מזה נובע ככל הנראה בגלל סביבתם הנוטה ללחץ ולמחסור בשינה.

צורך במחקר שוויוני יותר

העובדה שיותר נשים דיווחו על דיכאון עשויה לעזור להסביר את הקשר בין דיכאון, פעילות גופנית ושינה. אנשים עם תסמינים חמורים יותר של דיכאון עשויים להיות פחות נמרצים לעשות פעילות גופנית ולחוות יותר בעיות שינה. וכפי שהמחקר הראה, משתתפים אלו נטו להיות נשים.


יש צורך במחקרים נוספים כדי לחזק ממצאים אלו. במחקרים עתידיים יש לכלול אנשים ממקומות שונים בעולם כדי לבדוק אם תוצאות אלו ישימות בכל העולם. זאת ועוד, מחקר זה נעשה על סטודנטים בלבד, ויש צורך לבצע בעתיד מחקרים על אנשים בטווחי גילאים שונים. הבדלי מגדר גם מעידים על כך שמחקרים בנושא דיכאון אולי צריכים לתת עדיפות לנשים. ובינתיים, אין להתייחס לתוצאות מחקר זה כאל המלצות רפואיות כלשהן. יש להמשיך לטפל בדיכאון לפי המלצת הרופא.


   


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
 נורית שמיט קלנדרוב
נורית שמיט קלנדרוב פסיכולוגיה התפתחותית
5.0
( 4 חוות דעת )
"מקצועית, אכפתית ומסורה"
גברת אריאלה בר דויד
גברת אריאלה בר דויד פסיכולוגיה
MA , פסיכולוגית מומחית להפרעות אכילה, מרפאה בתנועה ופסיכותרפיה גופנית.
ד"ר אלי שולמן
ד"ר אלי שולמן רפואה אסתטית
5.0
( 3 חוות דעת )
"דר שולמן איש נעים ומיומן חזרתי אליו לטיפול חוזר. נעים וסבלני!"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו