דלג לתוכן

סוכרת הריון: התסמינים שיעוררו חשד - ודרכי הטיפול

מהי סוכרת הריון, מדוע המחלה הנפוצה מתפתחת במהלך תשעת החודשים, אילו תסמינים עלולים לעורר חשד וכיצד מאבחנים ומטפלים? התשובות שחשוב שתדעי בכתבה הבאה

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 22/05/2019 תאריך עדכון: 12/03/2020
4 דקות קריאה

3-5% מהנשים ההרות יסבלו מסוכרת הריון. סוכרת הריון היא צורה זמנית של סוכרת, המופיעה לראשונה במהלך ההריון – לרוב במחצית השנייה שלו. 

במהלך ההריון, רמות האסטרוגן והפרוגסטרון בגוף האישה ההרה עולות כדי לאפשר את הזנת העובר. ההפרשה המוגברת של ההורמונים הופכת את גוף האישה לעמיד יותר לאינסולין. כתוצאה מכך פוחתת תגובת התאים אליו ורמת הגלוקוז בדם עולה. באופן תקין, כדי לשמור על רמות תקינות של גלוקוז, בתקופת ההריון גופה של האישה מייצר יותר אינסולין. עם זאת, במקרים בהם רמת הסוכר בדם גבוהה במיוחד, גופה של האישה ההרה אינו מצליח לייצר מספיק אינסולין. כשל זה מוביל להתפתחות הסוכרת. 


מהם גורמי הסיכון שעלולים להוביל להתפתחות סוכרת הריון?

למרות שהמנגנון המוביל להתפתחות המחלה בתקופת ההריון אינו ידוע במלואו, קיימים מספר גורמי סיכון שמעלים את הסיכוי להתפתחות המחלה: 

- BMI גבוה מ- 30 
- התפתחות סוכרת הריון בהריונות הקודמים
- היסטוריה משפחתית של סוכרת
- לידת תינוק במשקל גבוה בלידה קודמת



מהם התסמינים שיכולים להעיד על סוכרת הריון? 

במקרים רבים, סוכרת הריון לא מובילה להתפתחות תסמינים שונים ועל כן זיהוי המחלה יכול להיות מורכב יותר. התסמינים האופייניים לסוכרת הריון כוללים:

1. עייפות

2. ערפול ראייה 

3. בחילה

4. תחושת צמא קיצונית

5. זיהומים תכופים בשלפוחית השתן, בנרתיק או זיהומי עור

6. השתנה תכופה

7. הימצאות של סוכר בשתן

בכל מצב בו מתפתחים תסמינים לא שגרתיים במהלך ההריון חשוב לפנות לרופא המטפל שיבצע אבחון מקיף וסדרת בדיקות כדי להכריע האם המקור לתסמינים הוא סוכרת הריון. 





במקרים רבים סוכרת הריון אינה מובילה להתפתחות תסמינים שונים ועל כן זיהוי המחלה עלול להיות מורכב 


איך ניתן לאבחן?

כאמור במקרים רבים, סוכרת הריון אינה מובילה להתפתחות תסמינים שיעוררו חשד והיא תתגלה במהלך בדיקת העמסת סוכר – אחת מבדיקות הסקר הנהוגות במהלך ההריון.

בדיקת העמסת סוכר חלקית

העמסת סוכר חלקית מתבצעת במהלך השבועות ה-24-28 להריון. מטרת הבדיקה היא לאתר נשים המצויות בסיכון מוגבר ללקות בסוכרת הריון. במהלכה, מתבקשת האישה ההרה לשתות תמיסה המכילה 50 גרם סוכר. לאחר כשעה תתבצע בחינה של רמות הסוכר בדם באמצעות נטילת דגימת דם. במקרים בהם התקבלו ערכים גבוהים מן התקין בבדיקת העמסת הסוכר החלקית, או במצבים בהם קיים חשד לסוכרת הריון תתבצע בדיקת העמסת סוכר מלאה.


בדיקת העמסת סוכר מלאה

בדיקה זו תתבצע במצבים הבאים:

- כאשר תוצאות בדיקת העמסת הסוכר החלקית אינן תקינות

- בקרב נשים שלהן קרוב משפחה מדרגה ראשונה הסובל מסוכרת

- בקרב נשים שסבלו מסוכרת הריון בהריונות הקודמים

- אם העובר גדול יחסית לגיל ההריון

- אם קיים מצב של ריבוי מי שפיר. 

בדיקת זו מתבצעת לאחר צום וכוללת מספר שלבים:

1. בדיקת דם לבחינת רמות הסוכר בדם בצום

2. שתיית 100 גרם של סוכר מומס במים

3. בדיקת דם נוספת לבחינת רמות הסוכר לאחר שעה 

4. בדיקת דם נוספת לאחר כשעתיים

5. בדיקת דם לבחינת רמות הסוכר לאחר כשלוש שעות ממועד שתיית התמיסה.

מהן הסיבוכים האפשריים שעלולים להתפתח עקב סוכרת הריון?

1. לידת עובר במשקל גבוה יותר

2. לידה מוקדמת

3. רמות סוכר נמוכות מן התקין אצל התינוק במהלך הלידה

3. עלייה בלחץ הדם של האישה ההרה

4. סיכון מוגבר לרעלת הריון

איך ניתן לטפל?

אסטרטגיית הטיפול בסוכרת הריון עשויה לכלול מספר דרכי טיפול, בהן:


ניטור של רמות הסוכר בדם

אם אובחנה סוכרת הריון, ניטור קבוע של רמות הסוכר הכרחי כדי למנוע סיבוכים אפשריים ולשמור על בריאות העובר המתפתח. ניטור עצמי של רמות הסוכר בדם נועד כדי לוודא כי רמות הגלוקוז נשארות בטווח התקין לאורך כל היום. למרות שהפעולה עלולה להיראות מאיימת בתחילה ולהוביל לאי נוחות, רוב הנשים צפויות להתרגל אליה ולבצע אותה בקלות יחסית לאחר מספר פעמים. בדיקת הניטור העצמי מתבצעת 4-5 פעמים ביום – פעם אחד עם היקיצה במצב של צום ולאחר מכן בסיום כל ארוחה. 


תזונה בריאה ומאוזנת 

תזונה בריאה ומאוזנת מהווה את אחת מהדרכים היעילות ביותר לשליטה על רמות הסוכר בדם. תזונה בריאה כוללת צריכה של מזונות בעלי ערך תזונתי גבוה וכמות גדולה של סיבים, כמו פירות, ירקות ודגנים מלאים. כמו כן, מומלץ להגביל את הצריכה של מזונות עתירי שומן וקלוריות. במצבים של סוכרת הריון ניתן להתייעץ עם דיאטנית המתמחה בטיפול בסוכרת כדי לבנות תפריט מאוזן. 



פעילות גופנית

פעילות גופנית שגרתית משחקת תפקיד מפתח בשליטה על הסוכרת. ביצוע של פעילות ספורטיבית במהלך ההריון תתרום להורדת רמות הסוכר בדם ותסייע בהחדרת הגלוקוז אל תאי הגוף לשם הפקת אנרגיה. כמו כן, ספורט מסייע בשיפור רגישות התאים לאינסולין. בזמן ההריון, מומלץ לבצע פעילות גופנית במשך כחצי שעה בכל יום. רצוי לבחור בפעילות מתונה, כמו שחייה או הליכה. טרם לתחילת הפעילות יש לקבל ייעוץ לגבי סוגי האימון הבטוחים במהלך ההריון.

תרופות

אם הדיאטה המאוזנת וביצוע של פעילות גופנית בשגרה, לא סייעו באיזון רמות הסוכר בדם, ייתכן ויהיה צורך בטיפול באמצעות תרופות הנטילות דרך הפה או באמצעות זריקות אינסולין. 


אסטרטגיית הטיפול תיקבע בהתאם ליעילות הטיפולים השונים באיזון רמות הסוכר בדם, וכן גם בהתייחס לתופעות הלוואי האפשריות שיכולות להתפתח עקב הטיפול. 

ניטור קבוע של העובר

חלק חשוב מתכנית הטיפול במצבים של סוכרת הריון כולל מעקב קבוע אחר התפתחות העובר וביצוע של בדיקות שונות, בהן בדיקת אקו לב לבחינת לב העובר, מעקב באמצעות בדיקות אולטרסאונד כדי לעקוב אחר גדילת העובר ולוודא כי כמות נוזל מי השפיר תקינה, מעקב קפדני אחר מצב העובר וניטור קצב הלב החל מהשבוע ה-38 להריון.


טיפול במהלך הלידה ואחריה 

במהלך הלידה, הצוות הרפואי יבדוק את רמות הסוכר בדם. אם רמת הסוכר בדם עולה במהלך הלידה, הלבלב של התינוק עלול להפריש כמות גדולה מדי של אינסולין שיכולה להוביל לרמות נמוכות מדי של סוכר בגופו מיד אחרי הלידה. 


סוכרת הריונית מעלה את הסיכוי להתפתחות סוכרת מסוג 2 בשלב מאוחר יותר בחיים. על כן, לאחר הלידה חשוב לשמור על אורח חיים בריא הכולל תזונה בריאה ומאוזנת ופעילות גופנית סדירה וכן גם להימצא במעקב רפואי לצורך בחינת רמות הסוכר בדם. צעדים אלה עשויים להפחית את הסיכון להתפתחות הסוכרת בשלב מאוחר יותר. 


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר רונית עשת
ד"ר רונית עשת יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
5.0
( 3 חוות דעת )
"רופאה מקסימה.. נעימה ומקצועית 🫶🏿"
ד"ר עופר מרקוביץ
ד"ר עופר מרקוביץ יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
מנהל יחידת אולטרה סאונד נשים ויולדות בבית חולים מאיר כפר סבא, מנהל פורום ממצאים חריגים ומומים בעובר בבית חולים מאיר כפר סבא
ד"ר דוד מילאטינר
ד"ר דוד מילאטינר יילוד וגינקולוגיה, רפואת נשים
מומחה לרפואת נשים וכירורגיה גינקולוגית
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום סוכרת

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו