דלג לתוכן

סוכרתי וצריך להתחיל טיפול בזריקות? כדאי שתקרא את זה

במקרים רבים, מטופלי סוכרת צריכים לעבור מטיפול בכדורים לטיפול בזריקות כדי לשמור על יעד האיזון. למרות שהשינוי בטיפול עשוי למנוע את סיבוכי המחלה, פעמים רבות מדובר במעבר מורכב אשר מעלה חששות רבים בקרב המטופלים. מהם החסמים השונים שעלולים למנוע את התחלת הטיפול בזריקות, אילו סיבוכים עלולים להתפתח אם לא מתקדמים בטיפול ואילו פתרונות טיפוליים יסייעו באיזון הסוכרת ויספקו גם מענה לחששות כשהכדורים כבר לא עוזרים? כל התשובות בכתבה הבאה

מאת: פרופ' נעים שחאדה
תאריך פרסום: 23/05/2019
5 דקות קריאה
חסות

למרות שלא קיים מרפא למחלת הסוכרת, המחקר הענף אודות המחלה ופיתוחן של תרופות שונות המסייעות באיזון הסוכרת, מאפשרים למטופלים לנהל אורח חיים תקין ואף להאריך שנים באופן פשוט ויעיל.


מטרת הטיפולים השונים בסוכרת סוג 2  היא לשמור על "יעד האיזון" כלומר, לוודא כי רמות הגלוקוז בדם תקינות. יעד איזוני זה יתרום לצמצום הסיכוי להתפתחות סימפטומים שונים האופייניים למחלה ויסייע במניעת הסיבוכים  הכרוכים בה. אך יעד האיזון, תלוי במקרים רבים בשינוי האסטרטגיה הטיפולית  כשיש צורך בכך. למעשה, למטופלי סוכרת רבים יומלץ בשלב מסוים לעבור מטיפול בכדורים לטיפול בזריקות, כדי להמשיך ולשמור על הסוכרת מאוזנת.


למרות זאת, מטופלים רבים נמנעים מהצעד ההכרחי בשל שלל מיתוסים הנוגעים לטיפולי זריקות. הפחד מלהיות מוכר "כחולה" , החשש מתופעות לוואי שיכולות להתפתח בשל הטיפולים וכן חוסר הידע לגבי חלופות הטיפול הקיימות כיום, מביאים את המטופלים להתמיד בטיפול אליו הם רגילים, והדבר עלול לגרום להחמרת המחלה. בכתבה שלפניכם תוכלו לקרוא על החסמים שעלולים למנוע את התחלת הטיפול בזריקות ועל הפתרונות שיועילו באיזון הסוכרת ואף יסייעו להתגבר על החסמים השונים. 


שלל המיתוסים הנוגעים לטיפולי ההזרקות בסוכרת סוג 2, מביאים מטופלים רבים להימנע מההתקדמות ההכרחית בטיפול


סטיגמת החולה ומיתוסים לגבי תופעות הלוואי עקב הזרקות: אלה הם החסמים שמונעים את ההתקדמות ההכרחית בטיפול 

הגורמים השונים המובילים לעיכוב במתן הטיפול בזריקות מגוונים ונובעים משלושה חסמים פסיכולוגיים מרכזיים : 

 1. חשש מפעולת ההזרקה
אחד החסמים המשמעותיים ביותר אשר מונעים מהמטופלים לעבור לטיפול בזריקות, הוא החשש מפעולת ההזרקה עצמה המכונה גם "מחסום הזריקה". בקרב מטופלים רבים ההזרקה נתפסת כפעולה המחייבת הכשרה מקצועית ורפואית וביצועה על ידי אדם לא מיומן עלול להוביל לטעויות קריטיות ולכאבים. למרות זאת, האמצעים הקיימים כיום הופכים את ההזרקה לפעולה פשוטה יותר, שאינה כרוכה כמעט בכאבים או באי נוחות. לאחר הדרכה ראשונית קצרה מרבית המטופלים יכולים לבצע את הפעולה בעצמם באופן שקל להתחיל ופשוט להתמיד. 


 2. סטיגמת החולה
למרות שהמעבר לטיפולי זריקות מסייע בעצירת התקדמות המחלה ובמניעת התפתחות של סיבוכים שונים, בקרב מטופלים רבים קיימת ההנחה כי שימוש בזריקות מהווה עדות לכך שמצבם מתדרדר והם אכן חולים. סטיגמת "החולה המזריק" נקשרת גם לחשש מפני התגובה החברתית: מטופלים רבים חוששים כי הצורך בזריקות ימצב אותם כחולים גם בפני המעגלים החברתיים הסובבים אותם, על כל ההשלכות הנובעות מכך. 

בעבר, ההחלטה על מעבר לטיפול בזריקות התרחשה בשלב מאוחר מאוד בתהליך הטיפולי והיוותה את הפתרון האחרון אשר עומד לרשות החולים, אולם טיפולי הזריקות החדשים אינם בהכרח מהווים עדות למחלה מתקדמת, כי אם שלב נוסף בדרך הטיפולית לשם שמירה על איזון המחלה. הזריקות הקיימות כיום יעילות יותר ומאפשרות לחולים רבים לנהל אורח חיים שגרתי, ללא הגבלות משמעותיות כתוצאה מהמחלה. חלק מהתרופות הניתנות באמצעות זריקה אינן מחייבות טיפול יומיומי ואף קיימות אופציות חד שבועיות המאפשרות הזרקה פשוטה ודיסקרטית. באמצעותן יכולים החולים לקיים אורח חיים תקין, ובמקביל גם לקבל טיפול יעיל שעשוי למנוע את סיבוכי הסוכרת השונים. 


3 . חשש מפני תופעות הלוואי הכרוכות בחלק מהטיפולים הניתנים באמצעות זריקות
מטופלים רבים חוששים מתופעות הלוואי שעלולות להתפתח בעקבות הטיפול בזריקות, בהן היפוגליקמיה או השמנה. למרות זאת, עם התקדמות המחקר בתחום, פותחו תרופות חדשות אשר פועלות על מנגנוני המחלה השונים ומסייעות באיזון רמות הסוכר בדם, תוך צמצום הסיכוי להתפתחות תופעות שונות כתוצאה מהטיפול. 



תרופות שניתנות בהזרקה תת־עורית: כל האפשרויות, היתרונות והחסרונות 

תרופות ממשפחת אנלוגיים של ההורמון GLP1

הורמון ה-  GLP1 מיוצר באופן טבעי בגופינו והוא ממלא תפקידים רבים, בהם הפרשת האינסולין מהלבלב והפחתת רמות הגלוקגון, אשר מגביר את ייצור הסוכר ותורם לתחושת השובע לאחר האכילה. תרופות ממשפחת האנלוגיים  של ההורמון GLP1 ניתנות בזריקה ומבצעות את אותן פעולות עליהן אמון ההורמון הטבעי, אך באופן יעיל יותר. תרופות אלו מעודדות את הפרשת האינסולין, מסייעות בהפחתה במשקל, מאטות את התרוקנות הקיבה ותורמות לתחושת השובע. 


מהם היתרונות בתרופות אלה? 

תרופות אלו משפרות את תפקוד הלבלב ומגבירות את ייצור האינסולין. בנוסף, הן מסייעות בהפחתת רמות הגלוקגון בדם, אשר מובילה לאיזון רמות הסוכר. תרופות אלה מסייעות גם בירידה במשקל, המהווה כאמור מטרה חשובה בטיפול בסוכרת. טיפול זה מאט את התרוקנות הקיבה ומשפיע על מרכז השובע במוח וכך גורם לתחושת שובע מהירה שנמשכת זמן רב יותר לאחר האכילה. 


חלק מהתרופות השייכות לקבוצה זו מספקות מענה יעיל לחסמים השונים המונעים מעבר לטיפול בזריקות: תרופות מסוימות מקבוצת ה-  GLP1  אינן מצריכות טיפול יומיומי וניתנות בזריקה חד שבועית בלבד. הזריקה החד שבועית מצמצמת את השפעת הטיפול על אורח חייו של המטופל ומאפשרת לו לקיים שיגרה תקינה, המושפעת במידה מועטה יותר מהמחלה. הזריקות החד שבועיות יכולות גם להתבצע במרפאה על ידי גורם רפואי ולא על ידי המטופל עצמו וכך גם עונות על החשש מביצוע הזרקה עצמאית. הסיכוי להתפתחות אירועי היפוגליקמיה בעקבות טיפול זה נמוך ביותר. 





חלק מהתרופות מקבוצת ה-GLP 1 ניתנות בהזרקה חד שבועית המצמצמת את מידת ההשפעה של הטיפול על שגרת החיים



מהם החסרונות? 

בהשוואה לאינסולין, עלותן של תרופות אלה גבוהה יחסית. בנוסף, חלק מהחולים שמתחילים טיפול בתרופות אלה סובלים מתופעות לוואי שונות הקשורות במערכת העיכול, בעיקר בחילות, ולעיתים רחוקות גם שלשולים או עצירות. תופעות לוואי אלו בדרך כלל קלות עד בינוניות וחולפות תוך שבועות בודדים לאחר תחילת הטיפול. כמעט כל המטופלים עוברים תקופה זו וממשיכים בטיפול. חשוב לציין כי חולים שסבלו בעבר מדלקת בלבלב או מגידול ממאיר בבלוטת התריס אינם יכולים להשתמש בטיפולים אלה. 

אינסולין 

הזרקות אינסולין הן הטיפול הוותיק והמוכר ביותר בסוכרת סוג 2 שאינה מגיבה ביעילות לטיפול הפומי.זריקות האינסולין מתבססות על השבת החסר לגוף: בשל העובדה שסוכרת סוג 2 אינה מתאפיינת רק בתנגודת לאינסולין, אלא גם בירידה הדרגתית ביכולת הלבלב להפרשת ההורמון, יש צורך לספקו ממקור חיצוני. אינסולין ניתן בזריקות יומיות והטיפול בו דורש מעקב קבוע ומתמשך הן על ידי המטופל והן על ידי הרופא המטפל. 


מהם היתרונות בזריקות אינסולין? 

היתרון המרכזי בטיפול באינסולין הוא העובדה שמדובר בחומר שדומה מאד לאינסולין הקיים באופן טבעי בגוף. במילים פשוטות, הזרקות אלו משיבות לגוף את המרכיב החסר. באמצעות תכנית נכונה, הזרקות האינסולין יעילות באיזון אופטימלי של המטופל. 


מהם החסרונות? 

הטיפול באינסולין הוא יומיומי ועל כן דורש התגייסות רבה מצד המטופל. בנוסף, הטיפול באינסולין עלול להוביל להיפוגליקמיה - מצב שבו רמת סוכר בדם נמוכה מהתקין. כדי למנוע סיבוך זה יש צורך בניטור יומי של ערכי הסוכר על ידי המטופל ומעקב צמוד של הרופא המטפל, שיתאים את המינון כדי למנוע סיבוך מסכן חיים זה. מעבר לכך, זריקות האינסולין עלולות לגרום גם להשמנה. 


איך בוחרים את הטיפול הנכון ביותר עבורי? 

המגמה כיום בכל הנוגע לטיפול בסוכרת היא הוספת טיפולים לאיזון הסוכרת לפני החמרת המחלה והופעת הסימפטומים השונים. למעשה, הצורך במעבר לטיפול אחר נקבע על פי מדדים שונים. לכן, למרות שמטופלים רבים יכולים שלא להרגיש בסימפטומים המהווים אותות אזהרה לצורך בהוספת תרופות נוספות, אם המדדים מצביעים על חוסר יעילות אופטימלית בשיטה מסוימת חשוב לשקול מעבר לטיפול אחר מהר ככל הניתן כדי למנוע החמרה. 


בהתאם לנתוני המטופל, העדפותיו, אורח חייו והמדדים השונים, "תופר" הרופא המטפל את החליפה הטיפולית המתאימה ביותר למטופל. הרופא המטפל יציג את האלטרנטיבות הקיימות ויחד עם המטופל יגיע להסכמה בנוגע לחלופת  הטיפול האידאלית. כדי לקבל את הטיפול המתאים ולאפשר התמדה בו, חשוב להעלות בפני הרופא את החששות השונים שעלולים למנוע את התחלת הטיפול המומלץ. בחירה באופציה הטיפולית המתאימה תסייע בהתמדה בטיפול, באיזון המחלה, במניעת הסיבוכים האפשריים, וכן בצמצום השפעת הסוכרת על מהלך החיים. 


הכתבה בשיתוף עם פרופ' נעים שחאדה, מנהל המכון אנדוקרינולוגיהסוכרת ומטבוליזם, מרכז רפואי רמב"ם.
המידע מוגש כשירות לציבור בחסות חברת אלי לילי.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר איריס יעיש
ד"ר איריס יעיש אנדוקרינולוגיה
5.0
( 7 חוות דעת )
"הרופאה הייתה מקצועית, רגישה וסבלנית."
ד"ר טייבה זורניצקי
ד"ר טייבה זורניצקי אנדוקרינולוגיה
מומחית באנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם
ד"ר יאיר ירושלמי
ד"ר יאיר ירושלמי פנימית
מומחה לאנדוקרינולוגיה סוכרת ופנימית
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו