דלג לתוכן

המלצה כללית לשיפור התזונה לא בהכרח עוזרת להוריד במשקל

רופאים מייעצים פעמים רבות לאנשים עם משקל עודף על שינויים בהרגלי התזונה ובפעילות הגופנית, אלא שממחקר חדש עולה שעצה כללית אינה בהכרח מעודדת אנשים להפחית במשקל

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 26/05/2019
2 דקות קריאה

מסיבות בריאותיות רבות, פעמים רבות רופאים מייעצים למטופלים בעלי משקל עודף לאמץ אורח חיים בריא יותר. עם זאת, ממחקר חדש של אוניברסיטת דיוק, ארה"ב, שתוצאותיו התפרסמו בכתב העת Journal of General Internal Medicine, עולה שכשנותנים עצה כללית למטופל כגון "אמץ תזונה בריאה יותר" או "הקפד להתאמן יותר", הדבר אינו עוזר לאנשים להפחית במשקל.

קראו עוד: האם אורז יפתור את בעיית ההשמנה העולמית?

הכוונה ואמפתיה

לצורך המחקר, החוקרים גייסו 134 משתתפים בעלי משקל עודף משקל וגיל ממוצע 51. מתוך משתתפים אלו 70% היו נשים וכמחצית אפרו-אמריקאים. לרבים מהם היו בעיות בריאותיות, בהן סוכרת ויתר לחץ דם.


המחקר נמשך שנה, שבמהלכה המשתתפים השתתפו בתוכנית שמטרתה לשנות הרגלים בהתאם לצורכי המשתתף. כחלק מהתוכנית, המשתתפים קבלו חומרים חינוכיים, שיחות טלפוניות עם קואצ'רים, דו"חות התקדמות אישית, והודעות טקסט המכילות טיפים להפחתת משקל.

בו זמנית, למשתתפים הייתה בדיקה על בסיס קבוע עם רופאים/ות ואחיות, כאשר חלק מאנשי המקצוע נתנו למטופלים עצות כלליות, בעוד אחרים נתנו עצות קונקרטיות ועידוד להשתתפות מלאה בתוכנית הרזייה. 


המחקר החדש מצא: המלצות כלליות, כמו אימוץ של תזונה בריאה או שילוב של אימוני כושר אינן מסייעות בירידה במשקל


עצה קונקרטית מביאה לירידה משמעותית יותר במשקל

לאחר 6 ו-12 חודשים של התערבות החוקרים העריכו את משקלם של המשתתפים. כמו כן, החוקרים שאלו אותם איזו עצה סיפק להם איש המקצוע וכיצד הם תפסו את הרמות השונות של ההכוונה של הטיפול והאמפתיה. 


לטענת החוקרים, מן המחקר עולה כי משתתפים שקיבלו טיפים ומידע מאנשי המקצוע ירדו בממוצע 3.2 ק"ג יותר מאלו שקבלו רק עצות כלליות מהרופאים/ות והאחיות.

יתרה מזאת, לטענת החוקרים הפגנת אמפתיה מצד הרופאים/ות גרמה להבדל משמעותי: מטופלים שזכו להרבה גילויי אמפתיה מצד הרופאים גם השילו כ-3.2 ק"ג יותר, בממוצע, מאשר אלו שאנשי המקצוע הפגינו כלפיהם מעט אמפתיה. 

החוקרים ממליצים לאנשי מקצוע להיות מודעים לחשיבות שבאינטראקציה עם המטופלים שלהם. לצד זה, החוקרים גם מעודדים מטופלים שנעזרים בייעוץ רפואי לצורך ירידה במשקל לבקש מרופאים/ות ואחיות הנחיות ספציפיות.

לסיכום, איש מקצוע המגלה אמפתיה למצב המטופל, כמו גם ממליץ על תוכנית ספציפית לירידה במשקל, עשוי להקל על מטופלים לרדת במשקל.


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר דן קרת
ד"ר דן קרת נטורופתיה
מטפל בנטורופתיה ותזונה
פרופ' יהודה קמרי
פרופ' יהודה קמרי פנימית
5.0
( 6 חוות דעת )
"הגעתי לקמרי דרך המלצה עם קריסת כבד , חשד לשחמת , לחץ דם גבוה כולסטרול סכרת והשמנת יתר , לאחר איבחון של קמרי , הוא שינה לי את כל מערך התרופות שלקחתי במשך 10 שנים והם לא עזרו לי כלל , ואף רופא בקופ״ח לא התייחס לבעיות שלי ולטענות שלי , כבר בחודש הראשון לטיפול של קמרי , ירדתי במשקל , התאזנתי עם הסכרת והדלקת החריפה שהייתה לי בכבד , וכמובן האיזון בלחץ דם והכולסטרול, כל ביקור כל שיחת טלפון מקמרי מקצועית ומדוייקת , כולל הליווי של הדיאטנית במרפאה , וכמובן שאמליץ בשמחה על קמרי וצוותו , אני הגעתי אליו לפני שנה בדיוק עם קריסת כבד, כבר דיברו איתי על השתלה שאולי אזדקק לה , היום אני מאוזנת ושומרת על עצמי וקמרי זמין לכל שאלה או כל חשש שיש לי , ולכן אני ממשיכה אצלו לסבב נוסף של השגחה שלו וטיפול צמוד שלו , במילה אחת הוא אציל לי את החיים לפני שנה ואני אסירת תודה ❤️"
ד"ר רז הגואל
ד"ר רז הגואל
המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום דיאטה ותזונה נכונה ברפואה הסינית

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו