דלג לתוכן

שרב ושפעת: מה הקשר?

השרב הגדול כבר כאן והקיץ ההביל נותן אותותיו: מה ההשפעות של טמפרטורות גבוהות על הבריאות שלנו? מחקר חדש טוען ששרב עלול להחליש את תגובת המערכת החיסונית לשפעת

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 30/05/2019
2 דקות קריאה

כבר שנים שמומחים טוענים שכדור הארץ הולך ומתחמם. מה ההשלכות הבריאותיות של האקלים החם על בני האדם וכיצד הוא צפוי להשפיע על התזונה ועל חיסונים עתידיים?

מחקר חדש של אוניברסיטת טוקיו, אשר פורסם בכתב העת PNAS בחן את ההשפעות של טמפרטורות גבוהות על עכברים עם וירוס שפעת


התמודדות עם שפעת בשרב

וירוס השפעת נוטה לשרוד טוב יותר באוויר יבש וקר, ולכן הוא נוטה להשפיע על יותר אנשים בעונת החורף. נתון זה מסביר מדוע שפעת לא נחקרה מספיק ביחס לאקלים חם, אך את החוקרים של מחקר זה עניין לבדוק כיצד הגוף מגיב לשפעת, לאחר שכבר זוהם בווירוס, במזג אוויר חם.


לצורך המחקר, החוקרים בחנו 3 קבוצות עכברים בריאים ממין נקבה: עכברים ששהו בתנאי קור (בטמפרטורה של 4 מעלות צלזיוס); עכברים ששהו בתנאים של טמפרטורת החדר; עכברים ששהו בתנאי שרב (בטמפרטורה של 36 מעלות צלזיוס).

כאשר הם נדבקו בווירוס השפעת, נמצא כי המערכת החיסונית של העכברים ששהו בחדר עם השרב לא הגיבה ביעילות. מה שהכי נפגם בחום הגבוה היה השלב הקריטי (הזמן בו הפעולה הנכונה עשויה להיות יעילה) בין זיהוי של המערכת החיסונית את הווירוס והעלייה בתגובה החיסונית. 

פרט לכך, החשיפה לשרב לא הראתה שינויים משמעותיים אחרים במערכת החיסונית של העכברים והם הגיבו בצורה נורמלית לחיסוני השפעת. יתרה מזו, חיידקי המעיים החשובים לבריאות הגוף, נשארו ברמות נורמליות בקרב עכברים אלו.


טמפרטורה ותזונה

עוד בלט במחקר כי עכברים ששהו בשרב אכלו פחות והורידו 10% ממשקל הגוף שלהם בתוף 24 שעות מהמעבר לחדר החם. המשקל שלהם התייצב בתוך יום-יומיים וההידבקות בווירוס השפעת התרחשה ביום השמיני. 


המערכת החיסונית של העכברים השוהים בחדר עם תנאי שרב שיפרה את תגובתה כאשר החוקרים סיפקו תוספי תזונה לפני ואחרי ההידבקות, וזאת באמצעות תוספת סוכר (גלוקוז) וחומצות שומן קצרות שרשרת, חומרים המיוצרים באופן טבעי בחיידקי המעי.

האם המערכת החיסונית אינה מגיבה כראוי בתנאי שרב לשפעת כי החום משנה את התבטאות הגנים? האם הדבר בכלל נובע בגלל מחסור בחומרים חיוניים? ואולי המחלה גורמת למחסור בתיאבון, שבתורו עלול לגרום לבעיות תזונתיות ולהגברת הסיכון לחלות שנית במחלה? אין ספק שיש צורך במחקרים נוספים כדי לענות על שאלות זו.   

קראו עוד: האם חוש ריח לקוי עלול להיות מסוכן?

עתיד ההידבקות בשפעת

הדרך שבה המחלה מועברת וסוג הווירוסים של שפעת, ככל הנראה עלולים להשפיע על תגובת המערכת החיסונית בטמפרטורות גבוהות.


עד שמחקרים נוספים יבהירו מה המשמעות של ממצאים מחקר זה על בני אדם, החוקרים מציעים גישה פרואקטיבית לבריאות הציבור: ייתכן ומומלץ לתת חיסונים ותוספי תזונה לאוכלוסיות הנמצאות בסיכון לבעיות תזונתיות. גם אזורים בהם נפוצות יותר מחלות זיהומיות, בהן שפעת, זיקה ואבולה, צריכות תוספי תזונה בנוסף לטיפול האנטי-ויראלי הסטנדרטי.

להמלצות של חוקרים אלו עדיין אין תשתית של ממצאים ברורים ויש צורך להמשיך ולחקור את הנושא, אולם למחקר זה יש משמעות על הדרך שבה כדאי לבחון את השפעת מזג האוויר והתזונה על המערכת החיסונית שלנו. 


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר לירון מלכא
ד"ר לירון מלכא אף אוזן גרון וכירורגיית ראש-צוואר
5.0
( 47 חוות דעת )
"מאוד נחמדה ונתנה הרגשה טובה להמשך טיפול"
ד"ר ערן אורבוך
ד"ר ערן אורבוך אף אוזן גרון וכירורגיית ראש-צוואר
מומחה ברפואת אא"ג וניתוחי ראש צוואר
ד"ר יצחק דנו - דנו אסתטיקס
ד"ר יצחק דנו - דנו אסתטיקס אף אוזן גרון וכירורגיית ראש-צוואר
4.9
( 16 חוות דעת )
"הרגשה מצויינת לאחר טיפולי הזרקה התוצאות מדברות בעד עצמן המראה שנוצר טבעי ויפה. ד"ר דנו בעל ידי זהב פשוט אלוף אמין ומקצועי. ממליצה בחום!!!"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום שפעת והצטננות

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו