דלג לתוכן

מפתיע: זו הדרך הפשוטה שיכולה למנוע עלייה במשקל

מחקר חדש מציע שיטה מפתיעה שעשויה למנוע עלייה במשקל תוך מאמץ מינימלי, וחושף את המנגנון הפסיכולוגי שיסביר מדוע מדובר באסטרטגיה מנצחת: כל הפרטים

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 03/06/2019 תאריך עדכון: 12/09/2019
2 דקות קריאה

יותר מ-37% מהמבוגרים בארצות הברית הם בעלי משקל עודף וכ-32% מהם סובלים מהשמנת יתר. מחקרים מראים כי בממוצע, אדם מעלה בין 0.4-1 ק"ג בשנה. למרות שעלייה זו במשקל עשויה להיראות מזערית, אם מתרחשת באופן קבוע במרוץ הזמן היא עלולה להוביל להשמנת יתר. כעת, מחקר חדש שפורסם בכתב העת להשמנה, מציע כי שקילה יומיומית עשויה להיות דרך יעילה למנוע עליה במשקל. 

קראו עוד: המלצה כללית לשיפור התזונה לא בהכרח עוזרת להוריד במשקל

אסטרטגיה חדשה ומפתיעה לירידה במשקל

המחקר, שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת ג'ורג'יה, בחן 111 מבוגרים בגילאי 18-65. משתתפי המחקר שקלו את עצמם בתדירות משתנה במשך תקופה של כחודש וחצי – מאמצע נובמבר 2017 ועד לתחילת ינואר 2018. בנוסף, ביקשו החוקרים מהמשתתפים להגיע לשלוש בדיקות במהלך תקופת המחקר: אחת לפני תקופת החגים, בדיקה נוספת מיד בסיום תקופת החגים ובדיקה שלישית ואחרונה לאחר 14 שבועות מסיום המחקר.  המשתתפים קיבלו ייצוג גרפי של השקילות במהלך תקופת המחקר. 


במהלך תקופת המחקר, החוקרים ביקשו מהמשתתפים לנסות לשמור על המשקל הראשוני שלהם , אך הם לא הציעו דרכים שונות שיסייעו בהשגת היעד. למעשה, כל משתתף היה חופשי לבחור בכל שיטה בה ירצה, בין אם היא משלבת דיאטה ופעילות גופנית או שלא. 

החוקרים השוו את משתתפי המחקר לקבוצת ביקורת שלא קיבלה כל הוראה על שקילה. בסוף תקופת המחקר, נראה כי המשתתפים ששקלו את עצמם באופן יומי וקיבלו ייצוג גרפי של השינויים במשקלם, לא העלו כלל במשקל וחלקם אף הצליחו להוריד במשקל במהלך התקופה. מנגד, חברי קבוצת הביקורת, שלא ביצעו שקילה עצמית כלל במהלך תקופת המחקר, העלו במשקל. 


 משתתפים ששקלו את עצם באופן יומי לא העלו כלל במשקל וחלקם אף הצליחו להוריד במשקל במהלך המחקר


על פי החוקרים, ישנם מספר הסברים אפשריים לקשר בין שקילה יומית לבין שמירה על המשקל ואף להפחתת משקל: השקילה היומית משקפת את המצב הנוכחי וכך היא עשויה לדרבן לביצוע שינויים שונים באורח החיים, לרבות ביצוע פעילות גופנית או תשומת לב יתרה למזון הנצרך. בשל העובדה ששיטות שונות לירידה במשקל הן אינן חליפה אחת המתאימה לכולם, שיטה זו של שקילה יומיומית אפשרה למשתתפים להיות בבקרה על משקלם ולבחור את הדרכים המתאימות להם ביותר לשמירה על המשקל.

מודעות עצמית היא המפתח לירידה במשקל

מעבר לתוצאות המפתיעות, מסקרנים יותר המנגנונים הפסיכולוגיים שעשויים לעמוד מאחוריהן. למעשה, אנשים רגישים מאוד להבדלים בין העצמי הנוכחי שלהם לבין המטרה הסופית. השקילה היומיומית, חשפה את הפער באופן גרפי ויומיומי בפני המשתתפים, וכך תרמה לשינוי ההתנהגותי. למרות זאת נדרש מחקר נוסף רחב יותר כדי לקבוע האם גישה זו היא אכן דרך יעילה למניעת עלייה במשקל. 


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר דן קרת
ד"ר דן קרת נטורופתיה
מטפל בנטורופתיה ותזונה
פרופ' יהודה קמרי
פרופ' יהודה קמרי פנימית
5.0
( 6 חוות דעת )
"הגעתי לקמרי דרך המלצה עם קריסת כבד , חשד לשחמת , לחץ דם גבוה כולסטרול סכרת והשמנת יתר , לאחר איבחון של קמרי , הוא שינה לי את כל מערך התרופות שלקחתי במשך 10 שנים והם לא עזרו לי כלל , ואף רופא בקופ״ח לא התייחס לבעיות שלי ולטענות שלי , כבר בחודש הראשון לטיפול של קמרי , ירדתי במשקל , התאזנתי עם הסכרת והדלקת החריפה שהייתה לי בכבד , וכמובן האיזון בלחץ דם והכולסטרול, כל ביקור כל שיחת טלפון מקמרי מקצועית ומדוייקת , כולל הליווי של הדיאטנית במרפאה , וכמובן שאמליץ בשמחה על קמרי וצוותו , אני הגעתי אליו לפני שנה בדיוק עם קריסת כבד, כבר דיברו איתי על השתלה שאולי אזדקק לה , היום אני מאוזנת ושומרת על עצמי וקמרי זמין לכל שאלה או כל חשש שיש לי , ולכן אני ממשיכה אצלו לסבב נוסף של השגחה שלו וטיפול צמוד שלו , במילה אחת הוא אציל לי את החיים לפני שנה ואני אסירת תודה ❤️"
ד"ר רז הגואל
ד"ר רז הגואל
המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום ניקוי רעלים ותזונה טבעית

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו