דלג לתוכן
מרפאת אורולוגים אורומדיק UroMedic מרפאת אורולוגים אורומדיק UroMedic

ניתוח לטיפול בסרטן הערמונית: מהם החידושים האחרונים בתחום?

סרטן הערמונית הוא המחלה הממאירה השכיחה ביותר בגברים. במצבים בהם הגידול מתגלה בשלבים הראשוניים, ניתוח הוא אחד מטיפולי הבחירה. הטיפול הכירורגי כולל הסרה מלאה של הערמונית ושלפוחיות הזרע. כיום רוב הניתוחים מתבצעים בשיטה הרובוטית שעשויה לשפר את תוצאות הפעולה ולקצר את זמן ההחלמה: על הגורמים להתפתחות המחלה, שלביה, האינדיקציות לביצוע הניתוח והיתרונות בניתוח הרובוטי בכתבה הבאה

מאת: פרופ' ג'ק בניאל
תאריך פרסום: 06/06/2019
3 דקות קריאה
מרפאת אורולוגים אורומדיק UroMedic בשיתוף עם מרפאת אורולוגים אורומדיק UroMedic i מרפאה המתמחה בתחומי האורולוגיה השונים

סרטן הערמונית הוא סרטן המתפתח בבלוטת הערמונית (פרוסטטה). בלוטה זו ממוקמת במוצא כיס השתן והיא מקיפה את צינור השופכה. הערמונית אמונה על הפרשת חומרים שונים אשר מסייעים לזרע לחדור לביצית. סרטן הערמונית שונה בהתנהגותו ממחלות ממאירות אחרות בכך שלרוב קצב התחלקות התאים הממאירים הוא איטי יחסית. על כן, במקרים רבים סרטן הערמונית אינו מוביל לתמותה, ודאי שלא כמו בסרטן הלבלב או הראות. למרות זאת, מדובר בסרטן השכיח ביותר בגברים והוא גובה מדי שנה את חייהם של אלפי אנשים. 


ברוב המקרים, הטיפול בסרטן הערמונית כולל הסרה כירורגית של הפרוסטטה. ביצוע ניתוח להסרת הערמונית בשיטה הרובוטית עשוי לקצר את זמן ההחלמה לאחר הניתוח ולצמצם הסיכונים הכרוכים בו: כל הפרטים בכתבה שלפניכם. 

מהם הגורמים שעלולים להוביל להתפתחות של גידול ממאיר בערמונית?

הגורם להתפתחות סרטן הערמונית לרוב אינו ידוע ולמעשה כ-90% ממקרי המחלה הם אקראיים, כלומר אין סיבה ברורה להתפתחותם. ב-10% ממקרי המחלה הנותרים, קיים גורם משפחתי גנטי (קרוב משפחה מדרגה ראשונה שחלה בעבר בסרטן הערמונית). מעבר לכך, סרטן הערמונית שכיח יותר בגברים בגילאי 60-70, אך הוא עלול להתפתח גם בעשור הרביעי והחמישי לחיים. בקרב בני ה-80 סרטן הערמונית שכיח מאוד, אך לרוב מופיע בשלבים התחלתיים ואינו דורש טיפול.




ברוב המקרים, הגורם להתפתחות סרטן הערמונית אינו ידוע. במיעוט המקרים, קיים גורם משפחתי גנטי למחלה




מהם שלבי המחלה?

סרטן הערמונית מחולק לשלושה שלבים:

שלב 1
נקרא גם השלב הממוקם. בשלב זה התאים הממאירים מצויים בתוך הערמונית בלבד. 


שלב 2
השלב מקומי/מפושט שבו הגידול יוצא מחוץ לערמונית, לשלפוחיות הזרע ולבלוטות הלימפה. 

שלב 3
התפתחות של גרורות בעצמות. 


כשני שליש ממקרי המחלה יאובחנו בשלב הממוקם. בשלב זה קיימות ארבע אופציות טיפוליות: מעקב אקטיבי, ניתוח, טיפול בקרינה וטיפול ממוקד במוקד הסרטן בלבד. 

מהן האינדיקציות לביצוע ניתוח לכריתת הערמונית?

חולים בעלי תוחלת חיים צפויה של מעל לעשר שנים הסובלים מסרטן בשלב ממוקם עשויים להתאים לביצוע הניתוח. יש לציין כי ההחלטה לגבי סוג הטיפול בסרטן ממוקם תיקבע בשיתוף עם האורולוג בהתייחס לגיל החולה, שלב המחלה, רצונותיו של החולה ומצבו הבריאותי. 


הטיפול הכירורגי כולל הסרה מלאה של הערמונית ושלפוחיות הזרע. רוב הניתוחים כיום מתבצעים בעזרת רובוט שמאפשר לבצע את הניתוח דרך מספר חתכים זעירים. הניתוח מתבצע בהרדמה כללית ונמשך כ-3  שעות עם ההרדמה. לאחריו, החולה יאושפז ליומיים. בניתוח משאירים קטטר להגן על ההשקה של כיס השתן לשופכה  למשך כעשרה ימים. בזמן הניתוח המנתח מקפיד להימנע מדימום באגן ולחבר היטב את כיס השתן לשופכה על מנת למנוע סיכון לדליפת שתן לאחר הניתוח.




לרוב, הניתוח לכריתת הערמונית מתבצע בשיטה הרובוטית 




מהם יתרונות בניתוח הרובוטי?

בשיטה המסורתית, הניתוח לכריתה רדיקלית של הערמונית התבצע בשיטה פתוחה, דרך חתך אמצעי בחלק התחתון – בין הטבור לעצם השת. במהלך הניתוח הפתוח לרופא המנתח היה קשה יותר לחשוף את הערמונית וניתוח זה היה כרוך בדימום רב יותר. הניתוח הרובוטי מתבצע דרך מספר חתכים זעירים דרכם מכניס הרופא המנתח את כלי הניתוח. בנוסף, הרופא המנתח צופה בחלל הניתוח באופן תלת ממדי ובהגדלה גדולה (פי עשר) על גבי מסך בחדר הניתוח. 


שיטה זו צמצמה את הסיכון לדימום ושיפרה את הדיוק במהלך ביצוע הפעולה. מעבר לכך, בשל היעדר צלקת משמעותית ומתיחה של רקמות דופן הבטן, ביצוע הניתוח בשיטה הרובוטית מסייע בקיצור זמן ההחלמה לאחר הניתוח.

מהן תופעות הלוואי שעלולות להתפתח לאחר הניתוח? 

עם הוצאת הקטטר, תהיה כמעט תמיד דליפת שתן קלה בזמן מאמץ ועל כן רוב החולים יזדקקו בתחילה למספר פדים ביום על מנת להישאר יבשים. בשבועות הראשונים החולים מוגבלים לכן להימנע ממאמצים ועל מנת להקטין את הדליפה במאמץ. כמו כן הדליפה גוברת במהלך היום בגלל היחלשות של שרירי הסוגר. לכן מומלץ לנוח בשכיבה בצהריים על מנת לסייע לעבור את היום עם פחות דליפה.

יש לציין כי רוב החולים ישיגו שליטה מוחלטת על השתן לאחר כארבעה - שישה שבועות, משמעות הדבר שדליפת השתן במאמץ  היא תופעה זמנית. בקרב מיעוט החולים דליפת השתן במאמץ יכולה להימשך מספר חודשים. הטיפול במקרים אלה יתבצע באמצעות תרופות ופיזיותרפיה לרצפת האגן. 

תופעת לוואי חשובה נוספת היא פגיעה אפשרית ביכולת הקיום ליחסי מין: לכל החולים תהיה הפסקה בשפיכה.תחושת האורגזמה אינה נפגעת בעקבות הניתוח.קיימת סכנה לפגיעה בזקפה הקשורה ביכולת הזקפה של החולה טרם הניתוח וכן גם בניסיון הרופא המנתח לשימור עצבי הזקפה במהלך ביצוע הפעולה. בשל כך, חשוב שהניתוח יתבצע על ידי מנתח מנוסה כדי שיידע  לשמר כלי דם קטנים שעוברים בסביבת הניתוח לכיוון הפין ואת הרקמה שבה נמצאים עצבי הזיקפה ולמנוע פגיעה בזקפה.


הכתבה בשיתוף עם פרופ' ג'ק בניאל מייסד מרפאת Uromedic המאגדת אורולוגים מומחים ומתמחה בתחומי האורולוגיה השונים. 

הכתבה נערכה על-ידי מערכת אינפומד.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
פרופ' אמנון זיסמן
פרופ' אמנון זיסמן אורולוגיה
אורולוג מנתח, מנהל המחלקה האורולוגית במרכז רפואי שמיר (אסף הרופא)
ד"ר עודד קסלר
ד"ר עודד קסלר אורולוגיה
רופא מוהל ואורולוג ילדים ונוער בכיר.
ד"ר שלום כץ
ד"ר שלום כץ אורולוגיה
חלוץ שיטת אידוי הערמונית בישראל
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר

עדיין מתלבטים?
השאירו פרטים להתייעצות עם מרפאת אורולוגים אורומדיק UroMedic

שאלות מתוך פורום סרטן הערמונית

בניהולו של מרפאת אורולוגים אורומדיק UroMedic
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו