דלג לתוכן

האם אוכמניות הן המפתח לשמירה על בריאות הלב?

הן טעימות ומזינות, יכולות לשדרג כל קינוח ולהפוך את ארוחת הבוקר שלכם לאקזוטית במיוחד, אבל האם ידעתם שאוכמניות יכולות גם להפחית את הסיכוי להתפתחות מחלות לב? על פי מחקר חדש, צריכה של כוס אוכמניות ביום עשויה לצמצם את הסיכוי להתפתחות מחלות לב וכלי דם בקרב קבוצת סיכון אשר סובלת מהתסמונת המטבולית

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 13/06/2019 תאריך עדכון: 12/05/2020
2 דקות קריאה

חוקרים מאוניברסיטת מזרח אנגליה חברו לחוקרים מאוניברסיטת הרווארד כדי לענות על השאלה, האם צריכה יומיומית של אוכמניות עשויה למתן את הסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם בקרב הסובלים מהתסמונת המטבולית?

התסמונת המטבולית היא צבר של גורמי סיכון, בהם השמנה בטנית, יתר לחץ דם, רמות גבוהות של סוכר בדם, כולסטרול וטריגליצרידים. גורמי סיכון אלה מעלים את הסיכוי ללקות במחלות לב, כלי דם וסוכרת סוג 2. התסמונת המטבולית משפיעה כיום על כשליש מהאוכלוסייה המבוגרת בארצות הברית ומומחים שונים אף מתייחסים אליה כאל מגפה עולמית.

אוכמניות ואנתוציאנין

מחקרים קודמים הראו כי צריכת אוכמניות סייעה בהפחתת הסיכוי ללקות בסוכרת סוג 2 ומחלות קרדיו וסקולריות. הסיבה האפשרית לכך, נעוצה באנתוציאנין – פיגמנט אדום סגול ממשפחת הפלבונואידים הקיים באוכמניות ומעניק להן את צבען הייחודי. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון האם צריכת אוכמניות על ידי אנשים הסובלים מהתסמונת המטבולית עשויה לצמצם את הסיכוי להתפתחות המצבים הנ"ל גם בקרב קבוצת סיכון זו.



המחקר בחן האם אוכמניות עשויות להפחית את הסיכון למחלות קרדיו וסקולריות בקרב אלה הסובלים מהתסמונת המטבולית



לצורך כך, החוקרים בחנו 115 נבדקים בגילאי 50-75, כולם בעלי משקל עודף וסובלים מהתסמונת. המחקר ארך שישה חודשים שבמהלכם חולקו המשתתפים לשלוש קבוצות:

1. קבוצה אחת צרכה כוס אחת (150 גרם) של אבקת אוכמניות מיובשות בהקפאה. 

2. קבוצה שניה צרכה חצי כוס , (75 גרם) של אבקת האוכמניות .

3. הקבוצה השלישית שימשה כקבוצת ביקורת וצרכה אבקה שנראית כמו אבקת האוכמניות אך מכילה בעיקר דקסטרוז, מלטודקסטרין ופרוקטוז.

בתחילת ובסוף המחקר החוקרים בחנו סממנים שונים, בהם עמידות לאינסולין, רמות שומנים בדם ותפקוד כלי הדם. ממצאי המחקר, שפורסמו בכתב העת האמריקאי לתזונה קלינית, חשפו כי כוס אחת של אוכמניות ליום הובילה לשיפור משמעותי בתפקוד כלי הדם וגמישות העורקים. שיפור זה הפחית את הסיכוי ללקות במחלות קרדיו וסקולריות ב-12-15%. מעניין לדעת כי יתרונות צריכת האוכמניות נראו רק בקרב הקבוצה שצרכה כוס מלאה בפרי הסגלגל ליום ולא בקרב הקבוצה שצרכה חצי כוס ליום.

קראו עוד: דובדבנים: כל היתרונות הבריאותיים בפירות האדמדמים

החוקרים ניסו להסביר את הממצאים המפתיעים ושיערו כי ייתכן ובקרב אוכלוסיות המצויות בסיכון גבוה, צריכת האוכמניות היומית צריכה להיות גבוהה יותר מזו שנדרשת באוכלוסייה הכללית כדי לצמצם את הסיכוי להתפתחות מחלות לב וכלי דם.

למרות שמחקר זה היה הראשון שבחן את השפעתן של האוכמניות על הבריאות הקרדיו וסקולרית של אלה הסובלים מהתסמונת המטבולית, חשוב לציין כי מדובר במחקר מצומצם יחסית שכלל 115 נבדקים בלבד. ככל הנראה, אוכמניות, כמו גם מזונות נוספים המכילים אנתוציאנין, בהם פטל שחור ואדום, כרוב סגול, שזיפים ועוד, עשויים להיות תוספת מוצלחת ובריאה לדיאטה, אך  דרוש מחקר רחב היקף כדי להוכיח את היתרונות הקליניים המצויים בהם.


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר דן קרת
ד"ר דן קרת נטורופתיה
מטפל בנטורופתיה ותזונה
פרופ' יהודה קמרי
פרופ' יהודה קמרי פנימית
5.0
( 6 חוות דעת )
"הגעתי לקמרי דרך המלצה עם קריסת כבד , חשד לשחמת , לחץ דם גבוה כולסטרול סכרת והשמנת יתר , לאחר איבחון של קמרי , הוא שינה לי את כל מערך התרופות שלקחתי במשך 10 שנים והם לא עזרו לי כלל , ואף רופא בקופ״ח לא התייחס לבעיות שלי ולטענות שלי , כבר בחודש הראשון לטיפול של קמרי , ירדתי במשקל , התאזנתי עם הסכרת והדלקת החריפה שהייתה לי בכבד , וכמובן האיזון בלחץ דם והכולסטרול, כל ביקור כל שיחת טלפון מקמרי מקצועית ומדוייקת , כולל הליווי של הדיאטנית במרפאה , וכמובן שאמליץ בשמחה על קמרי וצוותו , אני הגעתי אליו לפני שנה בדיוק עם קריסת כבד, כבר דיברו איתי על השתלה שאולי אזדקק לה , היום אני מאוזנת ושומרת על עצמי וקמרי זמין לכל שאלה או כל חשש שיש לי , ולכן אני ממשיכה אצלו לסבב נוסף של השגחה שלו וטיפול צמוד שלו , במילה אחת הוא אציל לי את החיים לפני שנה ואני אסירת תודה ❤️"
ד"ר רז הגואל
ד"ר רז הגואל
המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום ניקוי רעלים ותזונה טבעית

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו