מגזין - כושר

יוגה: נפש בריאה וגוף צעיר

יותר גמישות ואיזון, פחות תסמיני דיכאון: מחקר חדש, שערך אנליזה של 22 מחקרים קליניים, מצא כי יוגה עשויה לשפר הרבה אספקטים הקשורים לבריאות הגוף והנפש בקרב מבוגרים


רבות כבר דובר על היתרונות שביוגה. ישנם לא מעט מחקרים שכבר הראו שסוגים שונים של יוגה עשויים לשפר את רווחת האדם, כמו גם את בריאותו הגופנית. כך לדוגמה מחקר משנת 2017, אשר טוען כי אנשים שהצטרפו לתכנית אימון יוגה חוו רמות נמוכות יותר של חרדה ודיכאון; מחקר משנת 2016 מצא שאימון יוגה קשור לסיכון נמוך יותר לבעיות קוגניטיביות במבוגרים; באותה שנה מחקר נוסף מצא כי יוגה מפחיתה תסמינים של דלקת מפרקים שגרונית.


כעת, מחקר חדש של אוניברסיטת אדינבורו, בריטניה, אשר פורסם בכתב העת International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, ביצע אנליזה של ממצאים מ-22 מחקרים אקראיים וקליניים, אשר בחנו את היתרונות שבאימון יוגה על בריאותם של אנשים מבוגרים. הניסויים בחנו את ההשפעות של תוכניות יוגה שונות – במשך חודש עד 7 חודשים, כשאורך כל אימון הוא 30-90 דק' - הן באספקט הגופני והן המנטלי.


קראו עוד: עושים מדיטציה? לרבע מהאנשים זה לא נעים 


ליוגה יש פוטנציאל לשיפור הבריאות

במחקר שלהם, החוקרים בחנו 22 ניסויים והשוו את היתרונות הקשורים ליוגה לפעילויות קלות אחרות כגון הליכה או פעילות על כיסא. החוקרים מצאו כי בקרב אנשים בגיל ממוצע 60 או יותר, אימון יוגה, לעומת אי פעילות כלשהי, שיפרה את היציבות והגמישות, וחיזקה את הגפיים. כמו כן, היוגה הפחיתה דיכאון, שיפרה את איכות השינה ותרמה לחיוניות.עוד מצאו החוקרים, כי אנשים מבוגרים יותר שעשו יוגה היו שבעי רצון ממצבם הפיזי והמנטלי.



אימון יוגה בגיל השלישי
המחקר גילה: בקרב אנשים בגילאי 60, אימון היוגה סייע בהפחתת דיכאון, בשיפור איכות השינה ואף תרם לחיוניות





איזון וחיזוק שרירים באמצעות יוגה

כאשר החוקרים השוו יוגה עם פעילויות אחרות קלות, כגון הליכה, יוגה הייתה יעילה יותר בשיפור הכוח הגופני והגמישות, וכן הפחיתה תסמיני דיכאון. 

לטענת החוקרים, מבוגרים רבים אינם פעילים מספיק ואינם מיישמים המלצות בריאותיות של ארגונים שונים בנוגע לשמירה על האיזון וחיזוק השרירים. יוגה, אם כן, היא לטענתם דרך קלה ואטרקטיבית לפעילות גופנית, ומאחר שהממצאים מעידים על יתרונות בריאותיים הגלומים שבה, הצטרפות לאימוני יוגה עשויה להיות אופציה טובה לאנשים מבוגרים להישאר בכושר – גופני ומנטלי.

 לסיכום, החוקרים טוענים שליוגה יש פוטנציאל גדול לשיפור תוצאות גופניות ופסיכולוגיות באנשים מבוגרים. יוגה זו פעילות עדינה יחסית שניתן להתאימה לאנשים במצבים בריאותיים מסוימים הקשורים לגיל או עם מחלות.