מגזין - חיים בריא

5 תחביבים שעשויים להועיל לבריאות שלכם

תחביבים מסייעים לנו לתבל את השגרה האפורה והעמוסה ולנצל את הזמן הפנוי לטובת פעילויות שמסבות לנו אושר, אבל האם ידעתם שתחביבים מסוימים יכולים גם לתרום לבריאות הפיזית והמנטלית? אספנו 5 פעילויות שכדאי לאמץ



תחביבים מהווים ניצול יעיל של הזמן שלנו, והם תורמים לעיצוב האישיות, לתחושת הביטחון העצמי וכן גם לרווחה הכללית. למרות שרובינו בוחרים בפעילות מועדפת שמסבה לנו הנאה, תחביבים מסוימים עשויים להיות יותר מניצול יעיל וכייפי של הזמן הפנוי ולתרום לבריאות שלנו. אספנו עבורכם 5 תחביבים בריאים.



1. ריקוד 

עבור רבים, ריקוד מהווה דרך קלה ונגישה לשמירה על שגרת כושר פעילה. אבל מסתבר, שלריקוד גם מגוון יתרונות בריאותיים: סקירת מחקרים שהתפרסמה בשנת 2011 ובחנה 94 מחקרים שעירבו 9917 נבדקים, מצאה כי אלה שרקדו שלוש פעמים בשבוע היו בעלי יציבה טובה יותר בגילאים מבוגרים. 

למעשה, מדובר ביתרון מרכזי שעשוי למנוע נפילות ואף מוות: על פי המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), בכל שנה 2.8 מיליון מבוגרים אושפזו בבתי החולים בשל פציעות שנגרמו כתוצאה מנפילות. גם שיעור מקרי המוות כתוצאה מנפילות בקרב מבוגרים עולה משנה לשנה: על פי ה-CDC בין השנים 2005-2014 נרשמה עלייה ניכרת במקרי המוות כתוצאה מנפילות בקרב האוכלוסייה המבוגרת, מ-43,000 לכל 100,000 נפש ל-58,000 לכל 100,000 נפש. 


הריקוד, אינו מועיל רק לשיפור היציבה ולמניעת נפילות, הוא עשוי לתרום גם לבריאות המוח: מחקר שפורסם ב- New England Journal of Medicine  מצא כי אימוני ריקוד קבועים עשויים להפחית את הסיכון להתפתחות של דמנציה בשלב מאוחר יותר בחיים בכ-76%.



אבא רוקד עם ילדה קטנה בסלון



2. גינון

גינון אמנם לא נתפס כפעילות גופנית, אך מחקרים שונים מצאו מגוון של יתרונות בריאותיים הקשורים בתחביב שישמור על הגינה שלכם מטופחת. ראשית, פעולות פשוטות, כמו ניכוש של עשבים ונטיעה, מהוות צורה מתונה של פעילות אירובית התורמת לשיפור הכוח והגמישות של שרירי הגוף. מעבר לכך, השהייה באוויר הפתוח עשויה גם היא לתרום לבריאות: מחקר שפורסם בשנת 2014, מצא כי גינון עשוי להפחית את הסבירות להתפתחות של מחסור בוויטמין D בגילאים מבוגרים. בנוסף, בדומה לריקוד, גם גינון מהווה תחביב שעשוי למנוע דמנציה. מחקר מסוים מצא כי בקרב אנשים שטיפחו את הגינה באופן יומיומי הסיכוי להתפתחות המחלה היה נמוך יותר ב-36%. בנוסף, גינון נקשר גם להפחתת הסיכון ללקות בהתקף לב ושבץ בעד ל-30%, זאת על פי מחקר שבוצע בשנת 2013 במכון קרולינסקה שבשבדיה. 


אישה מטפחת את הגינה




3. כתיבה

חושבים שכתיבה למגירה לא מועילה לבריאות שלכם? השורות הבאות צפויות להפתיע אתכם במיוחד: כתיבה נמצאה קשורה למספר יתרונות בריאותיים, פיזיים ומנטליים, בהם שיפור הזיכרון, מיתון של רמות הסטרס, שיפור איכות השינה ועוד. 


מחקר מסוים מצא לדוגמה כי חולי סרטן שכתבו על אודות ההתמודדות שלהם עם המחלה, השלימו עם מצבם, דבר שסייע במיתון רמות הסטרס ותרם לשיפור תוצאות הטיפולים השונים. מחקר מעניין נוסף שבוצע באוניברסיטת אוקלנד שבניו זילנד בחן האם כתיבה משפיעה על מהירות החלמת פצעים: החוקרים ביקשו ממשתתפי המחקר להשקיע 20 דקות בכל יממה בכתיבה על חוויות טראומטיות שונות. קבוצה נוספת של נבדקים נתבקשה על ידי החוקרים לבלות את אותו זמן בכל יום בכתיבה על התכניות ליום שלמחרת. לאחר כשבועיים, נלקחה מהנבדקים ביופסיית עור. החוקרים תיעדו את הפציעות שנוצרו כתוצאה מהביופסיה באמצעות צילום במשך 3-5 ימים עד להחלמה. נמצא כי 11 ימים לאחר ביצוע הביופסיה, 76% מהפצעים שהתפתחו בקרב חברי הקבוצה שכתבו על אודות טראומות שונות החלימו, בעוד שבקרב חברי הקבוצה שכתבו על התכניות ליום שלמחרת רק 42% מהפצעים החלימו. 


כתיבה על חוויות קשות וטראומות עשויה להוות מעין קתרזיס ולסייע בשחרור מהאירועים הקשים. מעבר לכך, קיימים יתרונות חברתיים בכתיבה: כתיבה של פוסטים או בלוגים ברשתות החברתיות לדוגמה, מאפשרת לרקום מערכות יחסים עם אנשים בעלי תחומי עניין דומים. 




4. נגינה והאזנה למוזיקה

נגינה והאזנה למוזיקה עשויות לתרום לבריאות הפיזית והמנטלית. מחקר שפורסם ב-2013 לדוגמה, מצא כי מוזיקה יכולה לתרום לשיפור התפקוד של המערכת החיסונית, למיתון רמות הסטרס והחרדה וכן גם להקלה על דיכאון. כמו כן, בקרב חולים הממתינים לניתוח נמצא כי האזנה למוזיקה יעילה יותר במיתון תחושת החרדה, מאשר נטילה של תרופות הרגעה שונות. מעבר לכך, נמצאה קורלציה חיובית בין האזנה למוזיקה ונגינה לבין רמות נמוכות יותר של קורטיזול (אשר נקרא גם הורמון הסטרס) בדם.


ילדה מנגנת בפסנתר



5. דאגה לחיות מחמד 

חיות מחמד מכל הסוגים עשויות להיות בנות לוויה אידאליות, והן יכולות גם לשפר את הבריאות שלכם:על פי המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (ה-CDC), גידול של חיית מחמד בבית עשוי לסייע בהפחתת לחץ הדם, רמות הכולסטרול והטריגליצרידים וכן גם בשיפור תחושת הבדידות.