דלג לתוכן

לא רק עצבות ותחושת חוסר תקווה: 6 תסמינים מפתיעים לדיכאון

כולנו מכירים את ההגדרה לדיכאון – מצב נפשי המאופיין בדכדוך, תחושת חוסר תקווה ואנרגיה ירודה, אך לעיתים דיכאון עלול להופיע בצורה חבויה ולגרום לתסמינים שאינם משויכים באופן מסורתי למצב הנפוץ: אספנו עבורכם 6 סימנים שיכולים להעיד על דיכאון

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 24/06/2019
2 דקות קריאה

אנשים מסוימים הסובלים מדיכאון, מנסים להסתיר את הסימנים מאחרים. לעיתים, אף הם עצמם לא מבינים כי המקור לתופעות השונות אותן הם חווים הוא דיכאון. למרות שקיימים סימנים אופייניים להפרעה הנפשית, כמו עצבות או תחושת חוסר תקווה, אותם יהיה קל לזהות, קיימים סימפטומים נוספים שעלולים להיות מבלבלים. כתבה הבאה נסקור תסמינים אפשריים לדיכאון. חשוב לזכור, כי מגוון התסמינים שיוזכרו יכולים לנבוע גם ממצבים רפואיים אחרים, ועל כן בכל מצב בו מתעורר חשד לדיכאון יש לפנות לגורם רפואי מומחה לצורך אבחון מקיף. 

1. תיאבון ושינויים במשקל

אכילה מרובה או מועטה מדי עלולה לרמז על דיכאון. חלק מהאנשים מוצאים באכילה נחמה, בעוד שבקרב אחרים מצב הרוח הירוד מוביל לירידה בתיאבון. שינויים קיצוניים במשקל, בין אם ירידה או עלייה במשקל, עלולים להוביל להחרפה במצב הדיכאון ולפגיעה בתחושת הדימוי העצמי. 

בנוסף, ההשלכות הפיזיולוגיות הכרוכות בשינוי קיצוני במשקל יכולות גם הן לשחק תפקיד "ולתרום" להעצמת הדיכאון: כך לדוגמה, קיים קשר בין שומן עודף בגוף לדלקתיות מוגברת שעלולה לגרום להחמרה בסימפטומים האופייניים לדיכאון. 

2. שינויים בהרגלי השינה 

קיים קשר דו כיווני חזק בין מצב הרוח לאיכות וכמות השינה: חוסר בשינה עלול להעצים דיכאון, ודיכאון בתורו עלול לגרום לקשיי שינה. על פי ה- National Sleep Foundation אנשים הסובלים מאינסומניה מצויים בסבירות גבוהה יותר פי 10 ללקות בדיכאון, בהשוואה לאלה שאינם סובלים מנדודי שינה. 



3. שימוש באלכוהול או בסמים 

אנשים מסוימים הסובלים מהפרעות במצב הרוח עלולים לצרוך אלכוהול או סמים ולראות בהם כמעין דרך להתמודד עם תחושות הדכדוך, חוסר התקווה והבדידות. 

מנתונים שנאספו על ידי האיגוד האמריקאי לחרדה ודיכאון (ADAA) עולה כי 1 מכל 5 אנשים הסובלים מחרדה או הפרעה אחרת הקשורה במצב הרוח, כמו דיכאון, סובלים גם מהתמכרות לאלכוהול או לחומרים אסורים. 

אישה צעירה שסובלת מדיכאון יושבת מדוכדכת בחדר חשוך
 שינויים בהרגלי השינה ותנודות קיצוניות במשקל עלולים להעיד על דיכאון


3. עייפות 

תחושת עייפות מוגברת מהווה סימפטום נפוץ מאוד של דיכאון. מחקרים שונים מצאו כי יותר מ-90% מאלה הסובלים מדיכאון חווים גם עייפות קיצונית. למרות שכולנו עשויים להרגיש מותשים מפעם לפעם, אנשים הסובלים מעייפות מתמשכת, בייחוד אם היא מלווה בתסמינים נוספים – עלולים לסבול מדיכאון חווי.


4. קשיי ריכוז

בעיות בזיכרון ובריכוז, כמו קושי לעקוב אחר שיחה, אבדן קו מחשבה לעיתים קרובות, או קושי להתמקד במשימה לאורך זמן, מהוות סימן נפוץ לדיכאון. 

מחקר משנת 2014 הציע כי קשיי ריכוז וזיכרון אלה עלולים להחמיר את האפקט החברתי של דיכאון ולהעיב על שגרת העבודה ועל חיי החברה. 

5. כאבים פיזיים ובעיות בריאותיות 

למרות שדיכאון הוא מצב בריאותי נפשי, הוא עלול להוביל להשלכות פיזיולוגיות. מעבר לעייפות מוגברת ושינויים במשקל, סימפטומים פיזיים נוספים שיכולים להעיד על דיכאון כוללים:

1. כאבי גב

2. כאבים כרוניים

3. בעיות הקשורות במערכת העיכול

4. כאבי ראש 

6. חשק מיני ירוד 

ירידה בחשק המיני היא אחד מהתסמינים המרכזיים המעידים על אפיזודה של דיכאון קליני. למעשה, קיימות מספר סיבות שבגללן דיכאון עלול לגרום לפגיעה בליבידו, בהן:

1. אבדן עניין בפעילויות שונות, בהן גם חיי מין

2. עייפות מוגברת ורמות אנרגיה נמוכות

3. הערכה עצמית נמוכה


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר מיכאל ינקו
ד"ר מיכאל ינקו פסיכיאטריה
4.8
( 77 חוות דעת )
"מקצועי, סבלני, איכפתי"
ד"ר אגאטו בריסו
ד"ר אגאטו בריסו פסיכיאטריה
סגנית מנהלת מחלקה במחלקת פסיכיאטריה בבית חולים תל השומר
ד"ר מיכאל ירמייב
ד"ר מיכאל ירמייב פסיכיאטריה
מנהל יחידה במרכז לבריאות הנפש שער מנשה
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום דיכאון וחרדה

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו