דלג לתוכן

מחקר חדש: האם בקרוב נצטרך לעבוד רק יום אחד בשבוע?

במציאות של ימינו, רובנו מבלים בעבודה לפחות 8 שעות ביום, וזה עוד בלי שדיברנו על משרות תובעניות ומגזרים שלמים שעובדים עד שקיעת החמה ואף יותר. מחקר חדש של אוניברסיטת קיימברידג' ביקש לבדוק כמה שעות אנחנו צריכים לעבוד בשבוע, וחזר עם נתון מפתיע במיוחד

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 27/06/2019 תאריך עדכון: 10/10/2019
3 דקות קריאה

כמה שעות אתם עובדים בשבוע? אם אתם מחזיקים במשרה מלאה בישראל, סביר להניח ששבוע העבודה שלכם כולל 42 שעות שבועיות, כ-8 שעות ביום בממוצע. אלא שבפועל לא מעט אנשים בישראל עובדים יותר מ-10 שעות ביום, וזה בלי לדבר על הזמינות התמידית במייל או בווטסאפ גם בשעות הערב.

כמה שעות ביום עובדים בעולם המערבי?

המצב בעולם המערבי לא טוב בהרבה. ממוצע שבוע העבודה ברוב מדינות ה-OECD הוא 40 שעות, אם כי יש גם מדינות שעברו בשנים האחרונות למודל של שבוע עבודה מקוצר, כמו בלגיה שבה עובדים 38 שעות בשבוע או נורווגיה שבה עובדים 37 שעות. גם חברות רבות ברחבי העולם בוחנות בשנים האחרונות את האפשרות לקצר את שבוע העבודה או את מספר שעות העבודה היומיות, במגמה לייעל ולשפר גם את איכות העבודה והתפוקה וגם את איכות החיים של העובדים. חברה מניו זילנד שערכה ניסוי שבו קיצרה את שבוע העבודה לשבוע של ארבעה ימי עבודה (32 שעות), הכריזה כי ההשלכות היו כל כך טובות עד כדי כך שנעשה מעבר קבוע למודל של שבוע עבודה מקוצר. 


אך למרות שניסויים כאלה הוכיחו את עצמם כשהתבצעו באופן פרטי על ידי חברות שונות, השפעת קיצור ימי העבודה או שעות העבודה לא נחקרה באופן מדעי, עד עכשיו.

מחקר שיזמו רופאים ומדענים מטעם אוניברסיטת קיימברידג' באנגליה בדק כמה שעות עבודה מדי יום יהיו אידיאליות עבור העובד הממוצע מבחינה נפשית וכמובן פיזית, תחת הכותרת מינון העסקה.

קראו עוד: דיכאון בנשים: האם ימי עבודה ארוכים מעלים את הסיכון?



שבוע עבודה מלא ואבטלה אינם תורמים לבריאות 

כבר קיים מספיק מידע בנוגע להמלצות בריאותיות כמעט בכל אספקט, החל מוויטמין C וכלה בכמות שעות השינה המומלצת ליום, אך בפעם הראשונה בדקו את המינונים המומלצים לבני אדם בהקשר לשעות עבודה.


במסגרת המחקר בחנו החוקרים את תשובותיהם של מעל 70,000 עובדים ברחבי בריטניה בין השנים 2009-2018. לאחר ששעות העבודה של העובדים שונו, נבחנה מידת שביעות הרצון שלהם מחייהם, לצד פרמטרים נוספים מעולמות בריאות הנפש, כמו מידת הסטרס שלהם. החוקרים עקבו אחר הנחקרים לאורך השנים שבהם שונה מספר שעות העבודה מפעם לפעם, ולאחר מכן נבחנו הפרמטרים שנקבעו מראש. 

כמעט עשר שנים אחרי שיצא לדרך ולאחר שנחקרו עשרות אלפי עובדים מפרסמים החוקרים את מסקנות המחקר בכתב העת המדעי  Social Science & Medicine. 

נתחיל מהמסקנה הנחרצת ביותר: נמצא כי שבוע עבודה הכולל 37-40 שעות שבועיות לא תרם במאומה לשיפור בריאות הנפש של הנחקרים, מסקנה זו הייתה זהה לגברים ולנשים גם יחד.

לצד מסקנה נחרצת זו, מחקרים קודמים מצאו כי אבטלה וחוסר יציבות תעסוקתית פגעו בתחושת הזהות העצמית, כמו גם באיכות החיים. האבטלה הביאה לעלייה בתחושת הסטרס ולשלל תופעות פיזיות שנגרמות כתוצאה מתחושת הדחק האופיינית לתקופות כאלה.

למרות שאבטלה עלולה לפגוע בבריאות הנפשית והפיזית שלנו, לטענת החוקרים היום ניתן לדעת כמה שעות עבודה ביום דרושות לנו כדי להפיק מהעבודה שלנו סיפוק והשפעה חיובית על חיינו, ומסתבר שזה לא הרבה בכלל.

אישה יושבת מול מחשב מתוסכלת במהלך יום עבודה ארוך
המחקר מצא:  שבוע עבודה הכולל 37-40 שעות שבועיות לא תרם לבריאות הנפש של הנבדקים, נשים וגברים כאחד

מומלץ לעבוד יום אחד בשבוע 

מבין הנחקרים הגברים נמצאה עלייה של 30% אחוז במידת שביעות הרצון מהחיים במקרים של 16 שעות עבודה שבועיות או פחות. נשים לעומתם, דיווחו על שיפור בחייהן כאשר עבדו בין 20-24 שעות בשבוע. תוצאות המחקר הביאו את החוקרים למסקנה מפתיעה וממש לא שגרתית בעולמנו – כדי להגיע לשביעות רצון ומצב אידיאלי, מומלץ שנעבוד יום אחד בשבוע בלבד.


החוקרים מאמינים כי תוצאות המחקר והמלצותיהם הדרסטיות עשויים להביא לשינויים מרחיקי לכת בשוק העבודה העולמי, כבר בעתיד הקרוב. אבל מי יבצע את כל העבודה הנדרשת, בעולם שבו כולנו נעבוד בקושי עשר שעות בשבוע? לטענת החוקרים, ייתכן כי בעשורים הקרובים את מרבית העבודה בתשלום יוכלו להחליף רובוטים בעלי בינה מלאכותית וטכנולוגית ביג דאטה, כך שייווצר מצב שבו לא תהיה מספיק עבודה במשרה מלאה לכולם ונצטרך לשנות את נורמות העבודה שלנו, כמו למשל קיצור שעות העבודה. וכשהרגע הזה יגיע, אין ספק שמחקר זה יעזור לנו לחשב כמה שעות מינימום אדם צריך לעבוד כדי לחוש בטוח ומסופק.


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר כוכבי גלנטי
ד"ר כוכבי גלנטי פסיכולוגיה קלינית
ד"ר תמיר וינברג
ד"ר תמיר וינברג עיניים
5.0
( 24 חוות דעת )
"לדר וינברג הגעתי במצב בעייתי של מספר 12 מינוס וקטרקט מתקדם לגילי. פגשתי רופא מקצועי מאוד, שירותי ורואה אותי ברמה האישית ברמת המתח והחרדה בה הייתי שרויה. לאחר בדיקות, חישובים והסבר מקצועי, עשה ניתוח מדהים. היום אני רואה בזכותו 6:6. מעריכה מאוד וממליצה בחום🌺"
ד"ר יצחק שוחט
ד"ר יצחק שוחט אף אוזן גרון וכירורגיית ראש-צוואר
מומחה אא״ג וניתוחי ראש וצוואר
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום דיכאון וחרדה

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו