דלג לתוכן
ד"ר תמר פדות קלויזמן ד"ר תמר פדות קלויזמן

גלאוקומה: החידושים האחרונים בטיפול "בגנב השקט של הראייה"

מה גורם לגלאוקומה, מי נמצא בסיכון להתפתחות המחלה, אילו דרכי טיפול חדשות עשויות לסייע ומה חשוב לדעת כדי למנוע פגיעה משמעותית ובלתי הפיכה בראיה? כל התשובות בפנים

מאת: ד"ר תמר פדות-קלויזמן
תאריך פרסום: 02/07/2019 תאריך עדכון: 11/12/2019
4 דקות קריאה
כתבת אודיו
ד"ר תמר פדות קלויזמן בשיתוף עם ד"ר תמר פדות קלויזמן i
4.9
( 37 חוות דעת )
רופאה ומנתחת עיניים - גלאוקומה וקטרקט

היא נחשבת לאחד מהגורמים הנפוצים ביותר לעיוורון בעולם המערבי והיעדר התסמינים בשלבים מוקדמים להתפתחותה "זיכו" אותה בכינוי "הגנב השקט של הראיה". גלאוקומה היא מחלה כרונית אשר גורמת לקיעור וניוון מתקדם של עצב הראייה ומתבטאת לרוב בלחץ תוך עיני גבוה. מדובר במחלה שכיחה יחסית, בעיקר בקרב מבוגרים, אשר עלולה לגרום לפגיעה בשדה הראייה ובמקרים קיצוניים אף לעיוורון. בניגוד למחלות עיניים אחרות, כמו קטרקט, עיוורון הנגרם כתוצאה מגלאוקומה הוא בלתי הפיך. מהם הגורמים לגלאוקומה, איך מאבחנים ומהם הטיפולים החדשים שעשויים לסייע? התשובות בכתבה הבאה.

מהם הגורמים להתפתחות גלאוקומה?

הגורם הישיר למחלה הוא בעיה במערכת המנקזת את הנוזלים מהעין, הנקראת גם זווית הלשכה הקדמית. זווית הלשכה הקדמית היא האזור אשר מחבר את הקשתית (IRIS) והקרנית (CORNEA). הזווית אמונה על ניקוז הנוזלים מהעין (מי הלשכה, AQUEUS HUMOR) אל תוך המערכת הוורידית. 


במקרים של גלאוקומה, קיים פגם בזווית הלשכה הקדמית אשר מוביל להפרעה בניקוז הנוזלים מהעין. הגורמים להתפתחות הפגם שונים וכוללים שינויים גנטיים במבנה התאים באזור, תהליכי הזדקנות, שימוש בתרופות שונות (כמו סטרואידים), דלקות ומחלות שונות וכן גם טראומה באזור העין. 

מחלת הגלאוקומה נחלקת לשני סוגים מרכזיים:

גלאוקומה פתוחת זווית
מחלה הנגרמת כתוצאה מהפרעה בניקוז התקין של נוזלי העין אל מערכת הדם ומובילה לעליית הלחץ התוך עיני.

גלאוקומה סגורת זווית
מחלה הנגרמת כתוצאה מחסימת זווית הלשכה הקדמית ומביאה לעלייה משמעותית בלחץ התוך עיני. מחלה זו יכולה להופיע בצורה חריפה או בצורה כרונית. 



מי נמצא בסיכון?

הסיכון להתפתחות גלאוקומה עולה עם הגיל, ובקרב אלה בעשור השישי ומעלה לחייהם קיים סיכוי גבוה יותר להתפתחות המחלה. מעבר לגיל, קיימים גורמי סיכון נוספים, בהם היסטוריה משפחתית של המחלה (אנשים שלהם קרוב משפחה מדרגה ראשונה שאובחן כסובל מגלאוקומה מצויים בסיכון מוגבר), אלה הסובלים מקוצר או רוחק ראייה גבוה ואנשים המטופלים בסטרואידים באופן ממושך. יש לציין כי מחלות, כמו סוכרת ויתר לחץ דם נחשבות לגורמי סיכון יחסיים , כלומר לא נמצא קשר ישיר בין גורמים אלה לבין התפתחות גלאוקומה. 



אישה מבוגרת עוברת בדיקת עיניים לאבחון גלאוקומה
הסיכוי להתפתחות גלאוקומה עולה עם הגיל ובקרב אלה בעשור השישי ומעלה לחייהם גם סיכון גבוה יותר להתפתחות המחלה 




מהם התסמינים שיעידו על התפתחות גלאוקומה?

ברוב המקרים, גלאוקומה אינה מובילה לכל תסמינים או לכאב. בשלבי המחלה המאוחרים, הגלאוקומה תתבטא באובדן ראייה בעין אחת או בשתי העיניים. 


במקרים של גלאוקומה סגורת זווית יתכנו סימנים מוקדמים, כמו התקפי כאב חוזרים, לחץ בעין המקרין לראש ומלווה בטשטוש ראיה או הילה סביב מקורות אור. התקף חריף של גלאוקומה סגורת זווית יתבטא לרוב באדמומיות באזור העין, בכאב מקומי, בירידה חדה בראיה, בכאבי ראש ואף בבחילות ובהקאות. 



כיצד מאבחנים?

האבחון מתבצע על ידי רופא עיניים. בשלב הראשון, תתבצע בדיקת עיניים מקיפה הכוללת בדיקת חדות ראיה, בחינת הלחץ התוך עיני, הערכת הזווית (אזור הניקוז) והסגמנט הקדמי של העין, ובדיקת קרקעית העין לצורך הערכת עצב הראיה. 


אם קיים חשש לגלאוקומה, רופא העיניים יפנה לביצוע של בדיקת שדה ראיה וכן גם בדיקת OCT – סריקה של עצב הראיה. במידת הצורך תתבצע גם בדיקת פכימטריה למדידת עובי הקרנית.

מהן דרכי הטיפול המסורתיות בגלאוקומה?

בשלב הראשון, יקבע הרופא המטפל מהו הלחץ התוך עיני הרצוי (לחץ המטרה) אליו הוא שואף להגיע. לחץ המטרה נקבע באמצעות שקלול של גורמים שונים, לרבות חומרת המחלה, הנזק שנגרם לעצב הראיה ולשדה הראיה, סוג הגלאוקומה, גיל החולה ומדד הלחץ ההתחלתי. 



טיפול תרופתי

הטיפול המסורתי בגלאוקומה כולל מתן של טיפות עיניים לצורך הורדת הלחץ. קיימים מספר סוגי טיפות וניתן לשלב ביניהם. הטיפול בטיפות הוא כרוני וכדי לשמור על לחץ תוך עיני מאוזן לאורך כל שעות היממה יש להקפיד על מתן סדיר שלו בשעות קבועות. במקרים בהם הטיפול בטיפות אינו מסייע בהשגת לחץ המטרה, ניתן להוסיף גם טיפול בכדורים. 


מהן תופעות הלוואי שעלולות להתפתח בשל הטיפול התרופתי?

הטיפול התרופתי הניתן באמצעות טיפות עלול להוביל להתפתחות תופעות לוואי וסיכונים שונים, הנה כמה מהם:

• חלק מהתרופות גורמות לשינויים בלחץ הדם ובדופק.

• רוב התרופות גורמות לגודש בכלי דם בלחמית וכתוצאה מכך גם לאודם בעיניים.

• חלקן גורמות לשקיעה של גלגל העין עקב אטרופיה של השומן הארובתי המקיף את גלגל העין.

• חלק מהמטופלים מפתחים אלרגיה לטיפות (בין אם לחומר המשמר הקיים בהן או לחומר הפעיל).

• מטופלים מסוימים עלולים שלא להגיב ביעילות לטיפול וכתוצאה מכך הלחץ התוך עיני לא ירד. 

• הטיפול בכדורים עלול להוביל גם הוא להתפתחות של תופעות לוואי שונות, בהן נימול באמצעות הידיים והרגליים והפרעות במערכת העיכול. 

אחת הבעיות הנפוצות ביותר בטיפול התרופתי הוא חוסר היענות של החולה לטיפול, בין אם בשל תופעות הלוואי השונות, הקושי להתמיד בטיפול יומיומי, או עקב קושי פיזי בהזלפת הטיפות, למשל בקרב חולי פרקינסון או אלה הסובלים מדלקת פרקים. 

האם יש דרכים נוספות לטיפול בגלאוקומה?

טיפול בלייזר

במקרים קלים ובינוניים של גלאוקומה, ניתן לבצע טיפול בלייזר ( SLT). טיפול זה עשוי לתרום לירידה מתונה בלחץ התוך עיני.


ניתוחים סינוניים

ניתוחים סינוניים נועדו לטיפול במקרים קשים יותר של גלאוקומה ומטרתם היא לשפר את הניקוז התוך עיני. במהלך הפעולה הכירורגית יוצר הרופא המנתח מעקף דרכו יצא הנוזל מהעין ולא דרך הזווית. ניתוחים אלה יכולים להתבצע עם או בלי שימוש בצינורית או מסתם. 


מהם החסרונות בניתוחים אלה?

למרות שניתוחים אלה מסייעים בהורדת הלחץ התוך עיני, בשימור הראיה הקיימת ובהאטת קצב התקדמות המחלה, הם אינם משפרים את הראיה ובמהלכם לא ניתן לתקן את הנזק שנגרם לעצב הראיה. בנוסף, יעילותם של ניתוחים אלה מוגבלת ולעיתים יהיה צורך בחזרה על הניתוח לאחר חודשים או שנים. יש לציין כי אחוזי ההצלחה של הניתוחים הסינוניים משתנים בהתאם לסוג המחלה, משכה, נתוני המטופל ומחלות רקע נוספות מהן הוא סובל.

ניתוח קטרקט

קטרקט וגלאוקומה הן מחלות נפוצות באנשים מבוגרים. מעבר לעובדה שניתוח קטרקט עשוי לשפר את הראייה, הוא יכול לתרום גם לשליטה בלחץ התוך עיני בסוגים מסוימים של גלאוקומה, בעיקר במצבים של גלאוקומה סגורת זווית.


מהם החידושים בטיפול בגלאוקומה?

בעשור האחרון נעשו ניסיונות רבים לפתח טכניקות ניתוחית פחות פולשניות לטיפול בגלאוקומה. ניתוחי MIGS  
(MINIMALLY INVASIVE GLAUCOMA SURGERY), מיועדים למקרים קלים עד בינוניים של גלאוקומה והם עשויים לדחות את הצורך בטיפול מקומי בטיפות. 


במהלך הפעולה, מבצע הרופא המנתח חתך זעיר בקרנית (בדומה לחתך המבוצע במהלך ניתוח קטרקט) ללא כל פגיעה בלחמית ומחדיר מסתם או צינורית לחלקים שונים של מערכת הניקוז העינית. ניתוח MIGS יכול להיות משולב גם עם ניתוח קטרקט. חשוב לציין כי מדובר בהליך חדש יחסית ועל כן יעילותו משתנה. ברוב המקרים ההחלמה לאחר ניתוח זה קלה ומהירה יותר בהשוואה לניתוח המסורתי. 

לסיכום, חשוב לזכור כי הסכנה המרכזית בגלאוקומה היא התפתחות של נזק בלתי הפיך לראייה עד לאבדן הראיה. על כן, גילוי המחלה בשלבים מוקדמים חיוני למניעת הפגיעה. אם אתם מצויים באחת מקבוצות הסיכון, חשוב להקפיד לבצע מעקב שנתי אצל רופא עיניים ולוודא כי מתבצעת גם בדיקה לבחינת הלחץ התוך עיני. במידה ואובחנה גלאוקומה או שיש חשד למחלה, מומלץ להיבדק גם על ידי רופא עיניים מומחה לגלאוקומה שימליץ על הטיפול המתאים. 


הכתבה בשיתוף עם ד"ר תמר פדות-קלויזמן, רופאה ומנתחת בתחום העיניים. מבצעת ניתוחי קטרקט, ניתוחים זעיר-פולשניים וכן ניתוחים משולבים קטרקט-גלאוקומה. הכתבה נערכה על-ידי מערכת אינפומד.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר תמיר וינברג
ד"ר תמיר וינברג עיניים
5.0
( 22 חוות דעת )
"מקצוען לעילא ועילא. הומני ומסביר פנים.נתון לטיפולו בהרגשה של ביטחון שאטופל מקצועית וענינית ."
ד"ר ווהבי ווהבי
ד"ר ווהבי ווהבי עיניים
רופא עיניים; מומחה בנוירואופתלמולוגיה וניתוחי קטרקט
ד"ר רן שטיין
ד"ר רן שטיין עיניים
רופא בכיר ביחידת האוקולופלסטיקה במרכז רפואי שמיר (אסף הרופא)
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
באנר

עדיין מתלבטים?
השאירו פרטים להתייעצות עם ד"ר תמר פדות קלויזמן

שאלות מתוך פורום גלאוקומה

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו