דלג לתוכן

האם גלוטן הוא אחד הגורמים לדלקת פרקים?

בשנים האחרונות נחקר החלבון הידוע לשמצה גלוטן, בעקבות השפעותיו על גופינו ובייחוד על אלו המפתחים אי סבילות לגלוטן. מחקר חדש ניסה לבחון האם יש קשר בין אי סבילות לגלוטן למחלה אוטואימונית אחרת

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 04/07/2019 תאריך עדכון: 20/04/2020
2 דקות קריאה

דלקת מפרקים שגרונית, הידועה גם כדלקת פרקים, היא מחלה אוטואימונית הפוגעת בעיקר במפרקי הגפיים (רגליים וידיים), אך עלולה לפגוע גם באיברים נוספים וחשובים כמו הלב והריאות. המחלה גורמת לכאבים, נפיחות, אודם ופגיעה בתנועה, ותקופות של התפרצות לצד תקופות של שקט אופייניות למחלה. תסמינים נוספים האופייניים לדלקת מפרקים שגרונית הם קישיון בוקר, כלומר קושי בתנועה בבוקר, כמו גם חום, עייפות וחולשה. בדומה למחלות אוטואימוניות רבות, הגורמים למחלה אינם ידועים. 

מי מפחד מהגלוטן הרע?

בשנים האחרונות נבחנת השפעת הגלוטן על חולים בדלקת מפרקים שגרונית. חולים במחלה העידו כי אכילת מזונות עם גלוטן עוררו מחדש את הסימפטומים למחלה. מתוך הידיעה כי הימנעות מגלוטן בקרב חולי צליאק הביאה לשיפור בסימפטומים, כעת מאמינים חוקרים רבים, כי הימנעות מגלוטן בקרב החולים בדלקת מפרקים עשויה גם היא להביא לשיפור באיכות חייהם.


גלוטן הוא סוג של חלבון המצוי בחיטה, בשיבולת שועל, בשיפון ובדגנים נוספים. הגלוטן הוא זה המעניק לבצק גמישות וניתן למצוא אותו בלחמים, פסטות, עוגות מקמח וחטיפים שונים. במקרים מסוימים הגוף אינו מזהה את הגלוטן כרכיב חיוני ותוקף אותו באמצעות מערכת החיסון, ומכאן מגיעות שלל התופעות האופייניות למחלת הצליאק.

צליאק הוא שמה של המחלה המאופיינת ברגישות לגלוטן. החולים בצליאק אינם מסוגלים לעכל מזונות המכילים גלוטן. כמו דלקת מפרקים, גם צליאק היא מחלה אוטואימונית שעלולה לגרום לדלקות בגוף. תסמינים למחלה עלולים להתעורר בעת חשיפה לגלוטן והם כוללים כאבי בטן עזים, נפיחות, בעיות עיכול ואף דלקות נרחבות בגוף.


חולים בדלקת מפרקים שגרונית העידו כי אכילת מזונות עם גלוטן עוררו מחדש את הסימפטומים למחלה


חפיפה בין צליאק לדלקת מפרקים שגרונית

האם אנשים עם דלקת מפרקים שגרונית נוטים יותר לחלות בצליאק או לסבול מאי סבילות לגלוטן, לעומת אנשים ללא המחלה? במחקר משנת 2013 נמצא כי נוגדנים הקשורים לצליאק ולאי סבילות לגלוטן נוטים להופיע יותר באנשים עם דלקת מפרקים שגרונית, לעומת אנשים שאינם סובלים מדלקת פרקים. מחקר אחר משנת 2019 טוען כי נראה שישנה חפיפה בין צליאק ודלקת פרקים – לחולי צליאק ישנם פעמים רבות סימנים ביולוגיים לדלקת מפרקים שגרונית ולהיפך, לחולי דלקת מפרקים שגרונית יש פעמים רבות סימנים לצליאק.


לצד כל אלה, לא ניתן לומר בוודאות שכל מי שסובל מאחת המחלות יסבול בהכרח מן השנייה, אולם אבחון של המחלות בהחלט יכול לעזור בטיפול. תזונה, היא דוגמה לטיפול שמצליח להשפיע פעמים רבות על חולי צליאק (הימנעות מגלוטן), אך גם בקרב חלק מחולי דלקת מפרקים שגרונית: פעמים רבות הושגה שליטה בהתקפי הדלקת בזכות הימנעות ממזונות המעוררים דלקת כגון מזונות עתירי סוכר ומוצרי חלב . 

האם הימנעות מגלוטן בקרב חולי דלקת מפרקים שגרונית עשויה לשפר את תסמיני המחלה?

במידה ומופיעים תסמינים המעלים חשש לאי סבילות לגלוטן, יש להתייעץ עם רופא לצורך אבחון וטיפול. ובכל מקרה, מומלץ לסובלים מדלקות פרקים לשמור על אורח חיים בריא ומאוזן. 

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
פרופ' אורה שובמן
פרופ' אורה שובמן ראומטולוגיה
ראש תחום מחלות השריר והשלד במכון לסקר רפואי בבי"ח שיבא תל השומר
ד"ר עודד שינברג
ד"ר עודד שינברג ראומטולוגיה
מומחה לראומטולוגיה ולרפואה פנימית
ד"ר אמיר שרעבי
ד"ר אמיר שרעבי ראומטולוגיה
4.8
( 6 חוות דעת )
"כעת מוקדם מדי לדון כיצד הטיפול עדיין בעוד שבוע"
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום ראומטולוגיה

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו