דלג לתוכן

מפתיע: זו ההשפעה של מתח חברתי על בריאותן של נשים

האם נמצאה עוד סיבה לכך שאיכות חיי חברה חשובים בכל גיל, בטח ובטח בגילאים מבוגרים? במחקר חדש שנערך על קבוצה גדולה של נשים בנות חמישים פלוס, נמצא קשר בין קשרים חברתיים לקויים והידלדלות העצם

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 17/07/2019 תאריך עדכון: 12/05/2020
2 דקות קריאה

אוסטיאופורוזיס היא אחת המחלות שהכי נוטות להשפיע על אנשים מבוגרים, ובעיקר על נשים שעברו את גיל המעבר (מנופאוזה). מחקר משנת 2017, אשר פורסם בכתב העת Journal of Clinical Medicine Research מצא כי נשים נוטות פי ארבע יותר מגברים לעבור הידלדלות עצם. זו הסיבה שחוקרים רבים עוסקים בזיהוי גורמי הסיכון שאותם ניתן לשנות, על מנת להפחית את הסיכון ככל שניתן.

אוסטאופורוסיס, או בריחת סידן, שניהם שמות לאותה התופעה של הידלדלות העצם, בה העצם הופכת להיות פחות דחוסה. לאחר העשורים השלישי והרביעי לחיים, קצב איבוד העצם עולה על קצב בניית העצם, ומתחיל איבוד עצם של בין אחוז בודד למספר אחוזים בשנה, אובדן זה מצטבר עם השנים ומלווה בשינויים במבנה העצם אשר מעלים את הסיכון לשברים.

גורמי הסיכון לאוסטאופורוזיס

נשים, לאחר גיל המעבר, במיוחד נשים אצלן המחזור הופיע מאוחר יחסית והפסיק בגיל צעיר יחסית, נמצאות בסיכון מוגבר להידלדלות עצמות, זאת בשל חשיפה נמוכה יותר לאסטרוגן. כמו כן, גברים ונשים מבוגרים נמצאים בסיכון גבוהה מזה של צעירים, אנשים בעלי מבנה גוף רזה, אנשים בעלי הפרעות אכילה כמו אנורקסיה ובולימיה, אנשים שמעשנים וכאלו שצורכים אלכוהול וקפאין בצורה מופרזת, גם הם נמצאים בקבוצת הסיכון המוגבר ללקות בהידלדלות העצם. גורמי סיכון בריאותיים כמו מחלות כרוניות, שימוש ממושך בתרופות מסוימות (כמו סטרואידים) ושכיבה ממושכת, בדרך כלל כתוצאה ממחלה, כל אלו ואחרים מהווים סיכון להתפתחות המחלה.


מה הקשר בין מתח חברתי ודילול העצם?

במחקר חדש מאוניברסיטת אריזונה שבטוסון (University of Arizona), אשר נערך בשיתוף עם מוסדות נוספים ופורסם ב-Journal of Epidemiology & Community Health, נותחו נתונים על אורח חייהן של יותר מ-11 אלף נשים בגילאי 50-70. הנתונים שנותחו נלקחו ממחקר לאומי ארוך טווח אחר שהחל בשנת 1993 - WHI) The Women's Health Initiative), שמטרתו למצוא דרכים למניעת מחלות לב, סרטן השד ובין היתר גם אוסטאופורוזיס. 


בתחילת המחקר, המשתתפות מילאו שאלון שמטרתו להעריך את רמת הדחק הפסיכוסוציאלי (psychosocial stress) בו הן נתונות, ע"י איסוף נתונים על מתח חברתי, המצביע על קשרים חברתיים לקויים; תמיכה חברתית, המצביעה על קשרים חברתיים טובים; ותפקוד חברתי, המודד את רמת הפעילות החברתית. לאחר שש שנים, בקבוצת הנשים שהיו תחת לחץ מוגבר מבחינה פסיכוסוציאלית, נמצא קשר להידלדלות עצם. הקשר החזק ביותר שעלה מניתוח הנתונים היה בין מתח חברתי ובין דילול העצם. למרות שהממצאים עולים מהתבוננות בלבד, ולכן אינם מוכיחים קשר ישיר של סיבה ותוצאה, החוקרים סבורים כי נשים עשויות להפיק תועלת מגישה למסגרות לתמיכה חברתית איכותיות יותר. 



האיכות חשובה יותר מהכמות 

עוד מצאו החוקרים, כי קיים קשר בין הידלדלות העצם לאיכות הקשרים החברתיים, ולא לכמות הקשרים. מדד הדחק הפסיכוסוציאלי מהווה חלק ממדידה של איכות הקשרים החברתיים. זהו מצב לחץ שחלק מהאנשים חווים כתוצאה מאירועי חיים משמעותיים, מרמת אופטימיות נמוכה, רמת שביעות רצון נמוכה, או רמת השכלה נמוכה. לפי הסברם של החוקרים, מצבי דחק אלו יוצרים הפחתה של צפיפות המינרלים בעצמות, דבר אשר עלול להוביל לשינוי במבנה העצם ושינויים הורמונליים נוספים.

איכות הקשרים החברתיים בחיינו חשובה לא רק לבריאות הנפשית, אלא גם לשם שמירת בריאות העצמות שלנו. חשיבות זו מתעצמת כאשר מדובר בנשים לאחר גיל המעבר, שכן הן מראש נמצאות בסיכון מוגבר להידלדלות העצם, ועל כן יש לפעול כפי הניתן על מנת לצמצם את גורמי הסיכון הניתנים לשינוי. 


האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר עודד שינברג
ד"ר עודד שינברג ראומטולוגיה
מומחה לראומטולוגיה ולרפואה פנימית
ד"ר אמיר שרעבי
ד"ר אמיר שרעבי ראומטולוגיה
5.0
( 5 חוות דעת )
"רופא סופר מקצועי - אובחן את הבעיה במהירות , אדם לבבי ומאיר פנים"
פרופ' אורה שובמן
פרופ' אורה שובמן ראומטולוגיה
ראש תחום מחלות השריר והשלד במכון לסקר רפואי בבי"ח שיבא תל השומר
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד

שאלות מתוך פורום ראומטולוגיה

X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו