דלג לתוכן

אלרגיה מזון- איך מגלים שהגוף שלנו אלרגי למזון

אלרגיה מזון- איך מגלים שהגוף שלנו אלרגי למזון

מאת: מערכת אינפומד
תאריך פרסום: 09/05/2009 תאריך עדכון: 02/05/2021
2 דקות קריאה

סיימתם לאכול ארוחה דשנה וטובה. דקות או שעות לאחר מכן, אתם מגלים פתאום שהעיניים שלכם דומעות, העור נהיה אדום, כואב לכם הגרון או נשימתכם קצרה. אתם בוודאי לא מקשרים בין תופעות אלו לארוחה שכה נהניתם ממנה, אך האמת היא שייתכן מאוד שמאכל מסוים, או חומר במאכל מסוים, הוא זה שגרם לכם להרגיש ככה. אם כך, הרי שאתם סובלים מאלרגיה למזון מסוים.

אלרגיה למזון, או לחומר מסוים במזון, היא תופעה רווחת בקרב האוכלוסייה. הערכה היא כי 20 אחוז מהאוכלוסייה סובלים מתופעה זו. כבר מגיל ינקות אנו יכולים לסבול מאלרגיות לחומרים שונים במזון או למזון מסוים, כתוצאה מאי הבשלה של מערכת החיסון להתמודד עם חומרים ומאכלים אלו. עם הגיל האלרגיות יכולות להיעלם, ואכן אחוז הסובלים מאלרגיה למזון בגיל מבוגר יותר, אכן יורד. עם זאת, מדובר בתופעה לא נעימה, שלא פעם מסכנת אותנו.

על מנת לדעת האם אכן מדובר באלרגיה, יבחן הרופא האם המטופל סובל מאלרגיה למזון או מאי סבילות למזון. ההבדל הוא שבאלרגיות מעורבת המערכת החיסונית שיוצרת נוגדנים לאותו מאכל אליו אנו אלרגתיים. לעומת זאת, אי סבילות המזון היא רגישות יתר לאותו מאכל, שהמערכת החיסונית איננה קשורה אליה. חולים במחלות כמו אסטמה, סוכרת ואקזמה רגישים יותר למאכלים מסוימים. כמו כן, מי שסובל ממחסור באנזים מתאים או חומציות בקיבה, כתוצאה ממחסור בויטמינים, מינראליים וחוסר איזון אנרגטי בגוף, סובל מרגישות יתר למזון מסוים. מאכלים שנחשבים אלרגתיים הם מאכלים כמו מוצרי חלב, בשר, ביצים, עגבניות, שוקולד, פירות ים, בוטנים ואגוזים.

על מנת לוודא שאכן מדובר באלרגיה, אז יבדוק תחילה הרופא מה אכל המטופל ביום שהופיעו התסמינים ובימים לאחר מכן, איפה שהה, עם אלו חומרים בא במגע ועוד. לאחר מכן הוא יבדוק האם התסמינים מתאימים לתסמינים אלרגתיים. בהמשך הוא יערוך בדיקות דם, על מנת לוודא האם קיימת רמת נוכחות גבוהה של נוגדן lgE, אשר נוצר כתוצאה מכניסה של מזונות שונים לגוף. כמו כן ייערכו תבחיני עור-טסט, אשר יבדקו האם העור משתנה כאשר הוא בא במגע עם אותו מזון. הטסט מתבצע על הזרוע, ואם התוצאה חיובית העור יתנפח ויספוג אדמומיות. לבסוף, עורכים מבחני תיגר. במבחנים אלו מבקשים לאשש את החשד שאלרגן מסוים אחראי לתסמינים שהופיעו, באמצעות חשיפת המטופל לאלרגן המדובר.

כפי שצוין תחילה, לעיתים התסמינים יופיעו דקות אחרי הארוחה, לעיתים שעות, ואף ימים אחריה. מכאן שלא מעט אנשים לא נוטים לקשר בין התסמינים לבין האפשרות שהם סובלים מאלרגיה למזון, או חומר במזון. לכן רק בפעם הבאה שהם יצרכו את אותו מזון, ויסבלו מאותם תסמינים, הם יקשרו שאכן משהו לא בסדר ועליהם להיבדק.

אחרי שמתגלה אותה אלרגיה, מתחיל המטופל בטיפול אנטי אלרגתי. ראשית, הוא יימנע לצרוך את אותו מזון או חומר במזון שגורם לו לאלרגיות. שנית, הוא יקבל טיפול תרופתי אנטי אלרגתי. חשוב לציין שאצל ילדים האלרגיות חולפות מעצמן, ויש לבצע בדיקות מעקב אצל רופא על מנת לוודא זאת.

האם המאמר עניין אותך?

נושאים מרכזיים

רופאים בתחום
ד"ר מאיר קרופסקי
ד"ר מאיר קרופסקי ריאות
5.0
( 6 חוות דעת )
"ד״ר קרופסקי, הרשים אותי מאד כמומחה בתחומו, עם ידע רפואי נרחב ביותר. במקביל ״ולמרות״ מומחיותו, הוא צנוע, אנושי, ואמפטי ביותר. שלא נזדקק לו ולדומיו, אך אם וכאשר נזדקק, הוא כתובת ראויה ומומלצת ביותר."
ד"ר דוד שגב
ד"ר דוד שגב ריאות
פרופ' דניאל ויילר
פרופ' דניאל ויילר ריאות
מקבל פונים בתחום מערכת הנשימה לרבות אבחון וטיפול במחלות ריאה שונות וכן מתן חוות דעת רפואיות לבית המשפט ולביטוח לאומי ומשרד הביטחון
הצטרפו לניוזלטר השבועי של אינפומד
X
שדות המסומנים ב-* הינם שדות חובה

צור קשר

פרטים אישיים
פרטי הפנייה
תודה על פנייתך, אנו נשוב אליך בהקדם!

חזור לעמוד הבית
באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו