חשיבה חיובית
Positive thinking

תאור


בסקר מ- 1999 נמצא שהיחס בין מאמרים בפסיכולוגיה המתייחסים להרגשה שלילית לבין מאמרים המתארים תחושות חיוביות הוא 1:17 לטובת התחושות השליליות. אחת הטענות המרכזיות אשר הופנו לאורך השנים כלפי הפסיכולוגיה הייתה קשורה בהתמקדות הפסיכולוגיה בשלילי, בקשיים ובבעיות וחוסר שימת הדגש שלה על יכולות והיבטים חיוביים.

בעשורים האחרונים החלו אנשי המקצוע לעסוק גם בכוחות ובהיבטים החיוביים של ההתנהגות, החשיבה והרגש האנושי ועקב כך גבר העניין במה שקרוי 'חשיבה חיובית'. במסגרת עיסוק זה שבה ועולה השאלה האם חשיבה חיובית אכן מביאה לשינוי ולהשלכות חיוביות או שהיא "עבודה בעיניים" ותו לא.

אם תחשוב חיובי - יהיה חיובי?

תובנת יסוד בפסיכולוגיה היא זיהוי המשמעות הרבה שיש לאופן בו אנו חושבים על התנהגותנו, מצב רוחנו ותפקודנו והצורה בה אנו מפרשים ומעריכים סיטואציות שונות. למשל לא קשה להבין כי מצבו של תלמיד שניגש למבחן עם המחשבה "אני בטוח אכשל במבחן ולא אשיג דבר בחיים" שונה ביחס למצבו של תלמיד שמגיע למבחן עם המחשבה "זה מבחן קשה וחשוב, אבל אם חושבים על זה, זה רק מבחן".
פסיכולוגים אינם מתבססים רק על האינטואיציה אלא עורכים מחקרים שיטתיים בפסיכולוגיה קלינית וקוגניטיבית המראים כי חשיבה חיובית המתמקדת באמונות חיוביות בנוגע לעצמי, לעתיד ולשליטה באירועי חיים משמעותיים, משפיעה על הרווחה הנפשית של הפרט. בנוסף, חשיבה חיובית נמצאה קשורה לתחושת סיפוק, מצב רוח טוב ואושר, להתמודדות טובה יותר עם מחלות פיסיות ולהתאוששות בעקבות אבל ודיכאון. בנוסף, חשיבה שלילית ופסימית נמצאה קשורה למצבי דיכאון, חרדה ותחושת כעס.
יש להיזהר ממצב בו חשיבה חיובית תהפוך להכחשת המציאות. שימוש בלתי יעיל ואף הרסני בחשיבה חיובית ניתן להדגים למשל אצל חולה הסוכרת אשר מאמין ש"הכל יהיה בסדר, אני חזק" ולכן אינו מקפיד על דיאטה ועל נטילת תרופות. חשיבה מסוג זה נמצאה גם קשורה להתמכרויות להימורים.

רכישת חשיבה חיובית

חשיבה חיובית אינה תכונה שנולדים איתה. ההתנסות שלנו במצבי חיים שונים משפיעה על פיתוח חשיבה חיובית ועם הזמן חשיבה זו הופכת יותר ויותר אוטומטית. לפיכך, אחת הדרכים הטובות להתמודדות עם מחסור בחשיבה חיובית היא לנסות ולהילחם בנטייה האוטומטית לחשיבה שלילית.
ניתן לעשות זאת בכמה אופנים:

זיהוי דפוסי חשיבה לא רציונליים: הימנעות ממחשבות "שחור או לבן" ("אם אני לא מקבלת ניהול, אני חותמת אבטלה"), הימנעות מייחוס תוצאות שליליות לעצמנו ותוצאות חיוביות לגורמים חיצוניים כגון מזל, היות המבחן קל וכו'.

הימנעות מחשיבה קטסטרופלית ("אם היא לא תרצה אותי, אני כבר אשאר רווק"). יש לזהות מתי דפוסים אלו מופיעים ובכל פעם שהם מתעוררים לזכור שמדובר בדפוס חשיבה אוטומטי- אך לאו דווקא נכון. 

ניהול רשימה של שלושה דברים חיוביים יום יום: אולי מטלה כזו נשמעת מלאכותית, אך היא יעילה בהפניית תשומת הלב גם להיבטים החיוביים ולא רק לבעיות.

ביצוע של פעילות אהובה אחת כל יום לפחות.

בקשת עזרה: לפעמים הקושי בשמירה על חשיבה חיובית נובע מאירועי חיים מאתגרים, קשיים רגשיים כדיכאון וחרדה וכדומה. קיים צורך בסיוע מקצועי על מנת להביא לשבירת דפוסי החשיבה השליליים ולחיזוק החוסן האישי.