בעיות שינה
Sleeping problems

תאור


סופרים כבשים? עייפים באופן כרוני? מתקשים להירדם בלילה ו/או להתעורר בבוקר? בעיות שינה הינן בעיות נפוצות אשר עלולות לגרום לתסכול, מצוקה ועייפות יתר, וכן לגרום לפגיעה בתפקוד השוטף בתחומי חיים משמעותיים.

בעיות שינה ראשיות

בעיות שינה ראשיות מכונות כך כאשר הבעיה המרכזית ממנה האדם סובל הינה בעיית השינה. זאת, בניגוד לבעיות שינה משניות בהן בעיות השינה נלוות לבעיה רגשית נוספת ממנה האדם סובל. בעיות שינה רגשיות נחלקות לשלושה סוגים מרכזיים:

אינסומניה: בעיות שינה הבאות לידי ביטוי בקשיי הרדמות, נדודי שינה, התעוררות בשעת בוקר מוקדמת ו/או התעוררויות רבות לאורך הלילה.

היפרסומניה: בעיות שינה הבאות לידי ביטוי בעייפות מוגברת וריבוי שעות שינה באופן שפוגע בתפקוד השוטף.

הפרעות שינה מסוג פאראסומניה: הפרעות הנלוות לשינה כנרקולפסיה (הירדמויות פתאומיות לאורך היום), דום נשימה בעת השינה (אשר גורם לפגיעה באיכות השינה), הליכה או דיבור מתוך שינה, חריקת שיניים וסיוטי לילה.

בעיות שינה משניות

בעיות שינה משניות הינן בעיות שינה הנגרמות עקב מצב בריאותי או נפשי, כגון שימוש בחומרים (תרופות, אלכוהול, סמים), דיכאון, חרדות, הפרעה פוסט טראומטית ועוד. בעיות שינה מסוג זה הינן משניות בדרך כלל לבעיה המרכזית ממנה סובל האדם, ואופיין מושפע מאופי הבעיה הראשונית. לדוגמא, אדם הסובל מפוסט טראומה עשוי לסבול מסיוטי לילה המשחזרים את האירוע הטראומטי, ואדם הלוקה בדיכאון עשוי לסבול מנדודי שינה הנובעים ממחשבות מדאיגות ומטרידות אשר מלוות אותו ועומדות גם בבסיס הדיכאון.

בעיות שינה - גורמים וטיפול

בעיות השינה הראשוניות והמשניות גם יחד נובעות בדרך כלל מגורמים פסיכולוגיים. בשל כך, בעיות שינה יטופלו בדרך כלל באמצעים פסיכולוגיים אשר רק בחלק מהמקרים ילוו בטיפול תרופתי. הסיבה לכך הינה שהשימוש בכדורי שינה שונים, על אף ההקלה המיידית שהכדורים מספקים, אינו יעיל לאורך זמן ולעיתים אף גורם להמנעות מהתמודדות עם הבעיה המרכזית ממנה נובעות בעיות השינה. בעיות שינה ניתנות לטיפול במספר אמצעים מרכזיים:

• טיפול בבעיית המקור: כאשר בעיות שינה מתעוררות על רקע מצב נפשי (כגון דיכאון, טראומה וכד') הטיפול המרכזי הינו טיפול בבעיה המקורית, כאשר חלק מהטיפול ממוקד בהתמודדות עם קשיי השינה. למשל, במצב בו מחשבות מטרידות מונעות הירדמות, הטיפול יתמקד בעיבוד הפחדים והתחושות השליליות וכן בהקניית מיומנויות להתמודדות במצבים בהם מחשבות אלו גורמות למצוקה.

• הקניית הרגלי שינה: אנשים רבים, ובפרט אנשים אשר מתמודדים עם בעיות שינה לאורך שנים רבות, מאמצים הרגלי שינה בלתי יעילים אשר פוגעים במשך ובאיכות שנתם. בהתאם, חלק מרכזי בטיפול כולל הקניית הרגלי שינה בריאים כגון תפריט מתאים (למשל, המנעות מקפאין בשעות שלפני השינה), צמצום גירויים מונעי שינה, התרגלות לשעות שינה קבועות ומסודרות וכן הלאה.

טכניקות הרגעה עצמית: בעיות שינה ממושכות מביאות לא פעם לכך שעצם הכניסה למיטה מעוררת מתח, חרדה וחשש מאי-הירדמות אשר מביאים להחמרת קשיי השינה. בהתאם, הטיפול עשוי לכלול טכניקות הרגעה עצמית אשר יאפשרו הפחתה של החרדה והגברת הרגיעה והיכולת להירדם.

טיפול תרופתי: כאשר ישנם גורמים פיסיולוגיים אשר משפיעים גם הם על התעוררותן של בעיות השינה, ניתן להיעזר באופן זמני בטיפול תרופתי.