טיפול בספורט
sport therapy


פעילות גופנית היא כלי טיפולי משלים במסגרת טיפול באנשים הסובלים מבעיות רגשיות והפרעות נפשיות. כמה ממוסדות ומחלקות בריאות הנפש בישראל משתמשים בכלי זה. להלן יוצגו נחיצותו וחשיבותו של הטיפול בספורט.

האסוציאציה הראשונה של רבים לגבי המושג פעילות גופנית היא בריאות.

פעילות גופנית מסייעת בשמירה על בריאות הגוף על ידי הפחתת הסיכון למחלות לב כליליות, איזון רמת השומנים בדם, איזון לחץ דם, איזון רמת הכולסטרול בדם, שמירה על משקל תקין, שמירה על שרירי השלד וטונוס השרירים וחיזוקם וכו'. באופן כללי, פעילות גופנית משפרת את תפקודו היומיומי של האדם.

רבים מהחווים מצוקה נפשית מזניחים את גופם ובריאותם ועקב כך חווים חולשה, עייפות, כאבים ומגבלות בתנועה. תרומתה של פעילות גופנית היא משמעותית מאחר והגוף מגיב לפעילות גופנית מתונה באמצעות שחרור ההורמונים המוחיים נוראדרנלין, סרטונין ודופאמין, הורמונים אשר מביאים לתחושת עוררות ומקושרים לשיפור במצב הרוח ולשיכוך כאבים.

מטרות הטיפול בספורט

חוץ מתרומתה הביולוגית של הפעילות הגופנית, לטיפול באמצעות ספורט מספר מטרות חשובות נוספות בתהליך השיקום הנפשי:

• השבה של הביטחון בגוף וביכולותיו - הגוף מהווה מעין מראה לנפש, בכך שקשיים נפשיים מתבטאים לרוב בסימפטומים גופניים כגון כאבים, אובדן יכולת פיזית, שינויים במשקל, יציבה שפופה וסרבול מוטורי אשר לא אפיינו את המטופל בעבר. מטרתה של פעילות גופנית מותאמת להחזיר את הביטחון והשליטה ביכולות הפיזיות ובחיבור העצבי בין פקודות המוח לפעולות הגוף. בנוסף, הפעילות הספורטיבית עוזרת להתמודד עם תופעות לוואי המאפיינות כמה מן התרופות הפסיכיאטריות כגון השמנה, סרבול ועייפות.

• העלאת הדימוי העצמי – הרגשת חולשה, השמנה, כיעור ומבוכה בקשר ליכולות הגוף עלולות לחבל בדימוי העצמי. טיפול בספורט עשוי להביא לשיפור ולתחושה של סיפוק תוך חיזוק הגוף, הרזיה, חיטוב והצלחה בביצוע המשימות והתרגילים.

• הגדרת מטרה - שיפור התחושה הנפשית האישית הוא מושג מעורפל. פעילות גופנית מאפשרת יצירת מטרה מוגדרת, למשל הורדה של חמישה ק"ג או הליכה למרחק שלושה ק"מ, אשר הצלחה בה יוצרת הרגשה של הצלחה ויכולת.

• מסגרת תעסוקתית וחברתית - פעילות גופנית הינה תעסוקה בפני עצמה. ובכך מסגרת כזו עוזרת לרבים מהסובלים מהפרעות נפשיות אשר אינם מוצאים במה למלא את שעות הפנאי שלהם. הצורך לצאת מהבית על מנת לבצע את הפעילות הגופנית משמעותי אף הוא ומונע את הנטייה השכיחה להסתגרות והימנעות מסיטואציות חברתיות. פעילות ספורטיבית מאפשרת פיתוח כשרים חברתיים באמצעות פעילויות משותפות כגון: הליכה עם בן זוג או בן משפחה, משחקים קבוצתיים, חוגים וכו'.

• שיקום גופני כללי - השיקום הגופני שהוא תוצאת הפעילות הספורטיבית מוביל לעיתים קרובות לשיפור בבעיות הרפואיות-גופניות ולחיזוק יכולות תפקודיות. שיפור זה מוביל הן לחוויה של מיצוי היכולות, הן להפחתת כאבים ולהפחתת הדאגות הבריאותיות. לכל אלה קיימת השפעה המפחיתה מצוקה ומסייעת לתחושת יכולת ההתמודדות.

• הסחה ומסגרת בטוחה - העיסוק בפעילות גופנית מספק הסחת דעת זמנית מקשיים וסבל, ומהווה מקום בטוח לפורקן של עול ולחצים ולהכוונת האנרגיות לפעילות בטוחה.

• סגנון ואורח חיים - הטיפול בספורט נועד ליצירת אורח חיים בריא הכולל ארגון סדר היום בהיבט התזונתי, תרופתי, שמירה על פעילות סדירה ושינה קבועה.

מבנה הטיפול בספורט

הטיפול בספורט מתאים לבוגרים וילדים וכמו כן אפשרי לבעלי צרכים מיוחדים בעלי מגבלות פיסיות, ולאנשים המתמודדים עם הפרעות וקשיים פסיכיאטריים כגון דיכאון, סכיזופרניה, הפרעות תקשורת וכו'.

בתחילת הטיפול מנוסחות הגדרות גופניות, רגשיות וחברתיות ובעקבותיהן מותאמת התוכנית הטיפולית בין אם היא נעשית במסגרת קבוצתית ובין אם במסגרת אישית. ההתמקדות במטרות המוגדרות (ירידה של 3 קילו, השתתפות באירוע ספורט, השתלבות במשחקים ספורטיביים בבית ספר) ממלא את המטופל בתחושת טעם ומטרה לה זקוקים רבים מהמתמודדים עם הפרעות נפשיות. השלמת משימות אלו בהצלחה מגבירה את הביטחון העצמי והאמון ביכולות האישיות.

קיימת חשיבות מיוחדת להשתלבות בטיפול קבוצתי. טיפול קבוצתי מאפשר למטופל להתנסות בתרגול כשרים חברתיים, מטלות המצריכות שיתוף פעולה, יצירת מגע וקשר עין והקמת קשרים חברתיים. מיומנויות אלו נותנות למטופל הזדמנות להשתלב בביטחון רב יותר בפעילויות קהילתיות במתנ"סים, חוגים, חדר כושר ופעילויות אחרות.