אינדקס טיפולים וניתוחים חזור

פסיכותרפיה בודהיסטית Buddhist Psychotherapy


פסיכותרפיה בודהיסטית היא שם כולל לסוגים של פסיכותרפיה המשלבים אלמנטים מדת הבודהיזם עם גישות טיפוליות מערביות. פסיכותרפיה בודהיסטית מתבססת על עקרונות בודהיסטים, לפיהם המצוקה של הפרט נובעת מהקושי להיות נוכח בחוויה של הרגע, ומהמשקל שהוא מייחס למחשבותיו ולרגשותיו. אחד הכלים המרכזיים בטיפול על מנת להקל על המצוקה הוא מדיטציה. כיום, פסיכולוגים ממגוון גישות טיפוליות מיישמים עקרונות של פסיכותרפיה בודהיסטית בעבודתם.

פסיכותרפיה בודהיסטית – הנחות לגבי מצוקת האדם

לפי פסיכותרפיה בודהיסטית, האדם מגיב לחוויות במציאות ברגשות שונים, אשר מתורגמים למחשבות. כך למשל אדם הנמצא במצוקה, סובל מרגש שלילי שמוביל למחשבות שליליות. תיאוריה זו דומה לזו שמציע הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי, רק שלפיה מחשבה מייצרת תגובה רגשית, ולא להפך. פסיכותרפיה בודהיסטית מתמקדת הן בשינוי המחשבות השליליות, והן בהתעלות מעל למחשבות ולרגשות באשר הם, שכן אלו נתפסים כמגבלות המטשטשות את החוויה האנושית.

פסיכותרפיה בודהיסטית – כלים ועקרונות מרכזיים

פסיכותרפיה בודהיסטית מכוונת להקל על המצוקה, הן על ידי שיחה והתמקדות בחשיבה השלילית והן על ידי מדיטציה, שמטרתה להתעלות מעל הרגש והחשיבה כאחד. ההתמקדות בחשיבה השלילית בפסיכותרפיה בודהיסטית כוללת אלמנטים המשותפים לפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית, שכן בשתי הגישות מנסים להקל על מצוקה רגשית באמצעות שינוי דפוסי חשיבה מעוותים. על פי הפסיכותרפיה הבודהיסטית, אחת התובנות העמוקות והמשמעותיות ביותר בחוויה האנושית האוניברסלית היא שהמציאות היא ארעית, מלאת סבל ונעדרת עצמי. חיבור לתובנה זו מתאפשר רק כאשר מצליחים להתעלות מעל לרגשות ולמחשבות ומשתחרר מתחושת המצוקה שאלה מסבות. הכלי המרכזי בדרך לתובנה זו הוא מדיטציה, העוזרת לאדם להתרחק ממחשבות ורגשות, על ידי חיבור לחוויה בהווה.

פסיכותרפיה בודהיסטית – האופן בו נתפס מנגנון החשיבה

כאמור, פסיכותרפיה בודהיסטית מתמקדת באופן בו הקוגניציה מסבה לפרט מצוקה, ושואפת לסייע לו להתעלות מעליה ומעל הרגש. פסיכותרפיה בודהיסטית עוזרת לפרט להשתחרר מכבלי הקוגניציה באמצעות מספר עקרונות. ראשית, לפי פסיכותרפיה בודהיסטית, הקוגניציה אינה אמיתית כשלעצמה. היא תמיד צבועה ברגשות ובאמונות ולכן ניתן להטיל בה ספק. שנית, הקוגניציה היא בלתי נמנעת וארעית - מדובר בפעילות מוחית שאין לנו דרך לנטרל או לשלוט בה. עלינו לקבל אותה גם אם אינה נעימה ולקבל את היותה משתנה ובת חלוף. כמו כן, לפי פסיכותרפיה בודהיסטית, אין לנסות להתעלם מהקוגניציה באופן מוחלט, שכן ביכולתה לאותת לנו על צורך בשינויים באורח חיינו ובכך לסייע לנו.