טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדת בחינות
CBT for Test Anxiety


טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדת בחינות הוא טיפול המיועד לשינוי המחשבות השליליות של הפרט ביחס לבחינות, ולליוויו בהתנסויות חוזרות בסיטואציית הבחינה. זהו בטיפול בפורמט של טיפול קצר מועד, אשר ניתן על ידי מטפל קוגניטיבי התנהגותי, לרוב פסיכולוג, ומטרתו להביא להקלה בשלל הסימפטומים האופייניים לחרדה זו.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדת בחינות – אודות החרדה

חרדת בחינות הינה הפרעה הנמנית על קבוצה המכונה קבוצת הפרעות החרדה. קבוצה זו כוללת חרדות כגון הפרעה טורדנית כפייתית (OCD), הפרעת חרדה מוכללת, פוביה ואחרות. חרדת בחינות שכיחה במיוחד בקרב סטודנטים ותלמידים, והיא מתבטאת במגוון היבטים - בגוף, במחשבה וברגש. בין תסמיניה האפשריים נכללים דופק מואץ, כאבי בטן, מחשבות על כישלון, תחושת פחד, הימנעות מלמידה או לחילופין למידה אובססיבית. הסימפטומים הללו מעוררים באדם רצון להימנע מסיטואציות של בחינות, דבר אשר עשוי להיות בעייתי במיוחד במידה והוא במסגרת לימודית.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדת בחינות – אודות הטיפול

טיפול קוגניטיבי התנהגותי שואף שינוי להקל על המצוקה, זאת באמצעות עיצוב מחדש של דפוסי מחשבה שליליים במקביל לשינוי הרגלים התנהגותיים. הטיפול פופולארי בייחוד במצבים של חרדות, אך רלוונטי עבור סוגי מצוקות נוספים. למשל, קיים טיפול קוגניטיבי התנהגותי בדיכאון, טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות שינה, טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות קשב וריכוז ועוד. כאשר מדובר בחרדת בחינות, הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי פועל להקל על המצוקה באמצעות שינוי המחשבות השליליות לגבי התפקוד בבחינה, ודרך ריכוך הנטייה להימנעות מסיטואציית הבחינה.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדת בחינות – מחשבות על כישלון

אחד מהמוקדים המרכזיים בטיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדת בחינות הינו המחשבות והאמונות השליליות גיבש שהתגבשו אצל האדם סביב סיטואציית הבחינה. למשל, מחשבות על כישלון, חשיבה דיכוטומית ("אם אכשל במבחן הזה, הלך כל הסמסטר"),תחושת ערך עצמי נמוך, תחושה כי הפרט אשם בכל אי הצלחה ("זה לא הבחינה שקשה, זה אני שמפשל"), או כי הצלחה היא בזכות גורמים חיצוניים ("אם אצליח זה רק בזכות המזל"). במסגרת טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדת בחינות המטפל מסייע למטופל להבין באילו אופנים דרכי החשיבה שלו אינן רציונליות ואינן מייצגות את המציאות.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדת בחינות – התנסות הדרגתית בסיטואציית הבחינה

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדת בחינות משתמש בהתנסות בשטח מול הגורם המאיים, במקרה זה סיטואציית הבחינה, כאמצעי להקלה על החרדה. ישנם מקרים שבהם החרדות לקראת הבחינה לא משקפות את התפקוד בבחינה בפועל. במקרים אלה עצם ההתנסות החוזרת במצב המבחן משקפת למטופל כי קיים פער בין המחשבה שלו לבין ההישגים שלו. במקרים אחרים, בהם אכן קיים קושי לתפקד במסגרת סיטואציית הבחינה, למשל, כאשר ישנה תחושת "בלאק אאוט", כאבי ראש, כאבי בטן או מחשבות קטסטרופליות, טיפול קוגניטיבי התנהגותי בחרדת בחינות מלמד את המטופל מגוון טכניקות הרפיה. למשל, דמיון מודרך, תרגילי הרפיית שרירים ותרגילי נשימה. את החשיפה לסיטואציית הבחינה להתבצע ניתן לבצע בטכניקה של חשיפה הדרגתית. כאן, בתחילה המטופל עשוי להשתמש בדמיון לתרגול סיטואציית בחינה, לאחר מכן ידמה סיטואציית בחינה בחדר הטיפולים עצמו, ורק לבסוף יתנסה בבחינה "אמיתית", תוך שהוא עושה שימוש בטכניקות ההרפיה שרכש.