טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות שינה
CBT for Insomnia


הפרעות שינה הן הפרעות שונות שבהן קיימים דפוסי שינה בעיתיים. מטרתו של טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות שינה היא לשנות את הדפוסים הבעייתיים ולהשיב את הפרט לשגרת שינה מאוזנת, אשר תתרום לבריאותו הגופנית והנפשית.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות שינה - סוגי ההפרעות

קיימים מספר סוגים מרכזיים של הפרעות שינה:
אינסומניה - מצב של חוסר שינה. לדוגמא, קושי בהרדמות או יקיצה מוקדמת.
היפרסומניה - יתר-שינה. למשל כחלק מההפרעה נרקולפסיה.
פאראסומניה - הפרעות במהלך השינה עצמה. למשל הליכה בשינה וסיוטים.
• הפרעות שינה משניות - מצבים בהם הפרעת השינה הינה חלק ממצב אחר, כגון מצוקה נפשית, מצבים בריאותיים למיניהם ושימוש בחומרים כמו תרופות, אלכוהול וקפאין.

לרוב, המקור של הפרעות שינה הוא נפשי, ולכן ברוב המקרים הטיפול המתאים להפרעה הינו פסיכותרפיה, המתבצעת על ידי פסיכולוגים, במקביל לשימוש בטיפולים תרופתיים, במידת הצורך.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות שינה – מוקדי הטיפול

הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי שואף לסייע באמצעות שינוי התנהגויות שנלמדו בעבר, מניסיון קודם, וזאת לצד שינוי דפוסי חשיבה בעיתיים. טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות שינה לשנות פועל לשינוי דפוסי השינה הבעייתיים באמצעות שינוי הרגלי השינה, סביבת השינה והמחשבות סביב השינה. להלן מפורטים הכלים המרכזיים המשמשים בטיפול:

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות שינה – ארגון מחודש של הזמן והמרחב שמוקדש לשינה

במסגרת הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי בהפרעות שינה, המטופל מתבקש להיכנס למיטתו בשעות קבועות ולהקדיש את השעות הללו לשינה בלבד. אנשים רבים נוטים לבצע מגוון פעולות במיטתם, כגון שיחות טלפוניות, קריאת ספר, שקיעה במחשבות על סדר היום וכיוצא באלה. הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי בהפרעות שינה מנסה לנטרל את גורמים כגון אלה, העלולים להפריע למהלך ההרדמות. כך, המטופל מתבקש להקצות לשהייה במיטה את אותה כמות זמן בדיוק שהוא מתכנן להקצות לשינה עצמה. אם כן, אדם השואף לישון 6 שעות בלילה, ישהה במיטה לא יותר ולא פחות מ-6 שעות. בנוסף, המטופל מתבקש לא לצרוך מוצרי אלכוהול, טבק וקפאין בשעות שלפני השינה.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות שינה - לימוד טכניקות הרפיה

לימוד טכניקות הרפיה הוא אמצעי נוסף המשמש בטיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות שינה לשם סיוע בתהליך ההרדמות. הלימוד והתרגול מתבצעים תחילה בחדר הטיפולים, ולאחר מכן טרם ועם הכניסה למיטה. בין הטכניקות להרפיה נכללים תרגילי נשימה, תרגילי דמיון מודרך ותרגילים להרפיית השרירים.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות שינה - דפוסי חשיבה הפוגעים בשינה

דפוסי חשיבה ה פוגעים באיכות השינה הם אחד מהגורמים המרכזים אשר טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות שינה מבקש לשנות. אינסומניה, פעמים רבות, נובעת ממחשבות מדאיגות שאינן מרפות, למשל חשיבה מרובה על דאגות היום יום. מהמקרים לעיתים, מחשבות אלה הן סימפטום של מצוקה נפשית, כגון מצב של דיכאון או חרדה. המחשבות המטרידות יוצרות בגוף תחושת עוררות וזו מקשה על האדם להירגע ולהירדם. דפוסי חשיבה בעיתיים אחרים הם כאלה הקשורים לשינה עצמה. כך, אדם עשוי לחשוב כי "לילה אחד של חוסר שינה יהרוס לי את כל השבוע", וכתוצאה מכך יחוש חרד טרם שעת השינה. טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות שינה פועל לאיתור דפוסי החשיבה שפוגעים בשינה ולהחלפתם בדפוסים חדשים אשר ירגיעו את המטופל וייטיבו עם שגרת השינה שלו.