ריפוי בעיסוק לגיל הרך
Occupational therapy for toddlers


ריפוי בעיסוק לגיל הרך הנו תחום טיפולי המסייע לילדים צעירים לגשר על פערים שונים שעשויים להופיע במשימות החיים של שנים אלו. ריפוי בעיסוק לגיל הרך מתמקד בסט רחב של כישורים בתחום החברתי, מוטורי, חישתי ועוד.

ריפוי בעיסוק לגיל הרך – מוקדי הטיפול

ריפוי בעיסוק הנו תחום טיפולי-שיקומי-חינוכי הרלוונטי בכל גיל, כאשר קיים קושי במטלות החיים הרלוונטיות לאותו שלב. כחלק מכך ישנו גם ריפוי בעיסוק למבוגרים וריפוי בעיסוק לתינוקות. ריפוי בעיסוק לגיל הרך מתרכז בקשיים שילדים מתמודדים עמם בשנות החיים הראשונות, במגוון תחומים, כגון:

1. וויסות חושי - הפרעות בוויסות החושי הינן מצב בו ילדים מגלים רגישות מוגברת או מופחתת לגירויים חושיים, כגון רגישות לרעשים, לחום ולמגע. במסגרת ריפוי בעיסוק לגיל הרך תחילה מאובחנת וממוקדת הרגישות. לאחר מכן מקבל הילד כלים אשר יסייעו לו לווסת את הרגישות, למשל כיצד לתקשר בסביבה רועשת מבלי לחוש נסער או מוצף. במקביל, ריפוי בעיסוק לגיל הרך מלמד את הסביבה כיצד להקטין את החיכוך עם הילד בסוגיות אלו. לדוגמא, עבודה על תהליך ההלבשה והרחצה, ובחירת סוגי המזון המתאימים יאפשרו את הפחתת החיכוך. לרוב תהליך זה מתבצע עם ההורים.

2. מוטוריקה - ריפוי בעיסוק לגיל הרך מסייע לילדים הסובלים מקשיי מוטוריקה שונים. למשל, מוטוריקה המערבת מפרקים גדולים הנחוצים לריצה, זחילה קפיצה ועוד, לצד מוטוריקה המערבת מפרקים קטנים, הנחוצים לדוגמא לשריכת שרוכים, אחיזה נכונה בחפצים, ועוד. אחת מהמטלות המוטוריות המרכזיות בילדות הנה מיומנות הכתיבה, אשר גם בשנות החיים הראשונות מתבטאת באופן התפעול והאחיזה של עפרונות, צבעים, מכחולים ועוד. ריפוי בעיסוק לגיל הרך מאפשר לשפר את יכולות אלו, ולעזור בפיענוח הסיבה לקשיים. למשל, יתכן כי מדובר בבעיה בתכנון הפעולה, בהפעלת מתח שרירים לא מתאים, בקשיי ריכוז ועוד.

3. מיומנויות חברתיות - ישנם ילדים המתקשים לתפקד בסיטואציות חברתיות קשיים אלו עשויים להיות קשיים מינוריים, או קשיים הנובעים מסוגים של בעיות תקשורת, כגון אוטיזם, PDD או אספרגר. ריפוי בעיסוק לגיל הרך מאפשר לשכלל מיומנויות חברתיות, כגון היכולת לשתף פעולה, לשחק, לקרוא סיטואציות חברתיות מרובות משתתפים, להבין סימנים מילוליים ולא מילוליים ועוד.

ריפוי בעיסוק לגיל הרך – מסגרת הטיפול

לרוב פניה לטיפול במסגרת ריפוי בעיסוק לגיל הרך מתרחשת לאחר שאחד הגורמים בסביבת הילד, למשל הורה, גננת או קרוב משפחה, מבחין בקושי מסוים. תחילה עשוי להתקיים אבחון פסיכולוגי, אשר יסייע למקד את הבעיה. האבחון יסייע, למשל, להבין האם מדובר בקשיים רגשיים או בסוגים של הפרעות קשב וריכוז. בהתאם לאבחון יופנה הילד לטיפול המתאים. ריפוי בעיסוק לגיל הרך מתבצע על ידי מרפא בעיסוק, איש מקצוע אשר הוכשר בתחום. תחילה יבצע המטפל הערכה מקיפה של תפקודו של הילד במגוון תחומים, מתוך רצון לאבחן את סט הכישורים בהם יתמקד הטיפול. ריפוי בעיסוק לגיל הרך מתקיים לרוב בפורמט של טיפול קצר מועד, הנמשך עד כחצי שנה. הטיפול כולל מפגשים של הילד, לרוב בשילוב עם הוריו, בהם מתרגל המטפל מיומנויות שונות עם הילד באופן ישיר, או בעקיפין באמצעות הנחיית ההורים בזמן אמת. בנוסף, ריפוי בעיסוק לגיל הרך משלב מפגשים המתמקדים בהורים, מתוך רצון להקנות להם את מירב הכלים לסייע לילד. במסגרת המפגשים ההורים לומדים כיצד לרתום את דמויות המפתח בחייו של הילד, כגון קרובי משפחה, חברים, ונציגי המסגרת החינוכית (למשל מטפלת בפעוטון, גננת או מורים), למען יוכלו לתקשר עמו באופן שמודע ומותאם לקשייו.