ריפוי בעיסוק ללקויי למידה
OT for learning disabilities


ליקויי למידה הינם ליקויים מולדים, שמקורם נוירולוגי. לרוב, הליקויים מתבטאים בפער שבין הביצועים בשטח ליכולת השכלית (כאשר היכולת השכלית גבוהה יותר). ריפוי בעיסוק לליקויי למידה מאפשר לגשר על אותם פערים, באמצעות התאמת תכנית עבודה שתקנה כלים לשיפור המיומנויות בהן הפרט מתקשה.

ריפוי בעיסוק ללקויי למידה – אבחון והפניה לטיפול

ליקויי למידה הנם קשיים אשר זוכים כיום לתשומת לב ולהכרה, הן בעולם הטיפולי והן במערכת החינוך. כחלק מהכרה זו, ילדים אשר מתקשים בבית הספר יכולים לעבור תהליך של אבחון דידקטי, על ידי פסיכולוג חינוכי או איש מקצוע אחר עם הכשרה מתאימה. האבחון מסייע למקד את קשייו של הילד ולשפוך אור על מקורם כך למשל יכול האבחון לזהות האם הקושי נובע מסוג מסוים של לקוי למידה, או שמא מדובר בקשיים רגשיים כגון חרדה או דיכאון, הרלוונטיים לטיפול במסגרת טיפול בילדים. נהוג לחלק ליקויי למידה לשלוש קבוצות: ליקויי קריאה, ליקויי כתיבה וליקויים בהבנה חשבונית.

ריפוי בעיסוק ללקויי למידה – תפירת תכנית עבודה ממוקדת

ריפוי בעיסוק הנו תחום טיפולי-שיקומי-חינוכי אשר מבקש לסייע בשיפור מיומנויות במגוון תחומים. לדוגמא: ריפוי בעיסוק להפרעות קשב וריכוז, ריפוי בעיסוק להפרעות בוויסות החושי, ועוד. במסגרת ריפוי בעיסוק לליקויי למידה, מתבצע תחילה שלב הערכה במסגרתו נבדקת לפרטים קשת רחבה של מיומנויות - מוטוריות, קוגניטיביות, חברתיות ועוד. הערכה זו חיונית בכדי לתכנן תכנית עבודה מקיפה שתתאים לילד ולקשייו הספציפיים. לרוב, התוכנית הנה מדורגת, כך שהילד מתקדם לאורך שלבים שונים של דרגות קושי במסגרת תרגילים אותם הוא מבצע בליוויו של מרפא בעיסוק. במקביל לכך, ריפוי בעיסוק לליקויי למידה מבקש לערב בתהליך דמויות מפתח שונות בחייו של הילד, בדגש על ההורים ומערכת החינוך, בכדי שאלו יוכלו להבין לעומק את מצבו, לקדם אותו ולתמוך בו.